YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0444 | Çerkezce II | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Çerkesce |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | |
Dersin Amacı: | "Başlangıç düzeyinde Çerkesçe bilen öğrencilerin, Çerkes dili becerilerini bir üst düzeye yükseltmeleri için tasarlanmıştır. Bu dersi başarıyla bitiren öğrencilerin, • Çerkesçenin dil yapısına özgü temel kural, söz ve kalıplarını bilmeleri; bunları ayırt etmeleri ve kullanmaları; • Belirli konulardaki görüş, düşünce, açıklama ve önermeleri, Çerkezcenin dil yapısına uygun kural ve söz kalıplarıyla ifade etmeleri; • Çerkesçenin temel dil bilgisi kurallarını bilmelerinin yanı sıra yapısını da tanımaları; • Basit bir dille yazılmış kısa Çerkesçe metinleri (300 kelimelik) ana hatları ile okuyup anlamaları; • Derste edindikleri kazanımlarla günlük yaşamlarını sürdürebilecek, ihtiyaçlarını karşılayabilecek yeterlilikte Çerkesçe konuşabilmeleri; • Afiş, poster, broşür, duyuru gibi ilanları genel hatlarıyla anlamaları; bilinen bir konu ya da alan hakkında yazılmış bir metinde ihtiyaçları olan bilgiyi bulabilmeleri amaçlanmıştır. Ayrıca bu programın sonunda öğrencilerin Çerkes kültürünü daha yakından tanımaları, kültürlerarası iletişimsel yetilerini geliştirmeleri amaçlanmıştır. " |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenme Kazanımları: Bu dersi alan öğrenciler dersin sonunda: 1) Geçmişte yaptıklarını ve içinde bulunduğu durumları kronolojik olarak anlatabilir. 2) Nesneler, insanlar ya da durumlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları ifade edebilir. 3) İstek ve ricalarını basitçe dile getirebilir. 4) Anlatımlarında yaygın kelime gruplarını kullanabilir. 5) Çerkesçe kelime dağarcığını genişletir. 6) Çerkesçede sözcük türetme yollarını fark edebilir. 7) Çevresindeki tabelaları, uyarı, ilan gibi duyuruları; basit yönergeleri anlayabilir. 8) Gelecekteki planlarından söz edebilir. 9) Alışkanlık ve hobilerinden daha ayrıntılı olarak söz edebilir. 10) Kendisinin ya da başkasının yetenek ve becerilerinden bahsedebilir. 11) Rica, olasılık, izin anlamı içeren cümleleri ana hatlarıyla anlayabilir ve kullanabilir. 12) Kişisel ilgi alanları ve bildiği konular üzerine Çerkezce metinler (yaklaşık 200 kelime) yazabilir. 13) Çerkes kültürü hakkında ayrıntılı bilgiler edinir. |
Başlangıç düzeyinde Çerkesçe bilen öğrencilerin, Çerkes dili becerilerini bir üst düzeye yükseltmek için tasarlanan derstir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | "Geçmiş Zaman: Fiil Cümleleri (Olumlu - Olumsuz- Soru) " | |
2) | Geçmiş Zaman Ad Cümleleri: (Olumlu – Olumsuz - Soru) | |
3) | "Karşılaştırma (-Den daha) Üstünlük (en) Benzetme: gibi, kadar " | |
4) | "Belirtme Durumu: I Çünkü-bu nedenle-ve" | |
5) | "Emir kipi Bence /Sence Bana/ Sana/Ona göre" | |
6) | "mAk istemek İstek Kipi Olumlu-Olumsuz İstek Kipi Soru" | |
7) | "Gelecek Zaman: Fiil (olumlu – olumsuz – soru) Gelecek Zaman: Ad (olumlu – olumsuz – soru) " | |
8) | "Geniş Zaman (Olumlu) " | |
9) | "Geniş Zaman: (Olumsuz - Soru) " | |
10) | "Yeterlik Kipi: Yeterlik Fiili Geniş Zaman Olumlu ve Olumsuz (yetenek, potansiyel anlamında)" | |
11) | "Yeterlik Kipi: (İzin /rica /ihtimal /öneri /teklif /yeterlik)" | |
12) | Konuşma Sınavı | |
13) | "PROJE SUNUMU" | |
14) | "PROJE SUNUMU" |
Ders Notları / Kitaplar: | Altan A. Adığebze (Çerkesçe), Nalçik, 1996. Bekanova M., Razgovornıy kabardinski (Konuşma Dili Çerkesçe), Nalçik, 2009. Kumahov M.A., Kabardino-Çerkesski Yazık (Kabardey-Çerkes Dili), Kabardey-Balkar Cumhuriyeti İnsan Araştırmaları Enstitüsü, Nalçik, 2003. Vatanartıran S. (ed.), Çerkesçe Ders Kitabı, 5-8 Sınıflar (Modül 1-4), Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, 2012. |
Diğer Kaynaklar: | Topçu M., Çerkesçe-Türkçe/Türkçe-Çerkesçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara, 2023. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 15 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | 4 |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | 3 |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. | 3 |