REK5202 Araştırma Yöntemleri IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
REK5202 Araştırma Yöntemleri II Bahar 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Reklam ve Pazarlama İletişimi alanındaki çalışmalarda doğru soruları sorabilme, doğru yöntemleri izleyerek güvenilir sonuçlara ulaşabilme, niteliksel veya niceliksel araştırmaları planlayabilme, soru formlarını hazırlayabilme, verileri kodlama, SPSS programını kullanarak analiz etme ve bunları raporlayabilme becerilerinin geliştirilmesidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1)Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Pazarlama ve reklam araştırmasının ne olduğunu, ne tip bilgiler sağlayabildiğini ve pazarlama yönetiminde ne şekilde kullanıldığını tanımlayabileceklerdir.

2)Çeşitli araştırma yöntemlerini, bunların birbirlerine kıyasla güçlü ve zayıf yönlerini açıklayabilecek ve yorumlayabilebileceklerdir.

3)Değişik pazarlama problemlerinde hangi pazarlama araştırması yönteminin uygun olacağına karar verebileceklerdir.

4)Temel ölçümleme teknikleri ile veri toplama yöntemlerini tanımlayabileceklerdir.

5)Pazarla ve reklam araştırması ile toplanan veriyi SPSS programını kullanarak analiz edebileceklerdir.

Dersin İçeriği

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri dersi, araştırmayla ilgili temel kavram ve uygulamaları işletme disiplinlerindeki bakış açılarıyla birleştiren bir derstir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Sosyal Araştırma - Araştırma Tasarımı
3) Kavramsallaştırma, Operasyonel Tanım ve Ölçüm
4) Örnekleme- Güvenirlilik ve Geçerlilik
5) Araştırma Yöntemleri (Anket)
6) Araştırma Yöntemleri (Anket)
7) Araştırma Yöntemleri (Fokus Grup)
8) Niteliksel Veri Analizi
9) Niceliksel Veri Analizi (İstatistiğe Giriş ve Hipotez Testi)
10) SPSS Giriş (Menüleri Tanıma ve Veri Girme)
11) Frekans Tabloları, Tanımlayıcı İstatistikler
12) Çapraz Tablolar ve Ki-Kare Analizi, Örnek Analizler
13) T-Testi, Örnek Analizler
14) Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Earl Babbie. The Practice of Social Research, 12th Edition (America: Wadsworth, 2010)

Roger D. Wimmer ve Joseph R. Dominick, Mass Media Research, An Introduction (America: Wadsworth, 2011) 9. Basım

Darren George and Paul Mallery, SPSS For Windows Step By Step, A Simple Guide and Reference, 10th Edition (America: Pearson, 2010)
Diğer Kaynaklar: Arthur Asa Berger, Media and Communication Research Methods, An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches (Sage Publications, 2000)

John W. Creswell, Research Design, Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, 2nd Edition (Sage Publications, 2003)

Ian Brace, Questionnaire Design, How to Plan, Structure and Write Survey Material for Effective Market Research (İngiltere: Kogan Page, 2004)

Filiz Çakar, Sosyal Bilimlerde İstatistik (Alfa Yayınları, 2000)

Şener Büyüköztürk, Veri Analizi El Kitabı, İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, 4. Basım (Pegem yayıncılık, 2004)

Darren George and Paul Mallery, SPSS For Windows Step By Step, A Simple Guide and Reference, 6th Edition (America: Pearson, 2006)

Andy Field, Discovering Statistics Using SPSS, 2nd Edition (Sage Publications, 2005)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 2 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 75
Laboratuvar 13 75
Final 3 45
Toplam İş Yükü 195

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak.
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek).
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak.
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek.
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak.
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek.
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak.
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek.
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek.