HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NUR2005 | Sağlık Sosyolojisi | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SELDA POLAT |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. PERİHAN DUYGU TEKGÜL AKIN |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere hemşirelik uygulamalarında, hizmet verilen bireyin ve toplumun sosyal yapısı, değerleri ve bunların sağlık üzerinde etkileri ile ilgili bilgiyi sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; "1 - Sosyoloji ve sağlık sosyolojisi ile ilgili temel kavramları tanımlar 2 - Sağlık ve hastalık kavramlarını sosyolojik boyutuyla değerlendirir 3 - Sağlığı ve hastalığı etkileyen sosyal faktörleri değerlendirir 4 - Bireyin hasta olması ile rolünün toplumsal yaşamında oluşturduğu değişiklikleri anlar 6 - Hasta, hemşire ve hekim ilişkisi üçgenini, bu sağlık profesyonellerinin etkileşimleri ile ilgili modelleri ve sosyal rolleri anlar 7 - Sağlık politikalarını, sağlık kurumlarını, fonksiyonları ve örgütsel yapısını değerlendirir 8 - Toplumda sağlık ve hastalık algısını bakışını ve hastalıkta halk inanışlarını değerlendirir 9 - Kültür ile sağlık /hastalık ilişkisini ve kültürler arası hemşirelik bakımını anlar" |
Bu ders, sosyolojinin tanımı, konusu, sosyolojinin diğer bilimlerle ilişkisi, kültür ve toplum, kişi ve toplum, sosyal tabakalaşma, sosyal sistem olarak hastalık ve sağlık, modern ve geleneksel tıp, Türkiye’de sağlık sistemi, hastalık ve resmi kuruluş ilişkilerinin sosyal-kültürel yönü, sağlık ve hastalık yönünden beslenmeyi etkileyen sosyo-kültürel unsurlar, sağlık-hastalık ve sosyal değişmeyi içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin ve programın tanıtımı, beklentilerin tartışılması | |
2) | Sosyoloji tanımı, tarihçesi, konusu ve diğer bilimlerle ilişkisi | |
3) | Sağlık sosyolojisi tanımı ve ilgi alanları, sağlık sosyolojisinin gelişimini etkileyen faktörler | |
4) | Sağlık sosyolojisi ile ilgili temel kavramlar ve kuramlar | |
5) | Sağlık ve hastalık kavramları, hastalık davranışı ve rolü | |
6) | Sağlığı etkileyen sosyo-kültürel yapı değişkenleri, sağlığın sosyal belirleyicileri ve eşitsizlik yaratan etkenler | |
7) | Sosyolojik olarak bireyin hasta olma sürecine geçişi, hasta statüsü, sorumlulukları ve rolü | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Sağlık bakımında doktorun ve hemşirenin sorumlulukları ve rolü | |
10) | Doktor-hasta etkileşimi ve hemşire-hasta etkileşimi | |
11) | Sosyal sistem açısından sağlık kurumları ve fonksiyonları, geleneksel ve modern tıp anlayışı | |
12) | Hemşirelik mesleğinin günümüzde aldığı görünüm ve rolleri | |
13) | Güç ve sosyal sistemde hemşirelik mesleği gücü | |
14) | Kültür-sağlik etkileşimi ve kültürlerarası hemşirelik |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Özçelik Adak N, Sağlık Sosyolojisi Kadın ve Kentleşme Birey Yayıncılık / Sosyal Bilimler Dizisi, 1. Basım, İstanbul, 2002. 2. Marmot M, Wilkinson RG, Sağlığın Sosyal Belirleyicileri, İNSEV (İnsan Sağlığı ve Eğitim Vakfı) Yayınları, İstanbul, 2006. 3. McKay M, Davis M, Fanning P, İletişim Becerileri, BPE Yay., Anakara, 2006. 4. Kurtz S, Silverman J, Draper J, Tıpta İletişim Teknikleri, Beyaz Yayınları, İstanbul, 1998. 5. Özkan Z, Sağlıkta İletişimin Gücü, Optimist Yayınevi , İstanbul, 2011. 6. Koob JE, Koob P, Caring for difficult patients: A guide for nursing professionals, Infinity Publishing, USA, 2007. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 3 | 27 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 57 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 1 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 3 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 3 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 3 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 5 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 5 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 5 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 3 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 1 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 1 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 4 |