YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD3134 | Tasarım Amaçlı Fotoğraf | Güz Bahar |
2 | 2 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi TOLGA HEPDİNÇLER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin iki temel hedefi bulunmaktadır; İlki biçimsel bir eğilim içerisinde fotoğraf aracının tasarım, kompozisyon ve algı süreçleri gibi orta ve ileri düzey tekniklerini araştırmaktır. İkincisi, bağlamsal bir çerçeve içerisinde fotoğraf aracı ve kavramlar arasında ilişki kurmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Kompozisyonun temel öylelerini adlandırma II.Fotoğrafın anlatısal rolünün bilgisinde olma III. Fotoğraf uygulamaları ve bağlam-kavram ilişkisini tanımlama IV. Görsel öğeleri farklı fotoğraf türleri içerisinde karşılaştırma. V. Görsel öğeleri çeşitli fotoğraf uygulama ve türlerinde kullanma beceresi göstermek VI. Fotoğraf makinesi değişkenlerini anlam yaratma amacı ile kullanabilme becerisi kazanmak |
Belgesel, portre, soyut ve haber fotoğrafı gibi türlerle, onların biçimsel oluşumları, sanatsal yaratım süreçleri ve uzam ile ilişkileri bu dersin temel konuları olacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Temel Fotoğraf Bilgisinin Gözden Geçirilmesi: Makine türlerinin ve lenslerin fotoğrafik görüntü üzerine etkisi Görsel tasarıma filmlerin ve sayısal görüntülerin etkisi Fotoğrafik ögelerin (diyafram. Örtücü, filtre vb.) farklı tasarım öğelerini yaratma sürecine etkisi | |
2) | Kompozisyon: Kendinizi ve fotoğrafik tarzınızı tanıma. Seçilmiş portfolyolar hakkında tartışma Görsel tasarımda kompozisyon ve ögelerinin temelleri. Birlik, denge, uyum, üçler kuralı ve altın oran gibi kavramların tanımlanması. | |
3) | Görsel Öğe Olarak Işık Işık ve gölgenin tarihsel kullanımı Işığın temel karakteristiği Renk ve Işık arasındaki ilişki | Odev 1: Üçler Kuralı |
4) | Fotoğraf Uygulamalarında Uzamı Tanıma Nesneler ve uzam arasındaki ilişki. Farklı mekânsal uzamlar içerisinde bilinen objelerin temsili. | Ödev II: Chiaroscuro |
5) | Kendini Fotoğraflamak: Öz portrenin tarihsel evrimi. Çağdaş öz portre örnekleri. Öz portre tarzın içerisinde alegori ve metafor yaratma. Anlam yaratmak için mekanın kullanılmas.ı | Ödev III / Bağlam: Ev ve Objeler Çevrenizle ilgili tekin ya da tekinsiz bakışınızı tanımlayan ev içi ve/veya dışındaki objelerin fotoğrafları |
6) | Ötekilerin Fotoğraflanması: Görsel sanatlarda portre tarzının tarihsel evrimi, Portre fotoğrafçılarından çağdaş örnekler. Aile fotoğrafları ve fotoğrafik görüntüleri art-bellek ile olan ilişkisi, Bulunmuş/Keşfedilmiş görüntüler | Ödev IV / Context: Alegorik Öz portreler |
7) | Türler I : Belgesel Fotoğraf: Belgesel Fotoğrafın tarihi. Belgesel, Basın fotoğrafı ve röportaj tarzı arasındaki ilişki. Çağdaş Belgesel Fotoğrafta temel konular, Sokak Fotoğrafının gelişimi (1930lar-2000ler). | Odev V / Baglam: Aile Fotoğrafları Toplumsal Sınıf, kültür vb. Bağlamında aileyi tanımlayan fotoğraflar |
8) | Türler II : Soyut Fotoğraf Soyut ve Soyutlamanın anlamı. Soyutlamanın modern ve post modern kullanımı. Metafor, metonomi ve sinekdoşun sanat deneyimleri içerisindeki tanımı. | Ödev VI: Sokak Fotoğrafı |
9) | Türler III: Manzara: Türün tarihsel gelişimi. Türün farklı alt-türleri. Uygulamanın kent ve kırsal uygulamaları arasındaki farklılıklar. | Ödev VII: Soyutlama: Metafor/Mertonomi ve sinekdoşu ifade eden soyut ya da yarı-soyut fotoğraflar |
10) | Türler IV: Moda: Türün tarihsel gelişimi Sanatsal dönemler içerisinde türün temsil yöntemleri Türün günümüz uygulamaları | Ödev VIII: Bağlam: Kent Manzarası karşısında Kır Manzarası Konuyla ilgili eleştirel bakışı temsil eden Kentsel ve/veya kırsal uzamların temsili |
11) | Mizah: Temsil içerisinde pastiş ve parodini tanımı. Yeninden üretim ve taklitin anlamı ve rolü. | Ödev IX: Moda ve Şehir |
12) | Türler V: Foto röportaj ve Fotoğrafik Günlük türlerinin tanımı. | Ödev X: Mizah: Pastiş ve Parodi içeren fotoğraflar. |
13) | Final Projesi fikirleri ve tartışma. | |
14) | Final Sunumları, yorumlar/eleştiriler. |
Ders Notları / Kitaplar: | Davis, Harold. Creative Composition. John Winley&Sons, 2009. Freeman, Michael. The Photographer’s Eye. Focal Press, 2009 DuChemin, David. Within the Frame: The Journey of Photographic Vision. New Riders, 2009. Branbaum, Bruce. The Art of Photography: An Approach to Personal Expression |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 4 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 64 |
Ödevler | 4 | 12 |
Final | 1 | 6 |
Toplam İş Yükü | 124 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. |