İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BA4440 | Nicel Pazarlama Araştırmaları | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ELİF OKAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, nicel pazarlama araştırma yöntemlerine dair kapsamlı bir genel bakış sunar. Öğrenciler, pazarlama kararlarını bilgilendirmek için çalışmalar tasarlamayı, veri toplamayı ve analiz etmeyi ve sonuçları yorumlamayı öğreneceklerdir. Pratik uygulama, istatistiksel yazılım ve gerçek dünya vaka çalışmalarına vurgu yapılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersin sonunda şunları yapabileceksiniz: 1. Pazarlamada nicel araştırmanın rolünü anlamak. 2. Etkili araştırma çalışmaları tasarlamak. 3. Verileri analiz etmek için istatistiksel araçları kullanmak. 4. Araştırma bulgularını yorumlayıp sunmak. 5. Veriye dayalı pazarlama kararları almak. |
Dersin öğretim yöntemleri Örnek Olay İnceleme, Teknoloji Destekli Öğrenme, Okuma, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım şeklindedir. Nical Araştırma Yöntemleri dersi, pazarlama kararlarına yönelik veri odaklı analizlerin temellerini öğretmeyi amaçlar. Bu derste, anket tasarımı, veri toplama yöntemleri, örnekleme teknikleri ve hipotez testleri gibi temel kavramlar ele alınır. Ayrıca, öğrenciler regresyon analizi, faktör analizi ve korelasyon gibi istatistiksel yöntemleri kullanarak pazarlama problemlerini çözme becerisi kazanır. Ders kapsamında, SPSS ve benzeri yazılımlarla veri analizi yapılarak, öğrencilere pratik deneyimler sunulur. Bu sayede öğrenciler, gerçek dünyadaki pazarlama araştırmalarını planlama, yürütme ve yorumlama yetkinliği kazanırlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Pazarlama Araştırmasına Giriş ● Pazarlama araştırmasına genel bakış ● Araştırma türleri: nitel ve nicel ● Araştırmada etik hususlar | |
2) | Araştırma Tasarımı ● Araştırma sorunlarını ve hedeflerini tanımlama ● Araştırma tasarımı türleri: keşifsel, betimleyici ve nedensel | |
3) | Veri Toplama Yöntemleri ● Birincil ve ikincil veriler ● Anketler, deneyler ve gözlemsel yöntemler ● Örnekleme teknikleri ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi | |
4) | Ölçüm ve Ölçeklendirme ● Ölçek türleri: nominal, ordinal, aralıklı (interval), oranlı (ratio) ● Anket tasarımı ilkeleri ● Ölçümde geçerlilik ve güvenilirlik | |
5) | Veri Analizi: Betimsel İstatistikler ● Betimsel istatistiklere giriş ● Merkezi eğilim ve dağılım ölçüleri ● Veri görselleştirme teknikleri Çıkarımsal İstatistikler ● Çıkarımsal istatistiklere giriş ● Hipotez testleri ve güven aralıkları ● p-değerleri ve istatistiksel anlamlılık | Ödev Numara 1 |
6) | Regresyon Analizi ● Basit doğrusal regresyon ● Çoklu regresyon analizi ● Regresyon modellerinin varsayımları Varyans Analizi (ANOVA) ● Tek yönlü ANOVA ● Post-hoc testleri ● Pazarlama araştırmalarında uygulamalar | Ödev Numara 2 |
7) | İleri Düzey İstatistiksel Teknikler ● Faktör analizi ● Kümeleme analizi ● Konjoint analizi | Ödev Numara 3 |
8) | Vize | |
9) | Veri Yorumlama ve Raporlama ● Sonuçlar nasıl yorumlanır ● Araştırma raporları yazma ● Bulguları etkili bir şekilde sunma | Ödev Numara 4 |
10) | Pazarlamada Pratik Uygulamalar ● Çeşitli endüstrilerden vaka çalışmaları ● Pazarlama stratejisini bilgilendirmek için araştırmanın kullanılması | Öğrenci sunumları çalışması |
11) | Örneklerle dönem tekrarı | Öğrenci sunumları çalışması |
12) | Örneklerle dönem tekrarı | Öğrenci sunumları çalışması |
13) | Öğrenci Sunumu | |
14) | Öğrenci Sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | Course Resources ● Access to statistical software (e.g., SPSS, R, or Python). ● Online resources and databases for marketing research. ● Franses, P. H., & Paap, R. (2001). Quantitative models in marketing research. Cambridge University Press. ● Shogren, J. F., & Lusk, J. (2007). Experimental auctions: methods and applications in economic and marketing research. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 4 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 2 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 7 | 91 |
Ödevler | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 146 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek |