ENDÜSTRİYEL TASARIM | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENR3001 | Mühendisliğin Teknik Olmayan Yönleri | Bahar Güz |
2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. LÜTFİ ARDA |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. LÜTFİ ARDA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | (Etik) Öğrenci, mühendisliğin etik sorumluluk bilincini kazanacak, farklı etik teorilerini ve etik problem çözme tekniklerini göz önüne alarak etik kararlar alabilecek ve mesleki etik kurallara dikkat edecektir. (Proje yönetimi) Öğrenci, bir projenin nasıl tanımlanacağını ve kritik yol yöntemini kullanarak zamanlamayı ve maliyetleri tahmin etmeyi öğrenecektir. (Risk ve değişim yönetimi) Öğrenci, riskle ilgili temel kavramları ve değişim ve gelişim yoluyla riski hafifletecek teknikleri öğrenecektir. (İnovasyon) Öğrenci yenilik ve yenilikçi stratejilerin farkında olacaktır. (Girişimcilik) Öğrenci, yaratıcılık yönetiminin ve inovasyonun girişimciliğe yol açabileceğini öğrenecektir. (Mühendislik standartları) Öğrenci, ulusal ve uluslararası standartların ve bunların nasıl aranacağının farkında olacak. (Sağlık ve güvenlik) Öğrenciler, iş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavrayacaklar ve sağlık ve güvenlik risklerini tanıyabileceklerdir. Öğrenciler bir organizasyonda bir sağlık ve güvenlik yönetim programının uygulanmasına nasıl başlayacaklarını kavrayacaklardır. (Mühendislik çözümlerinin hukuki sonuçları) Öğrenci, ulusal ve uluslararası çevre yasası ve patent ve fikri mülkiyet hukuku hakkında bilgi sahibi olacaktır. (Sürdürülebilir kalkınma) Öğrenciler, sürdürülebilirlik konularının, ürün geri kazanımının ve ürün iyileştirme seçeneklerinin öneminin farkına varacaktır. (Mühendislik uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki küresel ve sosyal etkileri) Öğrenci, sanayi faaliyetlerinin çevre ve insan sağlığına etkilerini listeleyecek; Küresel iklim değişikliğinin nedenlerini ve sonuçlarını açıklayabilecek; Malzemelerin dönüşüm diyagramını ve çevrimdeki her evreye ait ilgili konuları tartışır hale gelecektir. (Yaşam boyu öğrenme) Öğrenci, yaşam boyu öğrenme kavramını inşa edecek ve tartışacak ve kendileri için hayat boyu öğrenme becerisini kazanacaktır. " |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: 1-Etik düşünceye dayalı mühendislik ve organizasyon kararları vermek; 2-Organizasyon yapısı ve kaynak sınırlamaları göz önüne alınarak projeleri yönetmek; 3-Değişiklik yönetimi vasıtasıyla riskin azaltılması; 4-Yenilikçi ve girişimci olmak; 5-Mühendislik standartlarına nereden erişeceğini öğrenmek, araştırmak ve bilmek; 6-Sağlık ve güvenlik unsurlarını çalışma ortamlarına entegre etmek; 7-Mühendisliğin yasal yönlerini anlamak; 8-Mühendisliğin sosyal ve çevresel etkilerini göz önünde tutan ve sürdürülebilirlik ilkelerini uygulamalarına ve ürünlerine dahil etmek; 9-Hayat boyu öğrenmenin ilkelerini takip etmek. |
Ders kısaca giriş seviyesinde: Etik, Proje yönetimi, Risk ve değişim yönetimi, İnovasyon;Girişimcilik, Mühendislik standartları, Sağlık ve güvenlik, Mühendislik çözümlerinin hukuki sonuçlarını, Sürdürülebilir kalkınma, Mühendislik uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki küresel ve sosyal etkileri, Yaşam boyu öğrenme konularını kapsayacaktır. Dersin öğretim yöntemleri anlatım ve teknoloji destekli öğrenme şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş | - |
2) | "Mühendislik etiği I: Mesleki Mühendis ve sosyal sözleşme; Dört ahlaki (değer) kuram, vicdan özgürlüğü; Mesleki etik kodları, kendi kodunuzu oluşturun." | - |
3) | "Mühendislik etiği II: Etik problem çözme teknikleri; Kazaların doğası, güvenlik, vaka analizi; Çevre etiği." | - |
4) | Proje Yönetimi I:Proje nedir ve modern proje yönetimi tanimi | - |
5) | Proje Yönetimi II:Proje süre ve maliyetini tahmin etmek - cpm metodu | - |
6) | Temel risk konuları ve riski önlemek için kullanılabilecek değişim yönetimi teknikleri | - |
7) | "İnovasyon: İnovasyonun tanımı ve önemi, inovasyon türleri, inovasyon stratejiler, yeni ürün geliştirme." | - |
8) | Girişimcilik: Girişimciliğin tanımı ve önemi, girişimcilik türleri, girişimcilik stratejileri, iş modelleri, girişimcilik, ürün portföyü yönetimi. | - |
9) | "Mühendislik standartları: Mühendislikte standardizasyon kavramı. Ana standartlar ve mesleklerle ilişkisi. Mühendislik standartlarını yayınlayan ulusal ve uluslararası meslek kuruluşlarının örnekleri. ISO (Uluslararası Standartlar Organizasyonu), Eurokodlar, TS (Türk Standartları) ve ANSI (Amerikan Ulusal Standartlar Enstitüsü). Standartları arama ve bunlara erişme." | - |
10) | "Güvenlik ve sağlık nedir? Emniyet ve sağlık tarihsel gelişimi ve spesifik sağlık problemlerinin rolü Kazaların önlenmesi programlarının geliştirilmesi Güvenlik organizasyonlarının hazırlanması Emniyet ve sağlık için entegre yaklaşım Bir güvenlik ve sağlık yönetimi programının unsurları Yönetim / çalışan ekip yaklaşımının faydaları İş / Görev Tehlike Analizinin Yapılması" | - |
11) | Çevre hukukunu ilgililendiren konularda genel bilgi sahibi olmak, patent ve fikri sınai haklar konusunda genel bilgi sahibi olmak | - |
12) | Ürün geri kazanım seçenekleri: Geri dönüşüm,onarım, yenileme, yeniden üretim | - |
13) | "Hava kirliliği ve etkileri İklim değişikliğinin sebepleri ve etkileri Mühendislik uygulamalarında malzeme kullanımı ile ilgili çevresel ve sosyal yaklaşımlar " | - |
14) | "Hayat boyu öğrenme Bu amaçla dersin odak noktası ""öğrenmeyi öğrenme"" çatısı altında eğitimin 4 temel direği olan 1. Bilmeyi öğrenme 2. Yapmayı öğrenme 3. Birlikte yaşamayı öğrenme 4. Olmayı öğrenme üzerine tartışılacaktır. Bilgiye erişebilme, gelişmeleri izleyebilme ve kendisini eğitmeye devam edebilme becerisi" | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Engineering Ethics, Charles Fleddermann, Pearson Higher Education. 2. Managing innovation, Tidd&Bessant 3. Introduction to Entrepreneurship, Donald F. Kuratko 4. Occupational Safety and Health for Technologists, Engineers, and Managers, 8th Edition, Goetsch 5.Corum, A. (2016). Remanufacturing, an added value product recovery strategy. Handbook of research on waste management techniques for sustainability, 347-367. 6. D. Desonie, “Atmosphere, Air Pollution and its Effects”, Chelsea House Publishers, 2007. 7. D. Desonie, “Atmosphere, Causes and Effects of Climate Change”, Chelsea House Publishers, 2008. 8. W.D. Callister, D.G. Rethwisch, “Materials Science and Engineering”, Ninth Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2014. 9. Delors, J. (1996) Learning: The treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century, UNESCO" |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Küçük Sınavlar | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 90 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak | |
2) | Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek | |
3) | Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek | |
4) | Endüstri ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek | |
5) | Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek | |
6) | Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması | |
7) | Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak | |
8) | Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek | |
9) | Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak | |
10) | Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak | |
11) | Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek | |
12) | Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek | |
13) | Tasarım sürecini, bireysel ve ekip olarak planlayabilmek, yönetebilmek ve yürütebilmek. |