İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
COP4232 | Mikado - Sürdürülebilir Kalkınma için Sosyal Girişimcilik | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ELİF OKAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Sürdürülebilir kalkınma, ekonomik faydanın sosyal fayda ile desteklenmesi ile mümkündür. Değişim ajanları olan sosyal girişimciler, toplumsal sorunlara üretim faktörlerini kullanarak yenilikçi çözümler geliştirirler. Bu yönleri ile sosyal girişimciler, sürdürülebilir kalkınmanın önemli unsurları haline gelmişlerdir. Bu derste, sosyal girişimcilik, sosyal iş modelleri detaylı bir şekilde incelenecektir. Teoriye dayalı derslerin yanı sıra, sosyal girişimcilik konularını yorumlamak için örnek olaylarla sınıf tartışmaları yürütülecektir. Ders kapsamında öğrencilerden vaka çalışmalarına katılmaları ve birer sosyal girişim projesi tasarlamaları beklenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Sürdürülebilir kalkınma için sosyal girişimciliğin öneminin anlaşılması 2- Sosyal girişimciliğin temel ilkelerinin ve teorilerinin öğrenilmesi 3- Sosyal girişimcilik ekosistemindeki dinamiklerin anlaşılması 4-Sosyal inovasyon temelli iş modelinin özelliklerinin öğrenilmesi, geleneksel iş modeli ile ortak ve ayrışan yönlerinin anlaşılması 5- Sosyal girişimciler ile tanışarak, fark yaratacak girişimcilik potansiyellerinin fark edilmesi 5-Bir sosyal girişim için iş modeli tasarlanması |
Sürdürülebilir kalkınma, yenilikçi ürün ve süreçlerin toplumun her kesimine ulaşması ve yaratılan değerin kimseyi geride bırakmadan herkesçe paylaşılması ile gerçekleşir. Sürdürülebilir kalkınma için sosyal girişimciliğin tanınması ve yaygınlaşması oldukça önemlidir. Bu dersin konuları arasında girişimcilik, sosyal inovasyon ve sosyal girişimciliğin özellikleri, tarihçesi ve ilgili teoriler yer almaktadır. Sosyal girişimlerin temel özellikleri ve onları farklı kılan iş modelleri paylaşılacak, Türkiye'den ve diğer ülkelerden sosyal girişim örnekleri analiz edilecektir. Ayrıca, Sosyal girişimlerin finansman ve etki ölçümü konuları üzerinde durulacaktır. Dönem sonunda, öğrencilerden toplumsal bir soruna çözüm geliştirme odaklı bir sosyal girişim için iş modeli geliştirmeleri beklenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sosyal Girişimciliğe Giriş | |
2) | Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları için Sosyal Girişimcilik | |
3) | Sorun Tespiti ve Analizi | |
4) | Paydaş Haritalama | |
5) | Sistemsel Düşünme | |
6) | Etkili Girişimler-İş Modeli Örnekleri (Konuk Konuşmacı) | |
7) | Etkili Girişimler-Vaka Analizleri | |
8) | Etki Yönetimi | |
9) | Liderlik ve Sosyal Girişim Yönetimi | |
10) | Sosyal Girişimcilik Ekosistemi (Konuk Konuşmacı) | |
11) | Sosyal Finansman | |
12) | İletişim ve Pazarlama | |
13) | Proje Sunumları-1 | |
14) | Proje Sunumları-2 |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Maximise Your Impact: A Guide for Social Entrepreneurs. (https://www.mikadoconsulting.com/dosyalar/yayinlar/209201811120.dosyaEn.pd) 2.Social Impact Measurement Tools for Young Entrepreneurs: Need Analysis:( https://kusif.ku.edu.tr/wp-content/uploads/2019/01/Kusif.NeedAnalysis.14.12.16.pdf 3.Maximise Your Impact: Cases of Social Entreprises (https://www.mikadoconsulting.com/dosyalar/yayinlar/2092018111650.dosyaEn.pdf) 4. Investment Ready Social Enterprises: Handbook (https://www.mikadoconsulting.com/dosyalar/yayinlar/79201815356.dosyaEn.pdf) *Related articles will be shared with the students before each session. |
Diğer Kaynaklar: | 1.Social enterprises and their ecosystems in Europe Country fiche : Turkey. (2019). Uygur, D.& Franchini, B.EU Commision. 2. A recipe book for social finance. (2016) EU Commision. 3. Hızlan Farkyarat: Üniversiteli Sosyal Girişimciler için Yol Haritası 4. https://www.mikadoconsulting.com/en/yayinlar 5. https://ashokaturkiye.org/" |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 108 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek |