POL3511 Social Change and Social Structure in TurkeyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL3511 Türkiye'de Toplumsal Değişim ve Toplumsal Yapı Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. DAMLA BAYRAKTAR AKSEL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. DAMLA BAYRAKTAR AKSEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut değil.
Dersin Amacı: Bu ders, Türkiye'de toplumsal değişim ve toplumsal yapı üzerine var olan geleneksel kuramları ve güncel tartışmaları öğrencilerle tanıştırır. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, Türk siyasal yaşamının evrimini, siyasal ekonomiyi, Türk toplumundaki başat eşitsizlik kalıplarını, başlıca toplumsal ve siyasal aktörleri tarihsel bir perspektif içinde anlayabilecek ve Türk deneyimini küresel bir düzlemde konumlandırabilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Türk siyasal yapısının ve ekonomi politiğinin gelişimini değerlendirir;
2. Türk toplumundaki baskın eşitsizlik kalıplarını analiz eder;
3. Türkiye'deki başlıca siyasi aktörlerin kimler olduğunu tanımlar;
4. Türk milliyetçiliği ve siyasal İslam gibi baskın siyasi ideolojilerin evrimini tartışabilir;
5. Türkiye deneyiminin küresel bağlamda nasıl konumlandırabileceğini değerlendirir.

Dersin İçeriği

Türk siyaseti, siyasi ideolojiler ve siyasal kültür, politik ekonomi, iç göç ve kentsel dönüşüm, toplumsal cinsiyet, toplumsal hareketler ve sivil toplum, din ve İslami gruplar, milliyetçilik ve etnisiteler, uluslararası göç ve kamu sağlığı politikaları.

Dersin öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma, grup çalışması, okuma, simülasyon, proje hazırlama şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Türkiye’de Toplumsal Yapı ve Dönüşüm Kuramları Mardin, Ş. (1973). Center-periphery relations: A key to Turkish politics? Daedalus, 169-190. Keyman, E. F. (2010). Modernization, globalization and democratization in Turkey: the AKP experience and its limits. Constellations, 17(2), 312-327.
3) Değişen Demografi & Nesiller Engin, C., Hürman, H., & Harvey, K. (2020). Marriage and family in Turkey: trends and attitudes. International Handbook on the Demography of Marriage and the Family, 105-119. Buğra, A., & Yakut‐Cakar, B. (2010). Structural change, the social policy environment and female employment in Turkey. Development and change, 41(3), 517-538.
4) Siyasi İdeolojiler ve Siyasal Kültür Yeşilada, B. A., & Noordijk, P. (2010). Changing values in Turkey: Religiosity and tolerance in comparative perspective. Turkish Studies, 11(1), 9-27. Öktem, K. (2020). “Ruling Ideologies in Modern Turkey”, in Oxford Handbook of Turkish Politics, Güneş Murat Tezcür (Eds): Oxford University Press. Aytaç, S. E., & Elçi, E. (2019). Populism in Turkey. In Populism Around the World (pp. 89-108). Springer, Cham.
5) Politik Ekonomi & Refah Devleti Rejimi Öniş, Z. (2019). Turkey under the challenge of state capitalism: the political economy of the late AKP era. Southeast European and Black Sea Studies, 19(2), 201-225. Buğra, A. (2018). Social policy and different dimensions of inequality in Turkey: A historical overview. Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 20(4), 318-331. Pamuk, Sevket. (2007). Economic change in twentieth century Turkey: Is the glass more than half full?. Cambridge History of Modern Turkey. 10.1017/CHOL9780521620963.011. Öniş, Z. (2012). The triumph of conservative globalism: The political economy of the AKP era. Turkish Studies, 13(2), 135-152.
6) İç Göç ve Kentsel Dönüşüm Pinarcioğlu, M., & Işik, O. (2008). Not only helpless but also hopeless: Changing dynamics of urban poverty in Turkey, the case of Sultanbeyli, İstanbul. European Planning Studies, 16(10), 1353-1370. Kuyucu, T. (2018). Politics of urban regeneration in Turkey: Possibilities and limits of municipal regeneration initiatives in a highly centralized country. Urban Geography, 39(8), 1152-1176.
7) Toplumsal Cinsiyet Arat, Y. (2000). ‘From Emancipation to Liberation: The Changing Role of Women in Turkey’s Political Realm.’ Journal of International Affairs, 54(1): 107-123. Altan-Olcay, Ö. & B. E. Oder (2021). “Why Turkey’s withdrawal from the Istanbul Convention is a global problem”. Open Democracy, https://www.opendemocracy.net/en/can-europe-make-it/why-turkeys-withdrawal-from-the-istanbul-convention-is-a-global-problem/.
8) Medya, Kültür & Toplum Yanardağoğlu, E. (2021). Politics, Media and Citizenship in Modern Turkey. The Transformation of the Media System in Turkey: Citizenship, Communication, and Convergence, 59-90.
9) Milliyetçilik & Etnik Kimlikler Kadioğlu, A. (1996). The paradox of Turkish nationalism and the construction of official identity. Middle Eastern Studies, 32(2), 177-193. Mesut Yeğen, “Turkish nationalism and the Kurdish Question,” Ethnic and Racial Studies, 2007, 30(1): 119-151.
10) Din & Islami gruplar Kaya, A. (2015). Islamisation of Turkey under the AKP rule: Empowering family, faith and charity. South European Society and Politics, 20(1), 47-69. Tuğal, C. (2009). Transforming everyday life: Islamism and social movement theory. Theory and Society, 38(5), 423-458.
11) Sivil Toplum & Toplumsal Hareketler Keyman, E. F., & İçduygu, A. (2003). Globalization, civil society and citizenship in Turkey: Actors, boundaries and discourses. Citizenship Studies, 7(2), 219-234. Tuğal, C. (2013). “Resistance everywhere”: The Gezi revolt in global perspective. New Perspectives on Turkey, 49, 157-172. Paker, H. (2020). Politicizing the environment: The ecological crisis of Turkey. Turkey in transition: Politics, society and foreign policy. Peter Lang.
12) Uluslararası Göç Kirişci, K., & Yıldız, A. (2023). Turkey’s asylum policies over the last century: continuity, change and contradictions. Turkish Studies, 1-28.Eder, M., & Özkul, D. (2016). Editors’ introduction: precarious lives and Syrian refugees in Turkey. New Perspectives on Turkey, 54, 1-8. F. Adamson (2019), ‘Sending States and the Making of Intra-Diasporic Politics: Turkey and Its Diaspora(s), International Migration Review, 53(1), p. 210-236.
13) Poster Sunumları Öğrenciler posterlerini ve sunumlarını hazırlamalıdır.
14) SUNUMLAR & KONU TEKRARI & SORU-CEVAP Okuma yok. Tekrar ve tartışma dersidir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık okumalar, yarıyılın başında ItsLearning'e yüklenecektir. Müfredatta listelenen tüm kitap bölümlerine ve makalelere BAU Kütüphanesi aracılığıyla da erişilebilmektedir.
PPT dosyaları her dersten sonra ItsLearning'de paylaşılacaktır.

---

Weekly readings will be uploaded on ItsLearning at the beginning of the semester. Please note that all book chapters and articles listed on the syllabus are also accessible through the BAU Library.
The PPT files will be shared on ItsLearning following each class.
Diğer Kaynaklar: Ödevlere ilişkin yönergeler yarıyıl başında Itslearning'e yüklenecektir.

---

Guidelines on assignments will be uploaded on Itslearning at the beginning of the semester.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Sunum 1 % 10
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 87
Sunum / Seminer 1 20
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 1
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 1
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). 1
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 1
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. 2
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. 1
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 2
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. 1
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 5
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. 1
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 3
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 2