İLK VE ACİL YARDIM (İNGİLİZCE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FAE1002 | Fizyoloji | Bahar | 2 | 0 | 2 | 5 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. SELMA BAZ |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. MEMET HANİFİ EMRE |
Dersin Amacı: | Temel fizyolojik kavramlar ve hücre seviyesinden sistem seviyesine insan vücudunun normal işleyiş esasları hakkında bilgi vermektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Hücrenin temel işlevlerini ve homeostatis kavramını tanımlar. 2- Hücre zarından madde taşınım prensiplerini tarif eder. 3- Farklı kas tiplerinin yapı ve işlevlerini ayrıştırır. 4- Solunan havadaki gazların dokulara nasıl taşındığını tarif eder. |
Hücrenin temel işlevleri; hücre zarından madde taşınım prensipleri, kas hücrelerinin kasılma mekanizmaları; kalbin işlevi ve kan dolaşımı; solunum gazlarının dokulara taşınması; sindirim sistemi organları ve işlevleri, besinlerin emilerek kana karışması süreci, besin ve su alımının merkezi kontrolü; sindirim ürünü atıkların vücuttan uzaklaştırılması konularında temel bilgiler sunar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fizyolojiye giriş, hücrelerden organlara insan vücudunun genel organizasyonu, homeostatis. | Yok |
2) | Hücre membranı, hücre membranından madde geçişi | Yok |
3) | Kas fizyolojisi, çizgili kas, düz kas ve kalp kası yapı ve işlevleri | Yok |
4) | Kalbin yapısı ve kan damarları, kalp döngüsü | Yok |
5) | Kan fizyolojisi, kan hücreleri ve işlevleri | Yok |
6) | Solunum, solunum gazlarının dokular ve kan arasında taşınması Sindirim sistemi fizyolojisine giriş | Yok |
7) | Mide ve duedonumda sindirim, Pankreas ve karaciğerin sindirim sistemindeki rolü | Yok |
8) | Gastrointestinal kanalda sindirim ve emilim | Yok |
9) | Boşaltım fizyolojisi, idrar oluşumu ve atılması | Yok |
10) | Sinir sisteminin genel organizasyonu, otonom sinir sistemi | Yok |
11) | Hipotalamus, besin ve su alımının kontrolü | Yok |
12) | Somatik duyular ve özel duyular | Yok |
13) | Hormonların genel özellikleri, etki mekanizmaları; tiroid hormonları, paratiroid hormonu | Yok |
14) | Pankreas hormonları, böbreküstü bezi hormonları, cinsiyet hormonları | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi, Çeviri Edit. Gökbel H. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul, 2011. Tıbbi Fizyoloji Cep Kitabı, Guyton & Hall. Çeviri Edit. Solakoğlu Z. Nobel Tıp Kitapevi. İstanbul, 2010. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 124 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İlk ve acil yardım alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme. | 2 |
2) | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme | 1 |
3) | Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme | 3 |
4) | Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme | 1 |
5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme | 1 |
6) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme | 2 |
7) | Alan terminolojisini etkin kullanabilme | 3 |
8) | Ambulansı acil çağrı ve hasta nakiller için hazırlama | 2 |
9) | Acil tıbbi bakım ve girişimleri gerçekleştirme | 1 |
10) | Ön tanı ve hastane öncesi acil tedavi için gereken mesleksel becerileri uygulama | 2 |
11) | Olay yerini değerlendirme becerisine ve bilgisine sahip olma | 3 |