DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DKT3007 | Nörojenik Edinilmiş Dil Bozuklukları | Güz | 2 | 2 | 3 | 4 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin nörojenik bozukluklarda etkilenen nöroanatomik yapıları, edinilmiş nörojenik bozuklukların türlerini, belirtilerini ve nedenlerini öğrenmelerini sağlamak ve bu bozuklukların bireyin yaşam kalitesi üzerindeki etkilerini anlamalarını sağlamaktır. Ayrıca, nörojenik edinilmiş dil bozukluklarının değerlendirme ve müdahale süreçlerine hâkim olmalarını hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Dil ile ilişkili beyin bölgelerini tanımlar. 2. Dilin nöroanatomi ve nöropatolojisi hakkında bilgi edinir. 3. Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarının etiyolojisini anlar. 4. Travmatik beyin hasarı ve nörodejeneratif hastalıklar hakkında bilgi sahibi olur. 5. Afaziyi sınıflandırır ve klasik afazi sendromlarını ayırt eder. 6. Afazi sendromlarında görülen dil özelliklerini açıklar. 7. Afaziyi ICF bağlamında bütüncül bir bakış açısıyla anlar. 8. Afazi değerlendirmesinde kullanılan yöntemleri ve uygulanabilecek testleri tanır. 9. Afazi müdahale yaklaşımlarını tanır. |
Bu ders, nörojenik iletişim bozukluklarının temel kavramlarını ele alarak, nöroanatomi ve nöropatoloji bağlamında nörojenik edinilmiş dil bozukluklarının etiyolojisi incelenmektedir. Afazinin tanımı, sınıflandırması ve alt tipleri ayrıntılı olarak ele alınarak, afazide değerlendirme süreçleri ve müdahale yaklaşımları üzerinde durulacaktır. Öğrenciler, teorik bilgilerin yanı sıra klinik değerlendirme ve terapi uygulamalarına yönelik temel beceriler kazanacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel terimler, Nöroanatomi ve nöropatoloji | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
2) | Nöroanatomi ve nöropatoloji | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
3) | Nörojenik iletişim bozukluklarında etiyoloji, TBI | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
4) | Nörogörüntüleme yöntemleri, Dil ve Beyin, Nöral dil ağları | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
5) | Yaşlılık ve dil | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
6) | Afazi tanım, sınıflandırma ve tipler | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
7) | ICF ve Afazi | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
8) | Ara Sınav | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
9) | Afazide değerlendirme süreçleri | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
10) | Afazide değerlendirme süreçleri | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
11) | Afazide Müdahale Yaklaşımları | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
12) | Afazide Müdahale Yaklaşımları | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
13) | Afazide Müdahale Yaklaşımları | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
14) | Afazide Müdahale Yaklaşımları | Sunum okumaları, kitap bölümleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Hallowell, B. (2017). Aphasia and other acquired neurogenic language disorders. San Di-ego: Plural Publushing, 201(7). Friederici, A. D., & Gierhan, S. M. (2013). The language network. Current opinion in neurobiology, 23(2), 250-254. Torun, Ş. (2018). Beyin ve Dil: İşlevsel Nöroanatomi. İstanbul: Detay Yayıncılık. |
Diğer Kaynaklar: | Hallowell, B. (2017). Aphasia and other acquired neurogenic language disorders. San Di-ego: Plural Publushing, 201(7). Friederici, A. D., & Gierhan, S. M. (2013). The language network. Current opinion in neurobiology, 23(2), 250-254. Torun, Ş. (2018). Beyin ve Dil: İşlevsel Nöroanatomi. İstanbul: Detay Yayıncılık. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 52 |
Uygulama | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 57 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 5 |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 5 |
3) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. | 5 |
4) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 5 |
5) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 4 |
6) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 5 |
7) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 5 |
8) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 5 |
9) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 3 |
10) | Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 3 |
11) | Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 5 |