YAPAY ZEKA MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
AIN2008 | Bilgisayarlar ve Etik | Bahar | 2 | 0 | 2 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi FATİH KAHRAMAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | - |
Dersin Amacı: | Bu ders yapay zeka mühendisi olacak adaylara teknik ve teknik olmayan bilgiler vermeyi amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Bilişim teknolojilerinin etik, hukuki ve sosyal etkilerini tanımlar ve analiz eder. - Bilişim etiği ile ilgili temel etik teorilerini, ilkelerini ve çerçevelerini açıklar ve değerlendirir. - Dijital gizlilik, veri koruma ve güvenlik risklerini anlar ve etik kararlar alır. - Yazılım lisanslama, telif hakları, patentler ve açık kaynak yazılım konularında farkındalık geliştirir. - Dijital ortamdaki etik ilkeleri uygular ve etik olmayan çevrimiçi davranışları tanır. - Bilişim profesyonelleri için etik sorumlulukları ve mesleki standartları açıklar. - Siber suçları, siber zorbalığı ve etik dışı dijital faaliyetleri anlar ve bunlarla mücadele stratejilerini değerlendirir. - Yapay zeka, otomasyon ve algoritmik karar alma süreçlerinin etik boyutlarını analiz eder. - Bilişim teknolojilerinin toplum, ekonomi ve kültür üzerindeki etkilerini değerlendirir. - Bilişim alanındaki etik ikilemleri değerlendirir ve etik karar alma süreçlerinde eleştirel düşünme uygular. |
Bu ders, internetin hayatımıza girmesiyle birlikte gelişen veri ve diğer teknolojilerin hem sosyal hayatta hem de iş ortamında etik normlara uygun olarak kullanılmasını ele almaktadır. Dersin Öğretim yöntemleri; anlatım, grup çalışması, konuk/uzman daveti, okuma, proje hazırlama ve proje hazırlama şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction and Defining the Field of Computer Ethics | |
2) | Perspectives on Artificial Intelligence | |
3) | Concepts of AI Ethics | |
4) | Technical Recommendations on the Ethics of AI | |
5) | Ethical Principles, Benefits, and Issues of AI | |
6) | Data Privacy-Preserving Techniques | |
7) | Legal Aspects of IoT | |
8) | Cybersecurity Cases on Global Perspectives | |
9) | AI Ethics Stakeholders and Ethical Digital Ecosystem | |
10) | Human Rights and AI | |
11) | AI Ethics & Consequences | |
12) | Blockchain and Ethical Perspective | |
13) | Responsible Use of AI in Digital Organizations | |
14) | Metaverse and Gaming Technologies by Ethical Perspective |
Ders Notları / Kitaplar: | Bernd Carsten Stahl, "Artificial Intelligence for a Better Future: An Ecosystem Perspective on the Ethics of AI and Emerging Digital Technologies”, Springer, ISBN-978-3-030-69978-9, 2020. European Commission, “Ethics Guidelines for Trustworthy AI”, https://ec.europa.eu/futurium/en/ai-alliance-consultation.1.html Gry Hasselbalch, “Data Ethics of Power: A Human Approach in the Big Data and AI Era”, Edward Elgar Publishing, ISBN: 978 1 80220 310 3, 2021. |
Diğer Kaynaklar: | Bernd Carsten Stahl, "Artificial Intelligence for a Better Future: An Ecosystem Perspective on the Ethics of AI and Emerging Digital Technologies”, Springer, ISBN-978-3-030-69978-9, 2020. European Commission, “Ethics Guidelines for Trustworthy AI”, https://ec.europa.eu/futurium/en/ai-alliance-consultation.1.html Gry Hasselbalch, “Data Ethics of Power: A Human Approach in the Big Data and AI Era”, Edward Elgar Publishing, ISBN: 978 1 80220 310 3, 2021. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Sunum | 1 | % 45 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 10 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 90 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 10 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 132 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, Fen Bilimleri ve Yapay Zeka Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | |
2) | Karmaşık Yapay Zeka sistemleri, platformları, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
3) | Karmaşık Yapay Zeka Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
4) | Yapay Zeka Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
5) | Karmaşık Yapay Zeka Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için sayısal veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
6) | İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanır; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | |
7) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur. | |
8) | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Yapay Zeka Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir. | 4 |
9) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | 4 |
10) | Yapay Zeka Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Yapay Zeka Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 5 |
11) | Yapay Zeka Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır. | 4 |