BESLENME VE DİYETETİK (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NTD4073 | Transplantasyon ve Beslenme | Güz Bahar |
2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Bu ders kapsamında öğrenciler, transplantasyonlar öncesi ve sonrası hastanın beslenme durumunu değerlendirebilecek ve uygun beslenme tedavisi planını oluşturacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Hastanın beslenme durumunu değerlendirebilmek, 2) Transplantasyon hastalarının klinik bulgularını ve komplikasyonlarını yorumlayabilmek. 3) Enteral ve parenteral beslenme ürünlerini önerebilmek. |
Çeşitli organların transplantasyonları öncesi ve sonrası hastanın beslenme durumunu değerlendirebilme ve devamında hastaya özgü bir beslenme programı oluşturabilecek yeterli enteral ve parenteral işlem ve ürün bilgisine sahip olabilme, gelişebilecek komplikasyonlara karşı beslenme açısından uygun olan tercihleri yapabilme yetisine sahip olabilmeleri sağlanacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Transplantasyonlarda beslenmeye genel bakış | |
2) | Böbrek transplantasyonu öncesi ve sonrası beslenme | |
3) | Karaciğer transplantasyonu öncesi ve sonrası beslenme | |
4) | Kalp transplantasyonu öncesi ve sonrası beslenme | |
5) | İnce barsak transplantasyonu öncesi ve sonrası beslenme | |
6) | Kemik iliği transplantasyonunda beslenme | |
7) | Makale ve olgu sunumları | |
8) | Makale ve olgu sunumları | |
9) | Ara Sınav | |
10) | Makale ve olgu sunumları | |
11) | Makale ve olgu sunumları | |
12) | Makale ve olgu sunumları | |
13) | Makale ve olgu sunumları | |
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık olarak dağıtılacaktır / Weekly distributed by the course lecturer. |
Diğer Kaynaklar: | 1- Mahan LK, Escott-Stump S, Raymond JL. (eds). Krause's Food and the Nutrition Care Process. Edition 13, 2012 2- Dudrick SJ, Sanchez JA. (eds). Nutrition and Metabolism of the Surgical Patient. Surgical Clinics of North America. 2011. 3- Clinical Nutrition journals 4- Websites of transplantation associations |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 156 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
3) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | |
4) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | |
5) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | |
6) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
7) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
8) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. |