YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0372 | Sürdürülebilirlik ve Sosyal Kapsayıcılık | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Dersin Amacı: | "2030’a kadar sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilir yaşam tarzları için eğitim, insan hakları, toplumsal cinsiyet eşitliği ve barış kültürünün geliştirilmesi, dünya vatandaşlığı ve kültürel çeşitliliğin ve kültürün sürdürülebilir kalkınmaya katkısının takdiri yoluyla bütün öğrenciler tarafından sürdürülebilir kalkınmanın ilerletilmesi için gereken bilgi ve becerinin kazanımının sağlanması. Bu dersi tamamlayan öğrenciler, Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarının topluma ve dünyaya katkısını içselleştirir, bunlara yerel ve küresel çözüm önerileri geliştirir, bu amaçları güçlendirmek için yaşamın her alanında uygulayarak yaygınlaştırır." |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Sürdürülebilir kalkınma amaçlarını tanımlayabilir ve bu konuda farkındalık geliştirir 2) Bu ders öğrencilerin kendi disiplinleri, rolleri, bakış açıları ve değerleri içinde ve dışında iş birliği içinde hareket etmelerine yardımcı olur. 3) Toplumsal cinsiyet eşitliği, barış ve adalet dahil, kapsayıcı ve sürdürülebilir ekonomik büyüme, tam ve üretken istihdam ve insana yakışır iş kavramlarını anlar ve alternatif ekonomik modeller ve göstergeler hakkında bilgi sahibi olur. 4) Öğrenci birbiriyle bağlantılı bir bütün olarak dünyayı anlamlandırır ve sosyal ve doğal çevremizdeki bağlantıları kurar ve eylemlerin sonuçlarını dikkate alır. 5) Eşitsizliğin farklı boyutlarını, aralarındaki ilişkileri ve uygulanabilir istatistikleri bilir. Eşitsizlikleri ölçen ve açıklayan göstergeleri bilir ve bunların karar verme ile ilgisini anlar. 6) Kapsayıcılık, çeşitlilik, eşitlik kavramlarını öğrenir ve uygulamaya geçirir. 7) Eşitsizliğin toplumsal sorunlar ve bireysel tatminsizlik için temel bir itici güç olduğunu anlar. Eşitsizliklerin farklı türdeki nedenlerini belirleyebilir ve analiz edebilir. 8) Şiddetin tüm biçimlerini tanır ve şiddetsiz bir kültür geliştirilmesini benimser. 9) Ayrımcılığa uğrayan kişilere karşı empati kurabilir ve onlarla dayanışma gösterebilir. |
"Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri:Amaç#5 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Amaç#8 İnsana Yakışır İş ve Ekonomik Büyüme Amaç#10 Eşitsizliklerin Azaltılması Amaç#16 Barış, Adalet ve Güçlü Kurumlar" Dersimizde, öğretim yöntem ve teknikleri olarak; Vaka Çalışması, Saha Çalışması, İşbirlikli Öğrenme, Ders, Okuma, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sosyal Aktivite yöntemlerinden faydalanılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sürdürülebilir Kalkınma nedir? 2030’a kadar amaçlanan hedefler nelerdir? | |
2) | BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, Çeşitlilik/ Kapsayıcılık / Ayrımcılık/ Eşitlik kavramları | |
3) | İnsan Hakları ve Küresel Hedefler, Çocuk Hakları, Kadın Hakları, Engelli Hakları, Göçmen Hakları | |
4) | Çeşitlilik Türleri: Irk, Etnik köken Çeşitliliği, Yaş Çeşitliliği, Kültürel çeşitlilik, Cinsiyet ve Cinsel Yönelim Çeşitliliği, Fiziksel Yetenek ve Engellilik, Manevi / Din Çeşitliliği, İlişki/Aile Statüsü Çeşitliliği, Sosyoekonomik Çeşitlilik, İşyerinde Çeşitlilik | |
5) | Üretim faaliyetlerinin, insana yakışır istihdam yaratmanın, girişimciliğin, yaratıcılık ve yenilikçiliğin desteklendiği kalkınma odaklı politikalar nelerdir? | |
6) | Kişi başına düşen gelir artışının ulusal koşullara uygun olarak sürdürülmesi ve 2030’a kadar tam ve üretken istihdama ve insana yakışır işlere erişimlerinin sağlanması nasıl olur? | |
7) | Kamuda, özel sektörde “Cam tavan” olgusu ve eşit işe eşit ücret | |
8) | ARA SINAV HAFTASI | |
9) | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği nedir? Kalıp yargıları, toplumsal cinsiyet rolleri nelerdir? Cinsiyetçi dil nasıl değiştirilir? Kadının iş yaşamına katılımı, Kadının yönetici pozisyonlarındaki yeri, Parlamentoda ve siyasette kadın, Sağlık ve kadın, Mülteci kadın, Eğitim ve kadın | |
10) | Göç/ Mülteciler; Eğitimden ve Toplumdan Dışlanma, Yoksulluk, Çocuk İşçi Çalıştırma, Erken Evlilikler | |
11) | Hukukun üstünlüğü ilkesi nedir? Ulusal ve uluslararası düzeylerde geliştirilmesi ve herkesin adalete eşit biçimde erişiminin güvence altına alınması için yapılması gerekenler | |
12) | Şiddetin tüm biçimlerinin ve şiddete bağlı ölüm oranlarının her yerde azaltılması için yapılan çalışmalar | |
13) | Uluslararası hukuk alanında ayrımcılık tanımı. Birleşmiş Milletler-CEDAW (Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Uluslararası Sözleşmesi) ve Avrupa Konseyi -İstanbul Sözleşmesi | |
14) | Ders konularının bir tekrarı, yarıyıl sınavı için uyarı ve yönlendirmeler |
Ders Notları / Kitaplar: | Sunum, yaşam öyküleri, videolar ve dokümanlarla zenginleştirilmiştir. |
Diğer Kaynaklar: | UNDP, UN WOMEN, UNICEF arşivleri, SDG TOOLBOX |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 4 | 48 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 121 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | 4 |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | 3 |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. | 3 |