ÇİZGİ FİLM VE ANİMASYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ANI1001 | Temel Sanat | Güz | 1 | 4 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NAZLI EDA NOYAN CELAYİR |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı perspektif-oran-ışık ve gölge gibi üç temel desen metodunu irdeleyerek öne konan 3 boyutlu ve 2 boyutlu nesne üzerinden bakmak ve görmenin farkını kavratmaktır. Dersin diğer amaçları, eskiz yapmayı öğretmek ve desen pratiğine temel bir altyapı sunmaktır. Bu yolda öğrencilerin kendi becerilerini keşfetmeleri konusunda rehberlik eder, desenin ya da eskiz yapmanın öğrenebileceğimiz ve geliştirebileceğimiz bilişsel bir beceri olduğunun altı çizilir. Nesnenin farklı açılardan perspektifleriyle ardışık şekilde çizilerek öğrencide hareket algısı ve bilgisinin geliştirilmesi de hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Bakmak ve görmenin farkını kavramak 2. Kağıt kalem ve diğer desen malzemeleri kullanımıyla el pratiğine alışmak 3. Çizilecek malzemeyi kağıt üzerine yerleştirirken denge kurma becerisini oluşturma 4. Günlük çizim yapma rutinini kazandırmak 5. Bir fikri çizim ile ortaya çıkarmak 6. Atölye çalışmaları yoluyla insan bedeni çiziminde görsel hafızayı oluşturmak, geliştirmek |
Ders 3 bölümden oluşur: Kurşun kalem ve kağıt gibi çizim malzemelerinin amaca yönelik ifade kapasitelerini öğrenmek, oran- perspektif, ışık-gölge gibi temel ilkelerin öğrenilmesi ve uygulanması Bir nesne ya da canlının farklı açılardan perspektiflerinin ardışık şekilde çizilmesiyle harekete yönelik etki elde etme. Çizgisel kompozisyonlar, nesneler ya da canlılar model olarak alınıp aralarında anlam ilişkileri kurmaya çalışarak bir fikri ifade etmek üzere kompozisyon düzenlemek. Öğretme Yöntemleri: Uygulamalı çizim çalışmaları, grup tartışmaları, bireysel ve grup geri bildirim seansları, proje tabanlı öğrenme, görsel analiz. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | KARE; PARALEL KENAR ve KÜP | Kare ve paralel kenardan yola çıkarak küp çizimi. Doğada ve çevremizdeki küp biçimindeki nesnelerin kurşun kalemle çizimi, tonlanması ve hacimlendirilmesi. |
2) | DİKDÖRTGEN ve DİKDÖRTGEN PRİZMA | Dikdörtgen paralel kenardan yola çıkarak dikdörtgen prizma çizimi. Doğada ve çevremizdeki dikdörtgen prizma biçimindeki nesnelerin kurşun kalemle çizimi, tonlanması ve hacimlendirilmesi. |
3) | DAİRE VE KÜRE | Daireden yola çıkarak küre çizimi. Doğadaki küre biçiminde nesnelerin kurşun kalemle çizimi, tonlanması ve hacimlenmesi. |
4) | ELİPS ve SİLİNDİR | Elips ve dörtgenlerden yola çıkarak silindir çizimi. Doğadaki silindir biçimindeki nesnelerin kurşun kalemle çizimi, tonlanması ve hacimlenmesi. |
5) | OVAL | Ovalden hareketle üç boyutlu oval çizimi. Doğadaki oval biçiminde olan üç boyutlu nesnelerin kurşun kalemle çizimi, tonlanması ve hacimlenmesi. |
6) | ELİPS ve OVAL | Elips ve ovalden hareket ederek doğadaki ve çevremizdeki elipsoid ve üç boyutlu oval biçimlerdeki nesnelerin çizimi. Bunların kurşun kalemle tonlanarak hacimlendirilmesi. |
7) | Ara Sınav Uygulaması | |
8) | ÜÇGEN VE ÜÇGEN PRİZMA | Üçgenler türleri ve çeşitleri. Üçgen ve paralel kenar dörtgenlerden yola çıkarak üçgen prizma çizimi. Doğadaki üçgen prizma biçimindeki nesnelerin kurşun kalemle çizimi, tonlanarak hacimlenmesi. |
9) | KONİ | Üçgen ve daireden yola çıkarak koni çizimi. Doğadaki koni biçiminde olan nesnelerin kurşun kalemle çizimi tonlanması ve hacimlenmesi. |
10) | İNSAN HAREKETLERİ | Bu güne kadar çalışılan geometrik biçmlerden yola çıkarak boks yapan iki boksörün çeşitli pozisyonlardaki çizimleri. |
11) | PORTRE | Geometrik biçimleri esas tutarak portre çalışmaları. |
12) | MEKAN VE PERSPEKTİF | Öğrencinin kendi odasının bir köşesinden bakarak odanın perspektif, oran ve aks niteliklerini dikkate alarak mekan çizimi. |
13) | MEKAN | Öğrencinin evinin bulunduğu sokağın çizimi. |
14) | Tamamlama çalışmaları ve sorulara cevaplar. |
Ders Notları / Kitaplar: | Doug Dubosque; Learn to Draw Now;(Peel, 2000) Ernest R. Norling; Perspective Made Easy; (Dover Publications,1999) Doug Dubosque; Draw 3-D; (Peel,rev. ed.,2000) Teel Sale, Claudia Betti; Drawing: a contemporary approach; Fifth Edition; (Belmont, CA: Thomson/Wadsworth, 2004) Tania Kovats; THE DRAWING BOOK a survey of drawing: the primary means of expression;(London: Black Dog Publishing, 2007) Vitamin P New Perspectives in Painting; (London: PHAIDON, 2003) Uri Shulevitz; WRITING WITH PICTURES How To Write and Illustrate Children’s Books;(New York: Watson-Guptill Publications,1997) Wendy Tumminello; exploring STORYBOARDING;(Canada: Thomson/Delmar Learning ,2005) Marcie Begleiter; from word to image storyboarding and the filmmaking process;(USA: Michael Wiese Publications,2001 Ed. Anna Held Audette; 100 Creative Drawing Ideas;(Boston & London: SHAMBALA,2004 |
Diğer Kaynaklar: | Doug Dubosque; Learn to Draw Now;(Peel, 2000) Ernest R. Norling; Perspective Made Easy; (Dover Publications,1999) Doug Dubosque; Draw 3-D; (Peel,rev. ed.,2000) Teel Sale, Claudia Betti; Drawing: a contemporary approach; Fifth Edition; (Belmont, CA: Thomson/Wadsworth, 2004) Tania Kovats; THE DRAWING BOOK a survey of drawing: the primary means of expression;(London: Black Dog Publishing, 2007) Vitamin P New Perspectives in Painting; (London: PHAIDON, 2003) Uri Shulevitz; WRITING WITH PICTURES How To Write and Illustrate Children’s Books;(New York: Watson-Guptill Publications,1997) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 15 |
Uygulama | 13 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 5 | 65 |
Uygulama | 13 | 4 | 52 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 164 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çizgi film ve animasyon alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere ve becerilere sahip olmak. | 3 |
2) | Çizgi film ve animasyon alanında araştırma, gözlem-deneyim, değerlendirme becerisi geliştirebilmek ve her yönüyle çizgi film ve animasyon ve performans ilkelerini kullanarak fikirleri, inandırıcı eylem ve duyguları etkili bir şekilde iletebilmek. | 4 |
3) | Çeşitli sanatsal stiller ve teknikler içeren animasyon filmler yapmak. | 1 |
4) | Çizgi film ve animasyon yapım sürecini inisiyatif kullanarak tasarlamak, yaratıcılık ile uygulamak ve kişisel stili yansıtarak sunmak. | 2 |
5) | Çizgi film ve animasyon üretim sürecinde ekip üyesi olup, sorumluluk alabilmek ve sorumluğu altında çalışanları yönetebilmek, onlara liderlik yapabilmek. | 5 |
6) | Çizgi film ve animasyona ilişkin çalışmaları edindiği bilgi ve beceriler çerçevesinde değerlendirebilmek. | 1 |
7) | Çizgi film ve animasyon alanında öğrenme gereksinimlerini tanımlayabilmek ve öğrenmeyi yönetebilmek. | 2 |
8) | Çizgi film ve animasyon alanındaki bilimsel ve sanatsal çalışmalara katılarak ilgili kuruluşlarla iletişime geçebilmek ve alandaki bilgi ve becerilerini paylaşabilmek. | 3 |
9) | Yabancı dil kullanarak çizgi film ve animasyon alanındaki gelişmeleri izlemek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilmek. | 5 |
10) | Çizgi film ve animasyonda kullanılan her türlü teknik araç-gereç ve bilgisayar yazılımları ile birlikte genel bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilmek. | 2 |
11) | Gelişim ve üretimin her boyutunda eleştirel düşünme becerileri ve problem çözme stratejileri kullanmak, fikirleri, duyguları ve niyetleri görsel, sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde iletmek ve çizgi film ve animasyon projelerinin geliştirilmesinde teknolojiyi etkin bir şekilde dahil etmek. | 1 |
12) | Çizgi film ve animasyon alanında etik değerlere ve evrensel değerler konusunda yeterli bilince sahip olmak. | 1 |