EKONOMİ VE FİNANS | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO4445 | İktisatta Optimizasyon Yöntemleri | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, ekonomi eğitiminin gerektirdiği optimizasyon yöntemlerinin öğrenilmesi, ele alınan bir problem için uygun yöntemin seçilmesi, problemin çözülmesi ve elde edilen sonuçların analiz edilmesini sağlayacak donanımın öğrenciye kazandırılmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Statik (kısıtsız ve kısıtlı) ve dinamik optimizasyon metotlarını kullanabilir. 2. Bu metotları mikro ekonomi ve makro ekonomi problemlerine uygulayabilir. 3. Dönemler arası optimizasyon problemleriniz çözebilir. 4. Dinamik makro ekonomi modelleri kurabilir ve bu modellerin değişkenlerinin izlemeleri gereken optimal patikaları belirleyebilir. 5. Yeni modelleri optimize etmek için uygun metotları seçebilir. |
1) Kısıtsız Optimizasyon ve Ekonomideki Uygulamaları 2) Eşitlik Kısıtı Altında Optimizasyon: Üretim Teorisi 3) Eşitlik Kısıtı Altında Optimizasyon: Fayda Teorisi 4) Eşitsizlik Kısıtı Altında Optimizasyon 5) Eşitsizlik Kısıtı Altında Optimizasyon 6) Optimal Kontrol Teorisine Giriş 7) Optimal Kontrol: Pontryagin Maksimum Prensibi 8) Optimal Kontrol: Pontryagin Maksimum Prensibi 9) Optimal Kontrol: Dinamik Programlama 10) Optimal Kontrol: Dinamik Programlama 11) Makro İktisatta Sonlu Ufuklu Ardışık Nesiller Modeli: Ramsey - Cass - Koopmans Modeli 12) Makro İktisatta Sonlu Ufuklu Ardışık Nesiller Modeli: Diamond Modeli. 13) Dönemlerarası Optimizasyon: Reel Konjontür Dalgalanmaları Modeli. 14) Dönemlerarası Optimizasyon: Ricoardocu Denklik |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | ||
1) | 1) Kısıtsız Optimizasyon ve Ekonomideki Uygulamaları | |
2) | 2. Eşitlik Kısıtı Altında Optimizasyon: Üretim Teorisi | |
3) | Eşitlik Kısıtı Altında Optimizasyon: Fayda Teorisi | |
4) | Eşitsizlik Kısıtı Altında Optimizasyon | |
5) | Eşitsizlik Kısıtı Altında Optimizasyon | |
6) | Optimal Kontrol Teorisine Giriş | |
7) | Optimal Kontrol: Pontryagin Maksimum Prensibi | |
8) | Optimal Kontrol Pontryagin Maksimum Prensibi | |
9) | Optimal Kontrol: Dinamik Programlama | |
10) | Optimal Kontrol: Dinamik Programlama | |
11) | Makro İktisatta Sonlu Ufuklu Ardışık Nesiller Modeli: Ramsey - Cass - Koopmans Modeli | |
12) | Makro İktisatta Sonlu Ufuklu Ardışık Nesiller Modeli: Ramsey - Cass - Koopmans Modeli | |
13) | Dönemlerarası Optimizasyon: Reel Konjontür Dalgalanmaları Modeli. | |
14) | Dönemlerarası Optimizasyon: Ricoardocu Denklik |
Ders Notları / Kitaplar: | Alpha C. Chiang - Kevin Wainwright. Fundamental Methods of Mathematical Economics. McGraw-Hill Education. (2005) Ronald shone. Economic Dynamics: Phase Diagrams and their Economic Application.Cambridge University Press (2003) |
Diğer Kaynaklar: | Morton I. Kamien, Nancy L. Schwartz. Dynamic Optimization, Second Edition: The Calculus of Variations and Optimal Control in Economics and Management. Dover Books on Mathematics (2012). David Romer, Advanced Macroeconomics, Mcgraw-Hill Education (2011) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 55 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Küçük Sınavlar | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 109 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik ve istatistik alanlarında geliştirilen bilgili birikimi ile hem mikro hem de makro düzeyde ekonomik mekanizmaların nasıl çalıştığını anlamak. | 5 |
2) | Piyasaların, sanayinin ve piyasa düzenleme ve politikalarının ortak ve ayırt edici özelliklerini anlamak. | 2 |
3) | İktisadi gelişmelere farklı açılardan bakabilme becerisi geliştirmek, bu farklı açıların iktisat tarihi boyunca neden ve nasıl oluşturulduğunu kavramak, ve bu bakış açıları arasındaki farkları ekonomik olayları açıklayabilme derecelerine göre anlamak. | 1 |
4) | Siyasetin ekonomiye müdahalelerini ve aynı şekilde ekonominin siyasete müdahalelerini tahlil etmek. | 1 |
5) | Eğitim sürecinde edindiği iktisadi bilgileri günlük ekonomik sorunların çözümünde kullanabilme ve bu sorunlara önerilen karşıt çözüm politikalarını değerlendirebilme becerisini kazanmak. | 3 |
6) | Güncel ve yeni ekonomik gelişmeleri ve yeni iktisadi yaklaşımların nasıl oluştuğunu kavramak ve değerlendirmek. | 3 |
7) | Belirli ekonomik gelişmeleri ve haberleri yazılı, sözlü ve grafiklerle açıklayabilme ve aktarabilme becerilerini geliştirmek. | 2 |
8) | İktisadi meselelerin nasıl çözümlenebileceğini bilmek ve bu doğrultuda belli bir hipotez, ilgili yazın taraması, metodoloji ve görgül sonuçlar içerecek şekilde planlı yazılmış çözümler üretebilmek. | 4 |
9) | Kazanılan sayısal ve sözel becerileri gösterebilmek ve iktisadi varsayımlar ve çıkarımları destekleyecek bulguları sunmak. | 5 |
10) | Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek. | 2 |