SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC2003 | Sosyal Bilimlerde İstatistik Yöntetimi ve Bilgisayar Uygulamaları I | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR Doç. Dr. ÇAĞLAR YURTSEVEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | •Sosyologların istatistiği anlamaya ve kullanmaya neden ihtiyacı olduğunu açıklamak •Veri setlerini tanımlamak ve özetlemek için tanımlayıcı istatistiği kullanmak •Çıkarsamalı istatistiğin kullanımının altında yatan temel kavramıları anlamak. •t-testi uygulamak ve yorumlamak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Sosyologlar neden ve nasıl istatistik kullanırı açıklamak 2) Değişken ve değerlendirme ölçeklerinin farklı çeşitlerini tanımlamak 3) Populasyonlar ile örnekler ve istatistik ile parametreler arasındaki ilişkiyi açıklamak 4) Frekans dağılımı kavramını açıklamak ve grafik ve tablolarla frekans dağılımlarını göstermek. Frekans dağılımının farklı çeşitlerinin özelliklerini anlatmak 5) Merkezi eğilimin üç ölçümünü hesaplayabilmek: orta, mediyan ve mod. Farklı sıklık dağılımları ve veri tipleri için merkezi eğilimin uygun ölçümünü seçebilmek ve değişkenliği açıklamak 6) Değişkenliği ölçmek için aralığı, eşdeğer ayrımlar arasını ve standard sapmanın kullanımı açıklamak ve hesaplayabilmek 7) z skorun ne ve neden yararlı olduğunu açıklayabilmek. z skorü ham veriden hesaplamayı ve tam tersini yapabilmek 8) Normal dağılımı olan veride z skorun olasılık dağılımı ile nasıl ilgili olduğunu açıklayabilmek 9) Çıkarımsal istatistikte olasılığın neden önemli olduğunu ve populasyon skor dağılımının örneklem ortalama dağılımı ile nasıl ilgili olduğunu açıklayabilmek (standart yanılmayı kullanarak) 10) Hipotezin nasıl test edileceğini ve alfa seviyesini açıklayabilmek (anlamlılık düzeyi). 11) Hipotezi değerlendirmek için z score kullanabilmek. Örneklem verisinin popülasyon parametresi hakkında çıkarım yapmada nasıl kullanılacağını açıklayabilmek. Uygun veri kullanarak t testi uygulayabilmek ve yorumlayabilmek. |
1.İstatistiğe Giriş 2.Sıklık Dağılımı 3.Merkez eğilimi 4.Veri değişkenliği 5.z skor 6.Olasılık ve örneklem |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İstatistiğe Giriş | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
2) | Frekans dağılımı | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
3) | Merkezi eğilim ölçümleri | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
4) | Veri değişkenliği | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
5) | Veri değişkenliği | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
6) | SPSS ile tanımlayıcı istatistikleri | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 5th Ed. New Jersey: Pearson, 2018. Field, A. (2018). Discovering Statistisc Using IBM SPSS Statistics. California: Sage. |
7) | Tekrar | |
8) | Olasılık ve örnekler | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
9) | Olasılık ve örnekler | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
10) | Z-skorlar | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
11) | İstatistiki tahmin teorileri | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 5th Ed. New Jersey: Pearson, 2018. Field, A. (2018). Discovering Statistisc Using IBM SPSS Statistics. California: Sage. |
12) | Olasılık Dağılımları | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 5th Ed. New Jersey: Pearson, 2018. Field, A. (2018). Discovering Statistisc Using IBM SPSS Statistics. California: Sage. |
13) | Olasılık Dağılımları | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 5th Ed. New Jersey: Pearson, 2018. Field, A. (2018). Discovering Statistisc Using IBM SPSS Statistics. California: Sage. |
14) | Dönem tekrarı |
Ders Notları / Kitaplar: | Course reader will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 45 |
Ödev | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 160 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | 1 |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | 4 |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | 3 |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | 3 |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | 4 |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | 2 |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | 2 |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | 2 |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | 1 |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | 4 |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | 4 |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek | 2 |