GEP1379 Sürdürülebilirlik ve İş EtiğiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP1379 Sürdürülebilirlik ve İş Etiği Güz
Bahar
3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ŞEBNEM KILIÇ
Dersin Amacı: BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi 8, ülkelerin bu hedefi hayata geçirmek adına insana yaraşır iş modelleri ve politikaları geliştirmelerini teşvik eder. İnsana yaraşır iş, işletmelerin de işçiler için güvencesizliği azaltarak ekonomik büyümeyi, insana onuruna uygun çalışma ortamını ve kapsayıcı sanayileşmeyi sağlayan adımları atmalarını gerektirmektedir. Bu amaçlara erişmek için çalışma hayatında iş etiğine ilişkin hukuki düzenlemeler önemli bir araçtır. Bu ders ile Hukuk Fakültesi dışındaki öğrencilerin hem kendileri için önemli olabilecek çalışma hayatı düzenlemeleriyle hem de iş etiğinin önemli bir bileşenini oluşturan güncel tartışma alanlarıyla tanışması amaçlanmıştır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersi alan öğrenciler;

- 2030’a kadar gençler ve engelliler ve kadınların insana yakışır işlere erişimlerinin sağlanmasına dönük düzenlemeleri tespit eder. Bunlara ilişkin hukuki sonuçları analiz eder.
- Eşit işe eşit ücret ilkesini ve Türkiye'deki uygulamasını değerlendirir.
- Çocuk işçiliği ile mücadele politikalarını tartışır. Mevzuatın uluslararası standartlara uygunluğunu değerlendirir.
- Çalışma hayatının güncel sorunları hakkında fikir edinerek gündemi tartışabilir.
- Sosyal koruma temelli derslere ilişkin temel seviye bilgi edinir.

Dersin İçeriği

Ders 13 hafta olarak planlanmış, vize haftasına ders konulmamıştır. Ders teorik olarak konuların işlenmesi yoluyla ilerleyecek olup her hafta gerektiği oranda pratik çalışmalara ve yargı kararlarına yer verilecektir. Dersin içeriği, teorik ders anlatımına ve karşılıklı tartışma ortamında yürütülen fikir alışverişine dayanmaktadır. Bu amaçla senkron olarak tasarlanmıştır. Diğer taraftan bu ders Hukuk Fakültesi dışındaki öğrencilere yöneliktir. Bu sebeple ve geniş katılımı sağlamak amacıyla online olarak planlanmıştır. 14 hafta sonunda bir final sınavı yapılacaktır. Vize-final dışında derse aktif katılım notlanacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bağımlı ve bağımsız çalışma ayrımı ve işçi tanımı
2) Çalışma hayatının temel kavramları: İşyeri - İşveren - İşletme
3) Çalışma hayatında iş-yaşam dengesi
4) Çalışma hayatında çocuklar (çocuk işçiliği) ve engelliler
5) Çalışma hayatında kadınlar
6) İşyerinde mobbing, ayrımcılık yasağı ve eşitlik
7) İş sözleşmesinin sona ermesine ilişkin ilkeler - I
8) Ara sınav
9) İş sözleşmesinin sona ermesine ilişkin ilkeler - II
10) İş güvencesi sistemi ve temel prensipleri
11) Güncel tartışmalar: Sanal kaytarma-Abseenteism-Preseenteism
12) Çalışma koşullarının düzenlenmesi, çalışma ve dinlenme süreleri
13) Endüstri ilişkilerinde temel ilkeler ve sendikal özgürlükler
14) Sosyal Güvenlik Hukuku'nun temel ilkeleri ve kamusal karakteri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sisteme yüklenen makale ve yargı kararları
Diğer Kaynaklar: Ömer Ekmekçi/Esra Yiğit, Bireysel İş Hukuku, İstanbul 2024
Yusuf Alper, Sosyal Sigortalar Hukuku, Bursa 2023

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 13 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 113

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek.
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek.
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak.