BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CMP4503 | İleri Bilgisayar Ağları | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ECE GELAL SOYAK |
Dersin Amacı: | Bu ders bilgisayar ağları ile ilgili güncel konuları kapsar. Dersin amacı, bilgisayar ağları aracılığı ile sunulan çeşitli çözümlerin (örn. video aktarımı, Nesnelerin İnterneti, dağıtık bilişim/depolama sistemleri gibi) detaylı incelenmesidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Çeşitli ağ teknolojilerinin ardındaki tasarım ilkelerini anlama. II. Dağıtık hesaplama, bulut bilişim, multimedya dağıtımı gibi sistemleri etkinleştirmek için ağların rolünü anlama. III. Nesnelerin İnterneti, ağ sanallaştırma gibi yeni ağ paradigmalarına aşina olma. IV. DSL, CDN gibi çeşitli ağ altyapılarını anlama. V. Bilgisayar ağlarında optimizasyon için yapay zeka kullanımına aşina olma. VI. Ağ performansını artırma konusundaki ödünleşimler hakkında derinlemesine bilgi sahibi olma. VII. Yeni ağ mimarilerini ve teknolojilerini eleştirel olarak anlama ve sunma pratiği kazanma. |
Ders kapsamında modern bilgisayar ağları ile ilgili güncel kavramlar ve teknolojiler öğretilmektedir. Derste işlenecek içerik şu üç ana başlıkta toplanmaktadır: (1) kablosuz ağlar ve protokolleri, (2) ağlarda sanallaştırma, (3) yapay zeka ve bilgisayar ağları. Dersin öğretim yöntemleri şu şekildedir: - Anlatım - Bireysel Çalışma - Grup Çalışması - Konuk / Uzman Daveti - Okuma - Tartışma - Proje Hazırlama |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, ağ tasarım ilkelerine genel bakış | |
2) | Ev ağları, Wi-Fi | |
3) | İnternet Servis Sağlayıcıları, İçerik Dağıtım Ağları | |
4) | Sensör ve rastgele (ad hoc) ağlar, rotalama, Nesnelerin İnterneti | |
5) | Kablosuz örgü ağlar | |
6) | Dağıtık sistemlere giriş | |
7) | Ara dönem tekrarı | |
8) | Yazılım Tanımlı Ağlar, ağ sanallaştırma | |
9) | Bulut ağları, veri merkezi ağları | |
10) | Multimedya ağları, çoklu yayın | |
11) | Sınır bilişim | |
12) | Ağ güvenliği | |
13) | Final sunumu (I) | |
14) | Final sunumu (II) |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 10 | % 40 |
Projeler | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 | 5 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Küçük Sınavlar | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Rapor Teslimi | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 139 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |