MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5405 | Enerji Etkin Yapı Tasarımı | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. YİĞİT YILMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Enerji etkin yapı tasarım dersinin amacı; yapılarda enerjinin etkin kullanımı, yapı tasarımında çevresel etmenlerden optimum yararlanma, yenilenebilir enerji sistemlerinin yapı tasarımına entagrasyonu, kapalı ortam çevre kalitesininin bina enerji performansı değişkenlerine göre optimizasyonu konularında öğrencilerde farkındalık yaratmaktır. Bu konuları, ilgili ulusal ve uluslararası yönetmelikler çerçevesinde değerlendirmesi amaçlanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yapı enerji performansının makro ölçekte önemini kavrama ve ilgili yönetmelik, standard, direktif ve protokollerden haberdar olma. 2. Enerji etkin yapı tasarımının kapsamı ve öneminden haberdar olma. 3. İklim ve doğal çevre ilgili parametrelerinin yapı enerji performansı üzerindeki etkileri üzerinde bilgi sahibi olma 4. Yenilenebilir enerji sistemleri ile ilgili bilgi sahibi olma ve yapı tasarımına entegre edebilme 5. Enerji etkin sürdürülebilir yapma çevre tasarlama ilkelerini kullanabilme 6. Kapılı ortam çevre kalitesiyle ilgili kriterlerden haberdar olma ve yapı enerji performansıyla ilişkisini kurabilme 7. Enerji etki tasarımla ilgili literatür bilgisine sahip olma |
Yapının enerji etkin tasarlanması için araziye yerleşimi, yönlendirme, form ve cephe tasarımı alternatiflerinin tartışılması. Aktif ve pasif iklimlendirme sistemlerinin incelenmesi. Yenilenebilir enerji sistemlerinin ve bu sistemlerin yapı tasarıma entegrasyonun tanıtılması. Enerji etkin yapı tasarımında güncel örneklerin sunulması. Kapalı ortam çevre kalitesi ile ilgili kriterlerin tanıtılması ve bina enerji performansıyla ilişkisinin tartışılması. Farklı iklim bölgelerinde, farklı bina tipolojileri için enerji etkin tasarım prensiplerinden bir rehber oluşturulması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | -“Enerji verimli bina tasarımı” konusuna giriş. -Dersin içeriği, gereklilikleri ve terminolojisi -Enerji verimliliğinde temel konular | Enerji verimliliğine yönelik uluslararası eylemlerin araştırılması |
2) | - Küresel ısınma - Enerji verimliliği için eylemler - Yeşil bina sertifika programları - İklim | Enerji verimliliği ve yeşil bina sertifika programlarına yönelik eylemler hakkında okumalar |
3) | - Binalarda enerji konsepti - Güneş enerjisi - Pasif ısıtma stratejileri | Güneş enerjisi ve pasif ısıtma stratejileri üzerine okumalar |
4) | - Pasif soğutma stratejileri - Doğal havalandırma yöntemleri | Pasif soğutma stratejileri üzerine okumalar |
5) | -İç ortam kalitesi -Isıl konfor -İç hava kalitesi | İç mekan çevre kalitesi üzerine okumalar |
6) | Seçilen iklim, bina tipolojisi ve bu bina tipolojisi için seçilen iklimde uygulanabilir pasif enerji verimliliği stratejilerinin sunumu (vize) | |
7) | Seçilen iklim, bina tipolojisi ve bu bina tipolojisi için seçilen iklimde uygulanabilir pasif enerji verimliliği stratejilerinin sunumu (vize) | |
8) | Tasarım ön çalışma: Proje dokümantasyonu üzerine görüşme | Spesifik konum ve mekansal hiyerarşi diyagramı (odalar arasındaki hiyerarşi) |
9) | Ön tasarım: Önerilen tasarımlar üzerine görüşme | Vaziyet planı ve fonksiyon şeması |
10) | Ön tasarım: Önerilen tasarımlar üzerine görüşme | Plan ve kesit şemaları |
11) | Ön tasarım: Önerilen tasarımlar üzerine görüşme | Kat planları ve kesitler |
12) | İleri tasarım: Önerilen tasarımlar üzerine görüşme | Kat planları, kesitler ve görünüşler |
13) | İleri tasarım: Önerilen tasarımlar üzerine görüşme | Kat planları, kesitler, görünüşler ve 3 boyutlu modeller |
14) | Genel değerlendirme | Posterler ve mimari rapor |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Hershey, P., Handbook of research on solar energy systems and technologies, IGI Global, 701 E. Chocolate Avenue, Hershey, Pennsylvania, 17033, USA, c2013. McMordie, R.K., Brown, M. C., Stoughton, R. S.,Solar energy Fundamentals, Fairmont Press ; Boca Raton, FL : Distributed by Taylor & Francis, 2012 Kachadorian, J., Passive Solar House, Chelsea Green Publishing Company, Canada, 2006. Galloway, T., Solar House, Architectural Press, Uk, 2004. Chiras, D., D., The Solar House, Passive Heating and Cooling, Chelsea Green Publishing Company, Canada, 2002. Schittich, C., Solar Architecture, Birkhauser-Publisher for Architecture, Berlin,2003. Brown, G.Z., DeKay, M., Sun, Wind & Light, John Wiley, Us, 2000. Baker, N., Steemers,K., Energy and Environment in Architecture, E&FN Spon, London, 2000. Günther, S., Abraham, L.E., Fisher, T., Living Spaces Sustainable Building and Design, Könemanni Slovenia, 1999. Hyde, R., Climate Responsive Design, Spon Pres, New York, 2000. Lechner, N., Heating, Cooling, Lighting, Design Methods for Architects, John Wiley, Us, 1991. Heerwagen, D., Passive and Active Environmental Controls, McGraw-Hill, 2004 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 35 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 12 | 144 |
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Proje | 7 | 10 | 70 |
Rapor Teslimi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 296 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir. | |
6) | Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | |
9) | Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. |