İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3120 | Medya ve Çatışma | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYBERK CAN ERTUNA |
Dersin Amacı: | Dönem boyunca savaş ve çatışma bölgelerinden haber aktaran gazetecilerin yaşadığı zorluklar tarihten örneklerle birlikte incelenecektir. Çatışma ve çözüm süreçlerinde medyanın oynadığı rol değerlendirilecek, mesleki etik ve ahlaki meseleler üzerinde tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin; 1. Savaş ve çatışma muhabirliğinin tarihsel süreci hakkında bilgi sahibi olması, 2. Eleştirel bir perspektiften medyada çatışma temsillerini değerlendirmesi, 3. Cepheden gelen farklı yazılı ve görsel materyaller hakkında bilgi sahibi olması, 4. Barış gazeteciliği, çatışmalara duyarlı gazetecilik gibi kavramlara hakim olması beklenmektedir. |
"Gazetecilik alanındaki hiçbir şey savaş muhabiri olmaktan daha büyüleyici değildir." Bu söz Amerikalı gazeteci Walter Cronkite'a ait. Ancak Cronkite'ın sözlerine savaş muhabirliğinin oldukça zorlayıcı olduğunu da eklemek gerekir. Mesleğin zorlayıcılığı sadece psikolojik ve fiziksel risklerle sınırlı değil; siyasi, toplumsal, ekonomik ve hatta bazen teknolojik baskılar bile savaş muhabirliğini diğer gazetecilik dallarına göre daha da zorlu kılıyor. Dolayısıyla bu derste medyanın savaş ve barış dönemlerinde oynadığı toplumsal ve siyasi rol, çatışma bölgelerinde gazetecilik yapma ve mesleki etik gibi konular üzerinde durulacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Savaş, çatışma ve gazetecilik: Temel kavramların tanıtılması, silahlı çatışmaların geçirdiği dönüşümler üzerine tartışma | |
3) | Kırım Savaşı'ndan İkinci Dünya Savaşı'na: Teknolojinin (telgraf, fotoğraf ve sinema) savaş muhabirliğinde yarattığı dönüşüm üzerine tartışma, propaganda ve sansürün etkilerini analiz etme | |
4) | Vietnam Savaşı ve Falkland Savaşı: TV gazeteciliğinin etkileri ve siyasi yankıları üzerine tartışma | |
5) | 7/24 Habercilik ve Afganistan savaşı: Savaşların medya tarafından çerçevelenmesi ve takla attırılması hakkında analiz; CNN ve Al Jazeera karşılaştırması | |
6) | Körfez Savaşı ve Irak Savaşları: Havuz haberciliğinin gazetecilik uygulamaları üzerine etkileri | |
7) | Sınıf içi tartışma | |
8) | Savaş gazeteciliğinde etik meseleler: Etik standartları belirlemedeki uluslararası çabalar | |
9) | Barış gazeteciliği: Çatışmalara duyarlı gazetecilik ve barış gazeteciliği kavramlarının analiz edilmesi | |
10) | İnternet çağında çatışma muhabirliği: Sosyal medyanın ve açık kaynak istihbaratın oynadığı rol üzerine analiz | |
11) | Gazetecilerin güvenliği: Gazetecilerin çatışma bölgelerindeki görevlerine hazırlık süreci ve bölgedeki güvenliği | |
12) | Konuk: Tecrübeli bir savaş muhabirinin deneyimlerinden öğrenme | |
13) | Projelerin sunumu | |
14) | Projelerin sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | - Cottle, S. (2006). Mediatized Conflict: Developments in Media and Conflict Studies, Berkshire: Open University Press. - Entman, R (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of Communication 43(4), 51-58. - Galtung J., Fischer D. (2013) High Road, Low Road: Charting the Course for Peace Journalism. SpringerBriefs on Pioneers in Science and Practice, vol 5. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-32481-9_8 - Hanitzsch, T. (2004). Journalists as Peacekeeping Force? Peace Journalism and mass communication theory. Journalism Studies, 5 (4), 483-495. - McLaughlin, G. (2002). The War Correspondent, London: Pluto Press. - Noris, P., Kern, M., Just, M. (2003). Framing Terrorism: The News Media, the Government and the Public, New York: Routledge. - Thussu, D.K., Freeman, D. (2003). War and the Media (pp. 87-98). London: Sage Publications. - Zeitoff, T. (2017). How Social Media Is Changing Conflict, Journal of Conflict Resolution. 61 (9). 1970-1991. |
Diğer Kaynaklar: | - Cottle, S. (2006). Mediatized Conflict: Developments in Media and Conflict Studies, Berkshire: Open University Press. - Entman, R (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of Communication 43(4), 51-58. - Galtung J., Fischer D. (2013) High Road, Low Road: Charting the Course for Peace Journalism. SpringerBriefs on Pioneers in Science and Practice, vol 5. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-32481-9_8 - Hanitzsch, T. (2004). Journalists as Peacekeeping Force? Peace Journalism and mass communication theory. Journalism Studies, 5 (4), 483-495. - McLaughlin, G. (2002). The War Correspondent, London: Pluto Press. - Noris, P., Kern, M., Just, M. (2003). Framing Terrorism: The News Media, the Government and the Public, New York: Routledge. - Thussu, D.K., Freeman, D. (2003). War and the Media (pp. 87-98). London: Sage Publications. - Zeitoff, T. (2017). How Social Media Is Changing Conflict, Journal of Conflict Resolution. 61 (9). 1970-1991. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Ödevler | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 122 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve İşletme mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık işletme mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | İşletme Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | |
5) | İşletme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yönetim ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | Etkin ve verimli yönetme ve/veya liderlik becerisi. |