DKT5003 Nörojenik Edinilmiş Dil Bozuklukları: İleri Tanı ve Terapi UygulamalarıBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT5003 Nörojenik Edinilmiş Dil Bozuklukları: İleri Tanı ve Terapi Uygulamaları Güz 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Bu ders, nörojenik bozukluklarla ilişkili nöroanatomik yapıları derinlemesine kavramalarını, edinilmiş nörojenik dil ve konuşma bozukluklarının sınıflandırılması, belirtileri ve etiyolojisi hakkında ileri düzey bilgi edinmelerini amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dil ile ilişkili beyin bölgelerini detaylı bir şekilde analiz eder.
Dilin nöroanatomisi ve nöropatolojisi üzerine ileri düzey bilgi edinir.
Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarının etiyolojisini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
Travmatik beyin hasarı ve nörodejeneratif hastalıkların dil ve bilişsel süreçler üzerindeki etkilerini inceler.
Afaziyi farklı sınıflandırma sistemleri çerçevesinde analiz eder ve klasik afazi sendromlarını ayırt eder.
Afazi sendromlarında gözlenen dil özelliklerini klinik ve teorik bağlamda yorumlar.

Dersin İçeriği

Bu ders, nörojenik edinilmiş dil bozukluklarının nöroanatomik ve nöropatolojik temellerini derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. Afazi türleri, değerlendirme yöntemleri ve müdahale yaklaşımlarını içermektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel terimler Sunumlar, kitap bölümleri
2) Nöroanatomi ve nöropatoloji Sunumlar, kitap bölümleri
3) Nöroanatomi ve nöropatoloji Sunumlar, kitap bölümleri
4) Nörojenik iletişim bozukluklarında etiyoloji Sunumlar, kitap bölümleri
5) Nörojenik iletişim bozukluklarında etiyoloji Sunumlar, kitap bölümleri
6) Afazi tanım, sınıflandırma ve tipler Sunumlar, kitap bölümleri
7) Afazi tanım, sınıflandırma ve tipler Sunumlar, kitap bölümleri
8) Ara Sınav Sunumlar, kitap bölümleri
9) Afazide değerlendirme süreçleri Sunumlar, kitap bölümleri
10) Afazide değerlendirme süreçleri Sunumlar, kitap bölümleri
11) Afazide Müdahale Yaklaşımları Sunumlar, kitap bölümleri
12) Afazide Müdahale Yaklaşımları Sunumlar, kitap bölümleri
13) Afazide Müdahale Yaklaşımları Sunumlar, kitap bölümleri
14) Dersin genel değerlendirmesi Sunumlar, kitap bölümleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Drummond, S. S. (2006). Neurogenic communication disorders: Aphasia and cognitive-communication disorders. Charles C Thomas Publisher.
• Hegde, M. N. (2022). A coursebook on aphasia and other neurogenic language disorders.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyinde edinilen bilgi ve becerilere dayalı olarak, Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri derinleştirir ve uzmanlık düzeyinde kullanır. 3
2) Dil ve Konuşma Terapisi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimleri analiz eder ve farklı alanlardan gelen bilgilerle bütüncül bir bakış açısı geliştirir. 3
3) Alanıyla ilgili bilgileri farklı disiplinlerden elde edilen verilerle sentezleyerek yorumlar ve bu yolla yeni bilgiler üretir. 3
4) Alanında karşılaşılan karmaşık sorunları tanımlar, uygun araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir. 1
5) Mesleki uygulamalarda öngörülemeyen durumlara yönelik stratejiler geliştirir ve çözüm sürecine liderlik eder. 2
6) Sahip olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve öğrenme sürecini yönlendirir. 4
7) Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak tasarlar, yürütür, sonuçlandırır ve bilimsel ilkelere uygun biçimde raporlaştırır. 3
8) Dil ve konuşma bozukluklarının ayırıcı tanısını yapar, terapi planını oluşturur ve bu süreçleri disiplinler arası iş birliği içinde etkin bir şekilde yönetir. 3
9) Alanıyla ilgili uygulamalarda bilgi toplama, analiz, uygulama ve yayma süreçlerinde etik, bilimsel, kültürel ve toplumsal sorumlulukları gözetir. 2
10) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi akademik/klinik çalışmalarını; nicel ve nitel verilerle destekleyerek meslektaşlarına, danışanlarına, ailelerine ve diğer uzmanlara sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık, anlaşılır ve sistematik biçimde aktarır. 1