GAD3032 Serious GamesBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİJİTAL OYUN TASARIMIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİJİTAL OYUN TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GAD3032 Ciddi Oyunlar Bahar 2 2 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÜVEN ÇATAK
Dersi Veren(ler): MEHMET ONUR KALKAN
Öğ.Gör. SERVER ZAFER MASALCI
Dersin Amacı: Ciddi Oyunlar dersi, öğrencilere oyunların eğitim, öğretim, sağlık ve sosyal farkındalık gibi eğlencenin ötesinde amaçlar için nasıl tasarlanabileceği konusunda kapsamlı bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Kullanıcı arayüzü öğeleri, fizik sistemleri ve animasyon araçları gibi ciddi oyun geliştirmeyle ilgili temel Unity bileşenlerini tanımlama. Eğitim, sağlık ve öğretim alanlarındaki uygulamaları da dahil olmak üzere ciddi oyunların temel kavramlarını hatırlama.
2. Motivasyon, katılım ve öğrenme teorileri de dahil olmak üzere ciddi oyun tasarımının temel ilkelerini açıklayabilecektir. Oyun mekaniği, hikaye anlatımı ve kullanıcı deneyiminin ciddi oyunların etkinliğine nasıl katkıda bulunduğunu açıklayabilecektir. Amaçlarını, hedef kitlesini ve temel mekaniklerini tanımlayarak bir ciddi oyun konsepti geliştirebileceklerdir.
3. Gerçek dünyadaki zorluklarla uyumlu, ilgi çekici ve anlamlı etkileşimler yaratmak için oyun tasarımı tekniklerini uygulayabileceklerdir. Kullanıcı geri bildirimlerini toplamak ve oyun mekaniklerini buna göre iyileştirmek için oyun testi yöntemlerini kullanma.
4. Farklı ciddi oyun türlerini (örn. eğitim, sağlık, askeri eğitim) karşılaştırma ve etkinliklerini değerlendirme. Oyunlaştırmanın ciddi oyun tasarımındaki rolünü ve kullanıcı katılımı üzerindeki etkisini incelemek. Ciddi oyun geliştirmede erişilebilirlik, kapsayıcılık ve potansiyel önyargılar gibi etik hususları analiz edebilecektir.
5. Oyuncu davranışı, öğrenme çıktıları veya beceri gelişimi üzerindeki etkisini ölçerek ciddi bir oyunun etkinliğini değerlendirmek. Mevcut ciddi oyunları tasarımları, kullanıcı katılımı ve gerçek dünyaya uygulanabilirlikleri temelinde eleştirebileceklerdir.
6. İyi tanımlanmış hedefleri, mekanikleri ve etkileşim stratejilerini entegre ederek ciddi bir oyunun prototipini tasarlama. Ciddi oyunun amacını, mekaniğini, anlatısını ve beklenen sonuçlarını özetleyen bir oyun tasarım belgesi (GDD) geliştirmek. Araştırma, kullanıcı geri bildirimi ve sektördeki en iyi uygulamalara dayalı tasarım seçimlerini sunma ve gerekçelendirme.

Dersin İçeriği

Bu ders, oyun projelerinin ciddi oyunlar kategorisinde uygulamasını ele alır. Dönem boyunca oyun projeleri teorik bilgiler üzerinden pekiştirilerek geliştirilir.

Öğrenme Metodları: Ders, Okuma, Uygulama, Simülasyon, Tartışma, Vaka Çalışması, Bireysel Çalışma, Konuk Konuşmacı, Eğitsel Oyun, Proje, Problem Çözme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Genel Bakış
2) Ciddi Oyunlara Giriş
3) Ciddi Oyunların Tasarım İlkeleri
4) Simülasyon Oyunları ve Çalışma
5) Sosyal Değişim için Ciddi Oyunlar
6) Ciddi Oyunlar için Platformlar ve Teknolojiler
7) Ciddi Oyunlarda Hikaye Anlatımı ve Anlatı
8) Ciddi Oyunların İşletilmesi ve Pazarlanması
9) Oyun Prototip Sunumları
10) Final Projesi Fikir Sunumları
11) Ciddi Oyunlarda Psikoloji ve Pedagoji
12) Ciddi Oyun Geliştirme I
13) Ciddi Oyun Geliştirme II
14) Oyun Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Bogost, I. (2007). Persuasive games: The expressive power of videogames. MIT Press.
McGonigal, J. (2011). Reality is broken: Why games make us better and how they can change the world. Penguin Press.
Schell, J. (2019). The art of game design: A book of lenses (3rd ed.). CRC Press.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 2 % 35
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Laboratuvar 9 2 18
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 129

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak. 4
2) Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek. 3
3) Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak. 3
4) Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak. 5
5) Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak. 5
6) Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak. 3
7) Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. 2
8) Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. 4
9) Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek. 3
10) Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek. 3
11) Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek. 5
12) Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak. 2