ECZACILIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PHAR1001 | Fiziğin Temel Prensipleri | Güz | 3 | 0 | 3 | 3 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİLBE ÇEVİKELLİ |
Dersin Amacı: | BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ'nde birinci sınıf öğrencilerine sunulan giriş seviyesindeki fizik dersidir. Bu giriş seviyesindeki fizik dersinin iki ana hedefi vardır: Bunlardan ilki, öğrencilere fiziğin temel kavramlarını ve prensiplerini açık ve mantıklı bir şekilde sunmaktır. İkincisi ise, bu kavram ve prensiplerin gerçek dünyaya yönelik geniş bir yelpazedeki ilginç uygulamalar aracılığıyla anlaşılmasını güçlendirmektir. Bu hedeflere ulaşmak için sağlam fiziksel argümanlara ve problem çözme metodolojisine vurgu yapılmıştır. Fizik, mühendislik, kimya ve biyoloji gibi diğer disiplinlerdeki rolünü öğrencilere göstermek amacıyla pratik uygulamalara sahip problemler çözülmeye çalışılmıştır. Ayrıca, bu ders, üst sınıflardaki bazı derslerin temelini oluşturan bir omurga niteliğindedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersin sonunda öğrenciler: 1. Teoriler ve yasalar elde etmek için bilimsel yöntemi açıklayabilecekler. 2. Bir cismin 1 boyuttaki hareketini formüle edebilecekler. 3. Hareket kavramına vektör notasyonunu uygulayabilecekler. 4. Bir cismin 2 boyuttaki hareketini formüle edebilecekler. 5. Newton’un Hareket Yasalarını 1 boyuttaki problemlere uygulayabilecekler. |
PHAR1001 dersi haftada 3 teorik ders saati olarak düzenlenmiştir. Ders saatlerinizi haftalık programınızdan ve ItsLearning üzerinden yapılan duyurulardan kontrol edin, hiçbir ders saatini kaçırmayın. Tüm öğrencilerin PHAR1001 dersinin tüm oturumlarına katılması zorunludur. Eğer bu dersten başarısız olursanız, tüm dersi (teorik kısmını) yeniden almak zorundasınız. Herhangi bir istisna bulunmamaktadır. Tüm duyurular ItsLearning Sisteminde bulunmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fizik ve Ölçümler, Bölüm 1: Giriş, Standartlar, Kütle, Zaman, Uzunluk, Yoğunluk, Atomik Kütle, Boyutsal Analiz, Birim Değişimi. | |
2) | Bölüm 1 (devam) ve Vektörler, Bölüm 3, Vektör ve Skalar Büyüklükler, Vektör Toplamı, Vektör Çıkartması, Vektör Çarpımı, Vektör Bileşenleri, Birim Vektör, Analitik Metod | |
3) | Bölüm 3: Vektörler (devam) Birim vektörler. Birim vektörlerle vektör gösterimi. Vektörlerin çarpımı. | |
4) | Bölüm 2: Düz bir çizgi boyunca hareket, Giriş, sürat, konum vektörü, yer değiştirme vektörü, ortalama hız, anlık hız. | |
5) | Bölüm 2: Düz bir çizgi boyunca hareket (devam) Bölüm 4: İki boyutta hareket İvme, sabit ivmeli tek boyutlu hareket, serbest düşen cisimler. İki boyutta yer değiştirme, hız ve vektörler. Sabit ivmeli iki boyutlu hareket. | |
6) | Bölüm 4: İki Boyutta Hareket Eğik atış hareketi, düzgün dairesel hareket, bağıl hız ve ivme. | |
7) | Bölüm 5: Newton’un Hareket Yasaları Giriş, Newton’un Birinci Yasası ve Eylemsizlik Çerçeveleri, Newton’un İkinci Yasası, Kuvvet ve Kütle, Ağırlık, Newton’un Üçüncü Yasası. | |
8) | Bölüm 6: Newton’un Yasalarının Uygulanması Newton’un İkinci Yasasının Düzgün Dairesel Hareket için Uygulanması, Düzgün Olmayan Dairesel Hareket, Dönen Bir Sistemde Hayali Kuvvet, Direnç Kuvvetlerinin Varlığında Hareket. | |
9) | Bölüm 7: İş ve Kinetik Enerji Sabit bir kuvvet tarafından yapılan iş, değişken bir kuvvet tarafından yapılan iş. | |
10) | Bölüm 7: İş ve Kinetik Enerji (devam) Kinetik Enerji ve İş-Enerji Teoremi, Güç, Görelilik Kinetik Enerjisi. | |
11) | Bölüm 8: Potansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu Potansiyel Enerji, Korunumlu ve Korunumsuz Kuvvetler, Korunumlu Kuvvetler ve Potansiyel Enerji. | |
12) | Bölüm 8: Potansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu (devam) Enerjinin Korunumu ve Potansiyel Enerji, Kütle-Enerji Eşdeğerliliği, Mekanik Enerjideki Değişimler, Korunumlu Kuvvetler Arasındaki İlişki. | |
13) | Bölüm 9: Doğrusal Momentum, İtme ve Çarpışmalar Doğrusal Momentum ve Korunumu, İtme ve Momentum. | |
14) | Bölüm 9: Doğrusal Momentum, İtme ve Çarpışmalar (devam) Tek ve İki Boyutta Çarpışma, Kütle Merkezi, Parçacık Sistemi Hareketi, Roket İtme Gücü. |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık ders notları, dersi veren öğretim üyesi tarafından referans olarak önerilen kitaplardan derlenerek ItsLearning sistemine yüklenecektir. Weekly lecture notes will be compiled by the course instructor from the recommended reference books and uploaded to the ItsLearning system. |
Diğer Kaynaklar: | 1) Fundamentals of Physics, Extended, 12th Edition, David Halliday, Robert Resnick, Jearl Walker. 2) Physics for Scientists and Engineers, 9th Edition (2014) by John W. Jewett, Jr. And Raymond A. SERWAY, BROOKS/COLE CENGACE learning. 3) PHYSICS FOR SCIENTIST and ENGINEERS WITH MODERN PHYSICS, 6th Edition by Raymond A. SERWAY and John W. JEWETT, Jr. BROOKS/COLE –Thomson Learning 4) Young &Freedman’s University Physics 14th edition. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 |
Küçük Sınavlar | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 65 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki sorunları saptama, sentez yaparak bu sorunlara yönelik hipotez oluşturma ve çeşitli gözlemsel, deneysel ve klinik yöntemler kullanarak çözüm üretebilme becerisi kazanır. | 2 |
2) | Eczacılık ile ilgili bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme; bunları ve sonuçlarını, arkasındaki delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. Nicel ve nitel veri toplama, ilaç geliştirme, farmakolojik testler ve klinik çalışmalarda kullanılan yöntemlerde bilgi ve beceri kazanır. | |
3) | Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü, yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda İngilizceye hâkim olur. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip, insani değerlere ve hasta haklarına saygılı bir şekilde çalışır. Klinik çalışmalar ve hasta gizliliği konusunda etik ilkelere bağlı kalır. | 2 |
4) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. İlaç geliştirme ve üretim süreçlerinde kullanılan teknikleri öğrenir ve bu konuda bilgi ve beceri kazanır. Farmasötik bilimler, farmakoloji ve klinik eczacılık alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenir ve bu teorilerle uygulamalar arasında bağlantı kurabilir. | |
5) | Bilgisayar sistemleri ve farmasötik veri tabanlarını etkin bir şekilde kullanarak ilaç geliştirme, hastalıkların teşhisi ve tedavisine yönelik sorunlara çözüm bulabilir. Bilimsel literatürü araştırır, bilgiye ulaşır ve eczacılık ve ilaç teknolojisi alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. Ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarını fark eder ve bu sorunlara bilimsel bir yaklaşımla çözüm üretir. | |
6) | Bağımsız çalışabilme, karar alabilme ve projeleri yönetebilme becerisi kazanır. Sağlık ekibinin bir parçası olarak sorumluluk alır ve disiplinlerarası çalışmalara etkin bir şekilde katkı sağlar. Bu kazanımlar, eczacılık mesleğinde gerekli bilgi, beceri ve etik değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. | 1 |