İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC1005 | Antropolojiye Giriş | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu dersin iki yönlü amacı vardır: İlki, öğrencilerin antropolojinin kültür, doğa, etnografi, sosyal tabakalar, akrabalık sistemler, ırk, toplumsal cinsiyet, evlilik, cinsiyet, din gibi temel kavram ve fikirlerini tanımalarıdır. Bu temel kavram, düşünce ve konuların kavranmasını geliştirmek için dünyadaki birçok insan grubundan örnekler kullanılır. İkinci olarak, Türkiye toplumunun bilinçli bir analizini yapabilmek için bu kavram ve perspektifleri hayatımızla ilişkilendiriyoruz. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: (1)Antropolojiyi, kökenlerini ve ortaya çıkış koşullarını anlamak. (2)Antropolojinin ana kavramlarını anlamak. (3)Antropoloji ve Sömürgecilik ilişkisini anlamak (4)Kültürün kavramsallaştırılmasına dair bir perspektif geliştirmek (5) Akrabalık, aile ve evlilik gibi temel sosyokültürel kurumları incelemek (6)Doğanın kavramsallaştırılmasını geliştirmek. Doğa ve kültür arasındaki ilişkiyi incelemek. (7)Günlük hayatımızda sorgulamadan kabul ettiğimiz kavramlar hakkında eleştirel bir perspektif geliştirmek (8)Antropolojik kavram ve teorileri var olan sosyo-kültürel pratiklerle ilişkilendirme becerisi kazanmak. (9)İnsanlığın kültürel çeşitliliğini kavramak. |
Bu ders, iki bölüme ayrılır: İlk bölümde, öğrencilere antropolojinin kökenleri, kapsamı ve ana paradigmaları incelenerek ve kültürün ne olduğuna dair bir teorik anlayış geliştirilerek antropoloji dünyası tanıtılır. İkinci bölümde, aile, akrabalık, toplumsal cinsiyet ve doğa gibi bazı temel antropolojik konu ve başlıklar, ilk bölümde geliştirilen temel perspektifleri kullanılarak incelenir. Dersin öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemlerinin yanı sıra okuma, bireysel çalışma ve teknoloji destekli öğrenme, eğitsel oyun, işbirliğine dayalı öğrenme ve tartışma şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve dersin çerçevesinin tanıtılması | Malinowski, B. (1922). Introduction: The subject, method and scope of this inquiry. Argonauts of the Western Pacific. |
2) | Antropoloji nedir? Antropolojide yöntem | Scupin, R., & DeCorse, C. R. (2016). Anthropology: A global perspective. Pearson Education. Chp 6. |
3) | Fiziksel antropoloji | Scupin, R., & DeCorse, C. R. (2016). Anthropology: A global perspective. Pearson Education. Chp 6. |
4) | Tarım toplumuna geçiş | Scupin, R., & DeCorse, C. R. (2016). Anthropology: A global perspective. Pearson Education. Chp 7&8. |
5) | Antropoloji kuramları I | Scupin, R., & DeCorse, C. R. (2016). Anthropology: A global perspective. Pearson Education. Chp 13. |
6) | Antropoloji kuramları II | Scupin, R., & DeCorse, C. R. (2016). Anthropology: A global perspective. Pearson Education. Chp 13. |
7) | Kültür ve etnografi | Scupin, R., & DeCorse, C. R. (2016). Anthropology: A global perspective. Pearson Education. Chp 10. Spradley, J. P., & McCurdy, D. W. (2012). Conformity and conflict: Readings in cultural anthropology. Jill Potash, p: 1-22. |
8) | Üretim, Dağıtım ve Tüketim Paternleri I | Spradley &McCurdy p: 142-153 & 165-177 |
9) | Üretim, Dağıtım ve Tüketim Paternleri II | Lappé, F. M., Collins, J., & Fowler, C. (1977). Food first. Beyond the myth of scarcity. Houghton Mifflin Co. Chp: 11, 12, 15. |
10) | Küreselleşme I | Scupin, R., & DeCorse, C. R. (2016) Chp 20. |
11) | Küreselleşme II | Shaker Ardekani, R., & Rath, J. (2020). Coffee people in Tehran, Glasgow and Amsterdam. Journal of Consumer Culture, 20(1), 122-140. Greve, M. (2021). Musical diversity and the struggle for identities. In The Routledge Handbook on Contemporary Turkey (pp. 257-268). Routledge. |
12) | Toplumsal cinsiyet ve aile | Spradley, J. P., & McCurdy, D. W. (2012) Jill Potash, p: 179-192 https://news.un.org/en/story/2022/09/1126171 |
13) | İktidar ve siyaset | Demirer, S. Ö. (2011). Anthropology as a nation-building rhetoric: the shaping of Turkish anthropology (from 1850s to 1940s). Dialectical Anthropology, 35(1), 111-129. |
14) | Sonuç | Bu hafta için okuma bulunmamaktadır. Genel tekrar yapılacaktır. |
Ders Notları / Kitaplar: | Diğer gerekli okumalar Itslearning üzerinden öğrencilerle paylaşılacaktır. Herhangi bir materyale erişimde sorun yaşarsanız, lütfen dersin öğretim görevlisi ile iletişime geçin. Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course. |
Diğer Kaynaklar: | Scupin, R., & DeCorse, C. R. (2016). Anthropology: A global perspective. Pearson Education. Spradley, J. P., & McCurdy, D. W. (2012). Conformity and conflict: Readings in cultural anthropology. Jill Potash. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 153 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve İşletme mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık işletme mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | İşletme Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | |
5) | İşletme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yönetim ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 4 |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | Etkin ve verimli yönetme ve/veya liderlik becerisi. |