REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC1095 | Kültürel Antropoloji | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | 455/5000 Bu dersin iki amacı vardır: İlki, öğrencilere antropolojinin din, ırk ve ırkçılık, millyetçilik, siyasi sistemler, geçinme stratejileri gibi temel kavramlarını tanıtmaktır. Bu temel kavram, düşünce ve konuların kavranmasını geliştirmek için dünyadaki birçok insan grubundan örnekler kullanılır. İkinci olarak, Türkiye toplumunun bilinçli bir analizini yapabilmek için bu kavram ve perspektifleri hayatımızla ilişkilendiriyoruz. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: (1)Irk ve ırkçılık, onun kökenleri ve sömürgecilik ile ilişkilerine dair bir anlayış geliştirmek. (2)Kültürel pratikler olarak etnik köken ve milliyetçiliğe dair bir anlayış geliştirmek. (3)Din, dünya görüşü, mit ve ritüelleri kavramak. (4)Toplumların geliştirdikleri birçok geçinme stratejisini öğrenmek. (5)‘Ekonomi’nin nasıl çalışıldığına dair bir anlayış geliştirmek. (6)Farklı siyasi örgütlenmelere dair teorileri tanımlamak. (7)‘Devlet’in nasıl çalışıldığına dair kavramları tanımlamak. (8)Antropolojik kavram ve teorileri varolan sosyo-kültürel pratiklerle ilişkilendirme becerisi kazanmak. (9)İnsanların sosyo-kültürel çeşitliliğini anlamak. |
1) Giriş ve dersin çerçevesinin tanıtılması 2) Antropoloji Nedir? Lavenda & Schultz, 1. Bölüm 3) Kültür Nedir? Lavenda & Schultz, 2. Bölüm 4) Alan Çalışması ve Antropoloji Lavenda & Schultz, 3. Bölüm 5) Antropoloji, Tarih ve Kültürel Çeşitliliğin Açıklanması Lavenda & Schultz, 4. Bölüm 6) Dil Lavenda & Schultz, 5. Bölüm 7) Kültür ve Birey Lavenda & Schultz, 6. Bölüm 8) Vize Konu Tekrarı ve Vize 9) Anlam Yaratılması Lavenda & Schultz, 7. Bölüm 10) Dünya Görüşü Lavenda & Schultz, 8. Bölüm 11) Akrabalık İlişkileri Lavenda & Schultz, 11. Bölüm 12) Evlilik ve Aile Lavenda & Schultz, 12. Bölüm 13) Küreselleşme Lavenda & Schultz, 14. Bölüm 14) Kapanış Dersi Derste Öğrenilenlerin Toparlanması ve Öğrencilerle Dersin Değerlendirilmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction, meeting with class | None |
2) | What is anthropology? | Lavenda & Schultz, 1st chapter |
3) | What is culture? | Lavenda & Schultz, 2nd chapter |
4) | Fieldwork and anthropology | Lavenda & Schultz, 3rd chapter |
5) | Anthropology, history and explanation of cultural diversity | Lavenda & Schultz, 4th chapter |
6) | Language | Lavenda & Schultz, 5th chapter |
7) | Culture and Individual | Lavenda & Schultz, 6th chapter |
8) | Midterm | |
9) | Meaning Making | Lavenda & Schultz, 7th chapter |
10) | Worldwiev | Lavenda & Schultz, 8th chapter |
11) | Relatives | Lavenda & Schultz, 11th chapter |
12) | Marriage and Family | Lavenda & Schultz, 12th chapter |
13) | Globalization | Lavenda & Schultz, 14th chapter |
14) | Concluding Remarks | None |
Ders Notları / Kitaplar: | Schultz, Emily A. and Roberth H. Lavenda (2012), Cultural anthropology: A Perspective on the Human Condition. |
Diğer Kaynaklar: | Yok / None |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 42 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 76 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | |
2) | Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | |
3) | Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | |
4) | Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. | |
5) | Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. | |
6) | Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. | |
7) | Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | |
8) | Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar | |
9) | Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | |
10) | Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. | |
11) | Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. | |
12) | Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | |
13) | Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | |
14) | Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. | |
15) | Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. |