FTV4902 Turkish Cinema IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ÇİZGİ FİLM VE ANİMASYONÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ÇİZGİ FİLM VE ANİMASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV4902 Türk Sineması II Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu derste, 1990 sonrası Türk sinemasının Türkiye toplumunun sosyal, kültürel, ekonomik ve politik dönüşümü ekseninde değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu ders, öğrencilere Türkiye sinemasındaki ve toplumundaki temel meseleleri tartışmalarına imkan verecek kuramsal temeli sağlamayı hedeflemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Yeni Türkiye Sineması’na ilişkin eleştirel bir perspektif geliştirecek;
2. Filmlerin sosyo-politik bağlamlarına ilişkin bir anlayış geliştirecek;
3. Film çalışmalarındaki bazı temel meseleleri toplumdaki gelişmeler ekseninde değerlendirebilecek;
4. Farklı anlatı biçimlerini ve ürettikleri görme biçimlerini değerlendirebilecek;
5. Türkiye’deki modernleşme sürecini anlamlandırabilecek.

Dersin İçeriği

Bu ders, 1990 sonrası Türkiye sinemasını Türkiye toplumundaki sosyal, kültürel, ekonomik ve politik dönüşümler ekseninde değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilere, film çalışmalarına ve Türkiye toplumuna ilişkin bazı temel meseleleri ele alırken yararlanabilecekleri teorik bir çerçeve sunmayı hedeflemektedir. Bu derste, Türkiye sineması Türkiye’deki modernleşme süreciyle ilişkili olarak ele alınacaktır. Seçilen filmlerin anlatısal biçimleri ve içerikleri çoklu perspektiflerden değerlendirilecek ve yeni Türkiye sineması adalet, etik, kimlik (ulusal, etnik, cinsel vs.), gelenek ve modernlik kavramlarıyla ilişkiki olarak tartışılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam I
3) Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam II
4) Yeni Türkiye Sineması: Ana Kavramlara Giriş
5) Yeni Politik Filmler ve Bastırılanın Geri Dönüşü Güneşe Yolculuk (Yeşim Ustaoğlu, 1999) [PN 1997.G86 2004]
6) Yeni Türkiye Sineması'nda Kent: Ev ve Öteki Uzak (Nuri Bilge Ceylan, 2002) [PN 1995.9 .F67U93 [2005]
7) Zeki Demirkubuz Sineması: Mutlaklık ve Muğlaklık Üçüncü Sayfa (Zeki Demirkubuz, 1999)
8) Reha Erdem Sineması: İçgüdüsel Olan Kosmos (Reha Erdem, 2010)
9) Ödev Sunumları
10)
10) Semih Kaplanoğlu Sineması: Stil Olarak Gelenek Yumurta (Semih Kaplanoğlu, 2007) [PN 1997.2.Y87 2007]
11) Gündelik Olanın Minimalizmi Yozgat Blues (Mahmut Fazıl Coşkun, 2013) [PN 1997.2.Y69 2013]
12) Yeni Politik Sinema Abluka (Emin Alper, 2015)
13) Yeni Yeni Sinema: Sorunsallaştırılan İkilikler
14) Eve Özlem Kaygı (Ceylan Özgün Özçelik, 2017)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Önerilen Okuma Listesi:

Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları [PN 1993.5 .T9A24 1994]
Abisel, Nilgün (2013). Çok Tuhaf, Çok Tanıdık. İkinci Basım. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.Ç65 2005]
Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları [PN 1993.5 .T8A33 2006]
Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press [PN 1993.5 .T8A77 2011]
Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.9 .S6A77 2010]
Arslan, Umut Tümay (2005). Bu Kabuslar Neden Cemil. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1993.5.A77 2005]
Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books [PN 1993.5 .T8D66 2008]
Erdoğan, Nezih (2017). Sinemanın İstanbul’da İlk Yılları Modernlik ve Seyir Maceraları. İstanbul: İletişim Yayınları [PN 1993.5 .T8E73 2017]
Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm
Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 [https://www.academia.edu/24560438/Ulusal_Kimlik_Kolonyal_Söylem_ve_Yeşilçam_Melodramı]
Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 [https://www.researchgate.net/publication/233063189_Between_Tradition_and_Modernity_Yesilcam_Melodrama_its_Stars_and_their_Audiences]
Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları [PN 1993.5 .T84S36 2003]
Suner, Asuman (2009). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. London: I.B. Tauris. [PN 1993.5 .T8S86 2010]
Diğer Kaynaklar: Recommended Reading List:

Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları [PN 1993.5 .T9A24 1994]
Abisel, Nilgün (2013). Çok Tuhaf, Çok Tanıdık. İkinci Basım. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.Ç65 2005]
Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları [PN 1993.5 .T8A33 2006]
Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press [PN 1993.5 .T8A77 2011]
Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.9 .S6A77 2010]
Arslan, Umut Tümay (2005). Bu Kabuslar Neden Cemil. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1993.5.A77 2005]
Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books [PN 1993.5 .T8D66 2008]
Erdoğan, Nezih (2017). Sinemanın İstanbul’da İlk Yılları Modernlik ve Seyir Maceraları. İstanbul: İletişim Yayınları [PN 1993.5 .T8E73 2017]
Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm
Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 [https://www.academia.edu/24560438/Ulusal_Kimlik_Kolonyal_Söylem_ve_Yeşilçam_Melodramı]
Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 [https://www.researchgate.net/publication/233063189_Between_Tradition_and_Modernity_Yesilcam_Melodrama_its_Stars_and_their_Audiences]
Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları [PN 1993.5 .T84S36 2003]
Suner, Asuman (2009). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. London: I.B. Tauris. [PN 1993.5 .T8S86 2010]

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 30
Sunum 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 6 78
Sunum / Seminer 1 2 2
Ödevler 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 127

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çizgi film ve animasyon alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere ve becerilere sahip olmak.
2) Çizgi film ve animasyon alanında araştırma, gözlem-deneyim, değerlendirme becerisi geliştirebilmek ve her yönüyle çizgi film ve animasyon ve performans ilkelerini kullanarak fikirleri, inandırıcı eylem ve duyguları etkili bir şekilde iletebilmek.
3) Çeşitli sanatsal stiller ve teknikler içeren animasyon filmler yapmak.
4) Çizgi film ve animasyon yapım sürecini inisiyatif kullanarak tasarlamak, yaratıcılık ile uygulamak ve kişisel stili yansıtarak sunmak.
5) Çizgi film ve animasyon üretim sürecinde ekip üyesi olup, sorumluluk alabilmek ve sorumluğu altında çalışanları yönetebilmek, onlara liderlik yapabilmek.
6) Çizgi film ve animasyona ilişkin çalışmaları edindiği bilgi ve beceriler çerçevesinde değerlendirebilmek.
7) Çizgi film ve animasyon alanında öğrenme gereksinimlerini tanımlayabilmek ve öğrenmeyi yönetebilmek.
8) Çizgi film ve animasyon alanındaki bilimsel ve sanatsal çalışmalara katılarak ilgili kuruluşlarla iletişime geçebilmek ve alandaki bilgi ve becerilerini paylaşabilmek.
9) Yabancı dil kullanarak çizgi film ve animasyon alanındaki gelişmeleri izlemek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
10) Çizgi film ve animasyonda kullanılan her türlü teknik araç-gereç ve bilgisayar yazılımları ile birlikte genel bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilmek.
11) Gelişim ve üretimin her boyutunda eleştirel düşünme becerileri ve problem çözme stratejileri kullanmak, fikirleri, duyguları ve niyetleri görsel, sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde iletmek ve çizgi film ve animasyon projelerinin geliştirilmesinde teknolojiyi etkin bir şekilde dahil etmek.
12) Çizgi film ve animasyon alanında etik değerlere ve evrensel değerler konusunda yeterli bilince sahip olmak.