SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV4901 | Türk Sineması I | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı 1990'lar öncesi Türkiye sinemasını sosyo-politik, ekonomik ve kültürel bağlamı içerisinde değerlendirmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Türk sinema tarihi konusunda bilgi edinir 2. Türkiye tarihi ve sineması arasında bağlantılar kurabilir 3. Türk modernleşmesi ve sinema üzerindeki etkilerini sorunsallaştırabilir 4. Filmleri farklı kuramlar ve perspektifler ekseninde okumayı öğrenir |
Bu derste, Türkiye sinemasının 1990'lara kadar olan gelişimi sosyo-politik, tarihsel ve ideolojik bağlamı ekseninde değerlendirilmektedir. Türkiye sineması Türkiye'nin modernleşme süreci ve Türk modernitesi ekseninde ele alınmaktadır. Seçilen filmlerin içerik ve yapıları farklı kuramsal perspektiflerden değerlendirilmekte ve Türkiye sinemasının farklı dönemleri kimlik, göç, cinsiyet ve kentleşme kavramları ekseninde tartışılmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders izlencesi | |
2) | Ulusal Sinema Kavramı üzerine tartışmalar | (Arslan, Savaş. Cinema in Turkey: A New Critical History, Introduction pp.1-23 Mutlu Kaya, Dilek (2007) “The Russian Monument at Ayastefanos (San Stefano): Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting” in Middle East Studies, Volume 43, No. 1, 75 – 86. |
3) | Modernleşme Süreci 1910-1922 arası Sinema ve Film İzleme Pratikleri Geleneksel Sanatların Türk Sineması Üzerindeki Etkileri Tiyatrocular Dönemi Geçiş Dönemi | Filmler: Muhsin Ertuğrul- Ateşten Gömlek (1923) Muhsin Ertuğrul - Bir Millet Uyanıyor (1932) Lütfi Akad - Vurun Kahpeye (1949) Faruk Kenç - Yılmaz Ali (1940) Turgut Demirağ - Bir Dağ Masalı (1947) |
3) | Sinemacılar Dönemi | Film: Lütfi Akad - Kanun Namına (1952) |
4) | Sinemacılar Dönemi | Film: Memduh Ün - Üç Arkadaş (1958) |
5) | Yeşilçam Film Endüstrisi | Film: Kara Murat Fatih'in Fedaisi (1972) |
6) | Yeşilçam Film Endüstrisi II | Film: Turist Ömer (1973) |
7) | Yeşilçam Sinemasında Anlatı ve Türler | Film: Vesikalı Yarim (1968) |
8) | Ara Sınav | |
9) | Popüler Sinema ve Tarih Yazımı: Kurtuluş Savaşı Filmleri | Film: Vurun Kahpeye (1949) |
10) | 80'ler Yeşilçam Sineması - 90'lar Türkiye Sineması | Film: Aahh Belinda (1986) |
11) | Auteur Sineması | Film: Ömer Kavur - Anayurt Oteli (1987) |
12) | Kadın Filmleri | Film: Atıf Yılmaz - Adı Vasfiye (1985) |
13) | Yeni Türkiye Sineması Üzerine Tartışmalar | Film: Abluka (2015) |
14) | Final Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları Akser, Murat (2009). Yılmaz Güney’s Beautiful Losers: Idiom and Performance in Turkish Political Film. Cinema and Politics: Turkish Cinema and Europe içinde. Deniz Bayrakdar (Ed.). UK: Cambridge Scholars Publishing Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 Evren, Burçak (2014). Yücel Çakmaklı: Milli Sinemanın Kurucusu. İstanbul: Küre Yayınları Kayalı, Kurtuluş (1994). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması. Ankara: Ayyıldız Yayınları Mutlu, Dilek Kaya (2007). “The Russian Monument at Ayastefanos: Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting”. Middle Eastern Studies. 43:1, ss.75-86 Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 Özön, Nijat (2010). Türk Sineması Tarihi. İstanbul: Doruk Yayınları Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları Akser, Murat (2009). Yılmaz Güney’s Beautiful Losers: Idiom and Performance in Turkish Political Film. Cinema and Politics: Turkish Cinema and Europe içinde. Deniz Bayrakdar (Ed.). UK: Cambridge Scholars Publishing Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 Evren, Burçak (2014). Yücel Çakmaklı: Milli Sinemanın Kurucusu. İstanbul: Küre Yayınları Kayalı, Kurtuluş (1994). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması. Ankara: Ayyıldız Yayınları Mutlu, Dilek Kaya (2007). “The Russian Monument at Ayastefanos: Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting”. Middle Eastern Studies. 43:1, ss.75-86 Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 Özön, Nijat (2010). Türk Sineması Tarihi. İstanbul: Doruk Yayınları Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Projeler | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 48 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 |
Proje | 1 | 4 |
Ödevler | 1 | 4 |
Ara Sınavlar | 2 | 12 |
Final | 2 | 8 |
Toplam İş Yükü | 123 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek |