İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENM4118 | Doğadan Esinli Yaklaşımlar | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÇAĞLAR SİVRİ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | N/A |
Dersin Amacı: | Doğa, teknoloji ve mühendisliğin başa çıkamadığı sorunlara sayısız çözüm sunar. Bu ders, biyolojik olarak ilham alan araştırma ve geliştirmenin endüstriyel ve akademik bazdaki teorisini, felsefesini ve uygulamalarını kapsar. Ana amaç, öğrencilere doğanın dehasının profesyonellere yeni yollarla yenilik yapmaları için nasıl ilham verdiğini ve yeni ürün ve hizmet geliştirmeleri için sürdürülebilir ve yüksek teknoloji çözümleri bulmalarına nasıl yardımcı olduğu konusunda farkındalık yaratmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Doğadan Esinlenen Mühendislik mesleğinin temel kavramlarını, teorilerini, metodolojilerini ve uygulamalarını ayırt etmek, 2. Mesleğin geçmiş ve güncel sorunlarını analiz etmek için teorileri anlamak ve uygulamak, 3. Biyomimetik temelli şirketlerde yaratıcı ve yenilikçi faaliyetlerin oluşumunu ve yönetimini sağlayabilmek, 4. Girişimciliğin kavramsal çerçevesini, yaklaşımlarını ve kültürlerini biyotaklit içinde tanımlamak ve uygulamak, 5. Mühendislik mesleği ile doğa temelli normlar arasındaki ilişkiyi belirlemek |
Biyotaklit ve Biyotaklit Yaklaşımlarına Giriş Biyotaklitin Temel Prensipleri Yenilik İçin Model Olarak Biyolojik Sistemler Doğadan Esinlenen Malzemeler ve Yapılar Mühendislik ve Tasarımda Biyomimetik Yaklaşımlar Biyo-esinlenen Robotik ve Otomasyon Tekstil ve Akıllı Malzemelerde Biyomimetik Yaklaşımlar Sürdürülebilirlik ve Çevre Dostu Biyotaklit Çözümleri Biyotaklit Vaka Çalışmaları: Başarı Hikayeleri ve Yenilikler Tıp ve Sağlıkta Biyotaklit Enerji ve Çevre Teknolojilerinde Biyomimetik Yaklaşımlar Doğadan Esinlenen Algoritmalar ve Bilgisayar Biyotaklitte Zorluklar ve Sınırlamalar Biyomimetikte Gelecekteki Trendler ve Ortaya Çıkan Araştırmalar Biyomimetik Düşünceyi Yenilik ve Girişimciliğe Uygulama Dönem boyunca Ders içerisinde Vaka Çalışması, İşbirlikli Öğrenme, Bireysel Çalışma, Ders Anlatımı, Proje ve Okuma gibi Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri kullanılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction to Syllabus and Biomimetic Approaches | Ders sunumu |
2) | Biyotaklit Terimlerine Giriş | Ders sunumu |
3) | Biyomimetik: Uluslararası Proje Yarışma Etkinlikleri için Biyomimetik Ar-Ge Projelerinin Hazırlanması | Ders sunumu |
4) | Biyotaklit: Doğa insan inovasyonuna nasıl ilham verir | Ders sunumu |
5) | Biyolojik Esinli Ürün ve Hizmet Geliştirme Aşamaları | Ders sunumu |
6) | Endüstriyel uygulamalar ve Biyomimetik: Havacılık Endüstrisi | Ders sunumu |
7) | Biyotaklidin endüstriyel uygulamaları: Nanoteknoloji Endüstrisi | Ders sunumu |
8) | Ara sınav | Vizeye kadar işlenen tüm konular ve paylaşılan ders materyalleri |
9) | Biyotaklidi Kullanarak Yönetim ve Liderlik Becerilerini Geliştirme İlkeleri | Ders sunumu |
10) | Biyomimikri ile Dayanıklılık | Ders sunumu |
11) | Biyotaklit ile Yeni Ürün ve Servis Geliştirme | Ders sunumu |
12) | Doğadan Esinli Yapay Zeka | Ders sunumu |
13) | Biyomimetikte özel konular: Biyomimetikte gelecekteki trendler | Ders sunumu |
14) | Proje Sunumu | Öğrencilerin Proje Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | • Benyus, J. M. (19971998). Biomimicry: innovation inspired by nature. New York: Quill. • Jenkins, C.H., Bio-inspired engineering. New York. 2011: Momentum Press |
Diğer Kaynaklar: | • Benyus, J. M. (19971998). Biomimicry: innovation inspired by nature. New York: Quill. • Jenkins, C.H., Bio-inspired engineering. New York. 2011: Momentum Press • Bhushan, B. (2009). Biomimetics: lessons from nature--an overview. Philosophical Transactions of the Royal Society A, 367(1893), 1445–1486. https://doi.org/10.1098/RSTA.2009.0011 • Singh, M., Øvsthus, K., Fojcik, M., & Dhungana, H. (2024). Development of a Biologically Inspired Condition Management System for Equipment (pp. 319–331). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-031-39619-9_23. • Farnsworth, M. (2020). Biomimicry and Business: How Companies Are Using Nature's Strategies to Succeed (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003092605 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Sunum | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 0 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 |
Proje | 12 | 25 |
Ara Sınavlar | 7 | 12 |
Rapor Teslimi | 4 | 10 |
Final | 11 | 16 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve İşletme mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık işletme mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
4) | İşletme Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | 4 |
5) | İşletme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yönetim ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | Etkin ve verimli yönetme ve/veya liderlik becerisi. |