CNG3210 Family CounselingBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG3210 Aile Danışmanlığı Güz 2 0 2 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ARZU BUYRUK GENÇ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı, evlilik ve aile danışmanlığının temel ilke ve kuramlarına ilişkin kuramsal bilgileri öğretmektir. Ayrıca, bu ders evliliklerin ve ailelerin ilişkisel özelliklerini, çeşitliliğini, işlevsel ve işlevsel olmayan özelliklerini öğretmeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Yakın ilişkilerin doğasını anlamak,
2. Evlilik ve aile danışmanlığının (EAD) tarihçesini tanımlamak,
3. EAD teorilerini ve modellerini anlamak
4. EAD'da değerlendirmenin önemini tanımlamak
5. Evliliklerde ve ailelerde yaşanan sorunları ve krizleri kavramsallaştırma konusunda bilgi sahibi olmak.
6. EAD alanındaki uygulama ve teknikleri kavrayabilme
7. EAD hakkında edindiği teorik bilgileri bu alandaki makale, film vb. analizlerinde kullanabilme.

Dersin İçeriği

Aşk ve İlişki Mitleri, Evlilik, Aile ve Sistemler ve Sistem Teorisi, Yakın İlişkilerde Çekim, EAD'nın Tarihçesi ve Aile Yaşam Döngüsü, Farklı Aile Tipleri ve Fonksiyonel ve Fonksiyonel Olmayan Aileler, EAD Süreci, Bowen Aile Sistemleri Teorisi, Deneyimsel Aile Terapisi, Yapısal Aile Terapisi, Stratejik Aile Terapisi, Teorilerin Karşılaştırılması, EAD'da Gizlilik ve Etik Kaygılar

Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Örnek Olay İncelemesi
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
Ders
Okuma
Tartışma

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Ders Programının Gözden Geçirilmesi/Beklentiler
2) Aşk ve İlişki Mitleri Evlilik, Aile ve Sistemler ve Sistem Teorisi Gladding, 2018, pp. 27-35 https://www.youtube.com/watch?v=Ypd12DuW79s&t=17s&ab_channel=KaraKum https://www.youtube.com/watch?v=KKnaQ5gNh9E&t=177s&ab_channel=KaraKum
3) Yakın İlişkilerde Çekim Regan (2011), pp. 59-75 https://www.youtube.com/watch?v=5iu9_8Vsmtk&t=22s&ab_channel=SXSW
4) EAD'nın Tarihçesi ve Aile Yaşam Döngüsü Gladding, 2018, pp. 2-26 Gladding, 2018, pp. 35-53 https://www.youtube.com/watch?v=sd9d5z7idyQ&ab_channel=TheAtlantic
5) Çeşitli Aile Tipleri ve İşlevsel ve İşlevsel Olmayan Aileler Gladding, 2018, pp. 56-79, CH3 https://www.youtube.com/watch?v=ZZZ6QB5TSfk&t=41s&ab_channel=TED-Ed https://www.youtube.com/watch?v=jvnE80C7c8o&t=30s&ab_channel=TED-EdTEDEdDo%
6) EAD Süreci Gladding, 2018, CH7
7) EAD Süreci Gladding, 2018, CH7
8) Bowen Aile Sistemleri Teorisi Gladding, 2018, CH10
9) Bowen Aile Sistemleri Teorisi Gladding, 2018, CH10 Acar, T., & Voltan-Acar, N. (2013).
10) Deneyimsel Aile Terapisi Gladding, 2018, CH12
11) Yapısal Aile Terapisi Gladding, 2018, CH13
12) Stratejik Aile Terapisi Gladding, 2018, CH14
13) Teorilerin Karşılaştırılması Movie Analysis Discussions
14) Gizlilik ve Etik EAD'da Endişeler Gladding, 2018, CH6 Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Main Reading: Gladding, S. T. (2018). Family Therapy: History, Theory, and Practice (7th ed.). Pearson. [Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları; Çev. Ed. İ. Keklik & İ. Yıldırım].
Diğer Kaynaklar: * Patterson, J., Williams, L. Edwards, T. M., Chamow, L., & Grauf-Grounds, C. (2018). Essential Skills in Family
Therapy. From the First Interview to Termination [Aile Terapisinde Temel İlkeler. İlk Görüşmeden Son
Görüşmeye]. (Trans., A. Hekimoğlu Gül). Guilford Press
* Metcalf, L. (2011). Marriage and Family Therapy: A Practice Oriented Approach. Springer
* Regan, P. (2011). Close Relationships. Routledge.
* Carlson, J., Sperry, L., Lewis, J. (2005). Family Therapy Techniques. Integrating and Tailoring Treatments. Routledge.
* Gerald R. W. & Stephen R. T. (2012). Couples in Treatment: Techniques and Approaches for Effective Practice [Evlilik ve Çift
Terapisi: Etkili Bir Uygulama İçin Teknikler ve Yaklaşımlar]. (Trans., Kısa, C. & Keçe, C). Routledge
* Gottman, J. S. & Gottman, J. M. (2015). Ten principles for doing effective couples therapy. Random House.
* Lebow, J. (2014). Couple and Family Therapy: An Integrative Map of the Territory. [Çift ve Aile Terapisi: Alan ile İlgili
Bütüncül Bir Harita]. (Trans., Şahin, M.). APA.
* Wetchler, J. L., & Hecker, L. L. (2013). An Introduction to Marriage and Family Therapy. (2nd ed.). Routledge.
* Ersanlı, K. & Kalkan, M. (2008). Evlilik İlişkilerini Geliştirme Kuram ve Uygulama. Nobel
Yayınları
* Kesici, Ş. (2017). Vaka Örnekleriyle Birlikte Aile Danışma Kuramları ve Teknikleri. Nobel
Yayınları
* Kesici, Ş., Mert, A., Girgin-Büyükbayraktar, Ç., & İlgün, E. (2017). Aile Terapisinde Kullanılan Teknikler. Nobel
Yayınları
* Özabacı, N. & Erkan, Z (2017). Aile Danışmanlığı. Kuram ve Uygulamalara Genel Bir Bakış. Pegem Akademi
* Satir, V. (2016). Temel Aile Terapisi. Beyaz Yayınları
* Tutku Tabur, S., & Türkçapar, H. (2023). Bilişsel Davranışçı Aile Terapisi Gelişim ve Güncel Durum. KAİDE Dergisi, 1(1),
1-13.
* Nazlı, S. (2022). Çok Kültürlü Aile Psikolojik Danışması Bağlamında Sistemik Kuramların Değerlendirilmesi: Vavien
Filmi Analizi. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 5(2), 1-34.
* Deniz Pak, M. & Öztürk, B. (2019). Yapısal Aile Terapisi Kuramı Ekseninde “Istanbullu Gelin” Dizisinin Analizi.
Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(65), 1202-1208.
* Yıldız, M. (2017). Yapısal Aile Terapisi’nin temel kavramlarıyla Gelin filminin incelenmesi. Uluslararası Toplum
Araştırmaları Dergisi, 7(12), 158-176.
* Şenol Duran, E. & Fışıloğlu, H. (2007). Film analizi yöntemi ile Virginia Satir Aile Terapisi Yaklaşımına bir bakış. Türk
Psikoloji Yazıları, 10(20), 43-62.
! Other required readings will be uploaded via Itslearning. If you cannot access any material, please contact to the instructor. The
readings that are not available in the BAU Library will be provided by the instructor.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 15 % 20
Ödev 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ödevler 15 6 90
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 122

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir.
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır.
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir.
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir.
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir.
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler.
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür.
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar.
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar.
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır.
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır.
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder.
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir.
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder.