NUR2005 Health SociologyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NUR2005 Sağlık Sosyolojisi Güz 2 0 2 2

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere hemşirelik uygulamalarında, hizmet verilen bireyin ve toplumun sosyal yapısı, değerleri ve bunların sağlık üzerinde etkileri ile ilgili bilgiyi sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
"1 - Sosyoloji ve sağlık sosyolojisi ile ilgili temel kavramları tanımlar
2 - Sağlık ve hastalık kavramlarını sosyolojik boyutuyla değerlendirir
3 - Sağlığı ve hastalığı etkileyen sosyal faktörleri değerlendirir
4 - Bireyin hasta olması ile rolünün toplumsal yaşamında oluşturduğu değişiklikleri anlar
6 - Hasta, hemşire ve hekim ilişkisi üçgenini, bu sağlık profesyonellerinin etkileşimleri ile ilgili modelleri ve sosyal rolleri anlar
7 - Sağlık politikalarını, sağlık kurumlarını, fonksiyonları ve örgütsel yapısını değerlendirir
8 - Toplumda sağlık ve hastalık algısını bakışını ve hastalıkta halk inanışlarını değerlendirir
9 - Kültür ile sağlık /hastalık ilişkisini ve kültürler arası hemşirelik bakımını anlar"

Dersin İçeriği

Bu ders, sosyolojinin tanımı, konusu, sosyolojinin diğer bilimlerle ilişkisi, kültür ve toplum, kişi ve toplum, sosyal tabakalaşma, sosyal sistem olarak hastalık ve sağlık, modern ve geleneksel tıp, Türkiye’de sağlık sistemi, hastalık ve resmi kuruluş ilişkilerinin sosyal-kültürel yönü, sağlık ve hastalık yönünden beslenmeyi etkileyen sosyo-kültürel unsurlar, sağlık-hastalık ve sosyal değişmeyi içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin ve programın tanıtımı, beklentilerin tartışılması
2) Sosyoloji tanımı, tarihçesi, konusu ve diğer bilimlerle ilişkisi
3) Sağlık sosyolojisi tanımı ve ilgi alanları, sağlık sosyolojisinin gelişimini etkileyen faktörler
4) Sağlık sosyolojisi ile ilgili temel kavramlar ve kuramlar
5) Sağlık ve hastalık kavramları, hastalık davranışı ve rolü
6) Sağlığı etkileyen sosyo-kültürel yapı değişkenleri, sağlığın sosyal belirleyicileri ve eşitsizlik yaratan etkenler
7) Sosyolojik olarak bireyin hasta olma sürecine geçişi, hasta statüsü, sorumlulukları ve rolü
8) Ara Sınav
9) Sağlık bakımında doktorun ve hemşirenin sorumlulukları ve rolü
10) Doktor-hasta etkileşimi ve hemşire-hasta etkileşimi
11) Sosyal sistem açısından sağlık kurumları ve fonksiyonları, geleneksel ve modern tıp anlayışı
12) Hemşirelik mesleğinin günümüzde aldığı görünüm ve rolleri
13) Güç ve sosyal sistemde hemşirelik mesleği gücü
14) Kültür-sağlik etkileşimi ve kültürlerarası hemşirelik

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Özçelik Adak N, Sağlık Sosyolojisi Kadın ve Kentleşme Birey Yayıncılık / Sosyal Bilimler Dizisi, 1. Basım, İstanbul, 2002. 2. Marmot M, Wilkinson RG, Sağlığın Sosyal Belirleyicileri, İNSEV (İnsan Sağlığı ve Eğitim Vakfı) Yayınları, İstanbul, 2006. 3. McKay M, Davis M, Fanning P, İletişim Becerileri, BPE Yay., Anakara, 2006. 4. Kurtz S, Silverman J, Draper J, Tıpta İletişim Teknikleri, Beyaz Yayınları, İstanbul, 1998. 5. Özkan Z, Sağlıkta İletişimin Gücü, Optimist Yayınevi , İstanbul, 2011. 6. Koob JE, Koob P, Caring for difficult patients: A guide for nursing professionals, Infinity Publishing, USA, 2007.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 3 27
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 57

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. 1
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 3
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 3
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. 3
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 5
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 5
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 5
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. 3
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. 1
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 1
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. 4