İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BA4025 | İş Dünyası İçin Yapay Zeka | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ELİF OKAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, yapay zeka kavramını ve iş dünyasındaki uygulamalarını literatür ve uygulama kapsamında öğretmeyi amaçlamaktadır. İş faaliyetlerinde yapay zekanın temellerini ortaya koymayı ve açıklamayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Kurs, Yapay Zeka (YZ) hakkında ilişkisel bir anlayış üzerine kuruludur ve değer yaratma amacıyla YZ'nin örgütsel kullanımına ilişkin fırsatlara, sınırlamalara ve zorluklara odaklanır. Kurs, farklı YZ teknolojilerini ve bunların nasıl ortaya çıktığını tanıtmaktadır. Bilgi ve anlayış açısından, öğrencinin kurstan sonra şunları yapabilmesi beklenmektedir: 1) Farklı YZ teknolojilerini Tanımlayıp evrimlerini açıklayabilme. 2) YZ'nin örgütsel değer yaratmadaki rolünü açıklayabilme. 3) İşletmelerde YZ kullanımını analiz edebilme. 4) İşletmelerde YZ yönetimiyle ilgili örgütsel zorlukları analiz edebilme. 5) Hem operasyonel hem de stratejik düzeylerde işletmelerde YZ kullanımına ilişkin öneriler geliştirebilme. 6) İş ortamında verimlilik oranını arttırabilme. 7) Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözümler geliştirebilme. 8) YZ'nin geleceğine ilişkin içgörü kazanabilme. |
Bu ders, yapay zekânın iş dünyasındaki uygulamalarını tanıtarak, veri analitiği, otomasyon ve karar destek sistemleri gibi alanlardaki etkisini inceler. Öğrenciler, iş problemlerine yönelik yapay zekâ çözümleri geliştirme ve uygulama becerisi kazanır. Ayrıca, etik ve güvenlik konularının iş dünyasındaki önemine de vurgu yapılır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders tanıtımı, Müfredat tanımı, E-ticarete giriş. | |
2) | • Yapay Zeka'ya giriş, AI hakkında tanım, kapsam ve temel bilgiler, AI'nın tarihi ve on yıllar boyunca evrimi. • AI endüstrileri nasıl değiştiriyor ve dünyamızı nasıl etkiliyor? • AI'nın riskleri ve gerçeklikleri. AI bizi yok edecek mi, işlerimizi alacak ve yönetecek mi? • AI iş dünyasında nasıl kullanılır? Porter'ın çerçevesi | |
3) | • İş Süreçlerini Optimize Etme • Vaka Çalışmaları | |
4) | • Bellman Denklemi • Güçlendirme Öğrenmesi • Markov Karar Alma Süreçleri • Yaşam Cezası • Q-Öğrenimi | |
5) | • Maliyetleri En Aza İndirmek | |
6) | • Gelirleri Maksimize Etmek | |
7) | • Python, Makine Öğrenimi ve NLP'nin Temelleri | |
8) | Vize Sınavı | |
9) | • Yapay Sinir Ağları ve İşletmelerdeki Uygulamaları | |
10) | • Yapay Sinir Ağları ve İşletmelerdeki Uygulamaları | |
11) | • LLM Modelleri ve Üretken Yapay Zeka ve İşletmedeki Uygulamaları | |
12) | • Yapay Zeka ve İş Toplumunda Etik, Yapay Zekanın Geleceği | |
13) | Sunum | |
14) | Sunum |
Ders Notları / Kitaplar: | Sterne, J. (2017). Artificial intelligence for marketing: practical applications. John Wiley & Sons. |
Diğer Kaynaklar: | It is recommended to follow the presentations uploaded to the system. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 35 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 15 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 85 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 7 | 91 |
Proje | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 139 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek |