DKT1004 Klinik FonolojiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT1004 Klinik Fonoloji Bahar 2 2 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İBRAHİM CAN YAŞA
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin fonetik ve fonoloji ayrımı yapabilme, normal fonolojik gelişim aşamalarını bilme, klinik fonolojini amaç ve kapsamını bilme, konuşma sesi bozukluğu olan bireylerin verilerini norma göre değerlendirme ve fonolojik işlemleri saptayabilme, Türkçe’de kullanılan değerlendirme bataryaları hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Fonetik ve fonoloji ayrımını yapabilir.
2. Normal fonolojik gelişim basamaklarını öğrenir.
3. Klinik fonolojiye ait temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
4. Konuşma seslerini ayırt edici özelliklerine göre tanımlar.
5. Tipik fonolojik gelişim süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
6. Türkçe’deki standart testleri kullanmayı bilir.
7. Verilere bakarak fonemik ve fonetik envanteri çıkarabilir.
8. Verileri inceleyerek yapılan fonolojik işlemleri ayırt edebilecek ve
tanımlayabilir.

Dersin İçeriği

Fonetik-fonolojik çözümleme, fonetik ve fonolojik bozukluklar,konuşma bozukluklarına örnekler

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı
2) Konuşma seslerinin sesletim yeri, şekli ve ötümlülük özelliklerine göre sınıflanması
3) Fonetik ve fonemik çözümleme
4) Fonetik ve fonemik çözümleme
5) Ayırt edici özellikler yaklaşımı
6) Tipik fonolojik gelişim aşamaları
7) Ara Sınav
8) Fonolojik İşlemler
9) Fonolojik İşlemler
10) KSB’de kullanılan standart testler
11) KSB’de kullanılan standart testler
12) Verileri kullanarak hata analizi yapma ve uygulama
13) Verileri kullanarak hata analizi yapma ve uygulama
14) Dersin değerlendirilmesi ve genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yavaş, M. Phonology Development and Disorders, Singular Publishing Group, Inc. (1998)
Topbaş, S. (Doktora Tezi) (1999)
Topbaş, S. Dil ve Kavram Gelişimi, Kök Yayıncılık (2005)
S, Topbas. Sesletim ve Sesbilgisi Testi Manueli, Kök Yayıncılık (2005)
Topbaş, S.; Yavaş, M. (ed) Communication Disorders in Turkish, Multilingual Matters
(2010)
Owens, R.E. ve Farinella, K. A. İletişim Bozukluklarına Giriş (çev. Ed.) Topbaş, S. (2021)
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 6 78
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 3
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 2
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 2
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 1
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 1
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 2
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 1
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 1
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 1