CNG5102 Nitel Araştırma YöntemleriBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG5102 Nitel Araştırma Yöntemleri Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. KENAN DİKİLİTAŞ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. OLGUN SADIK
Dersin Amacı: Nitel araştırma dersi, eğitim araştırmaları arasında giderek yayınlaşan bir araştırma yöntemi olan nitel araştırma tekniklerini uygulamalı olarak tanıtmayı amaçlamaktadır. Nitel araştırma farklı bir bilim felsefesi ve bilim geleneğinden gelen bir araştırma türüdür. Bu açılardan nicel yöntemlerden oldukça farklı varsayım, yöntem, veri ve analiz farklılıklarına sahiptir. İleride nitel araştırma yapmayı planlayan araştırmacıların nicel yöntemlerle karşılaştırıldığında oldukça farklı bilgi, beceri ve yöntemlerle donanmış olması gerekmektedir. Bu anlamda, bu ders nitel araştırma felsefesi, temel varsayımları, veri türleri, veri toplama teknikleri ve veri analiz tekniklerini uygulamalı olarak öğrencilere tanımayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki benzerlik ve farklıkları ifade eder
• Temel nitel araştırma desenlerini açıklar
• Nitel araştırmada örneklem konusunu tanımlar
• Temel nitel veri toplama tekniklerini bilir ve kullanır
• Nitel veri analizi yöntemlerini bilir ve kullanır
• Nitel araştırmada araştırmacının rolünü kavrar
• Nitel araştırmada geçerlilik, güvenilirlik ve etik kavramlarını açıklar
• Küçük bir nitel araştırma projesini baştan sona tasarlar ve gerçekleştirir

Dersin İçeriği

-Vaka Çalışması
-Teknoloji Destekli Öğrenme
-Okuma
-Simülasyon
-Bireysel Çalışma
-İşbirliğine Dayalı Öğrenme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin amaçları, temel ilkeler, yönergeler
2) Bilimsel araştırma yöntemlerinde temel dönüşümler
3) Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri
4) Nitel araştırma desenleri
5) Nitel araştırma süreci, etik ve örneklem
6) Görüşme ve odak grup görüşmesi
7) Nitel veri analizi
8) Ara sınav haftası
9) Nitel veri analizi
10) Geçerlik güvenirlik, durum çalışması, eylem araştırması
11) Karma yöntem ve nitel araştırmada sık rastlanan hatalar
12) Öğrenci sunumları
13) Öğrenci sunumları
14) Öğrenci sunumları
15)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı), Seçkin Yayıncılık

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Uygulama 1 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 2 10 20
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Sunum / Seminer 1 10 10
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 190

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim Teknolojilerini oluşturan disiplinlerle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2) Eğitim/Öğretim Teknolojilerine ilişkin bilimsel araştırma yapabilir.
3) Bilişim Teknolojileri öğretim sürecini planlama ve düzenleme becerisine sahip olur.
4) Bilişim Teknolojileri öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanır.
5) Eğitim Teknolojisi alanına ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgileri bütüncül bir biçimde kullanabilir.
6) Öğretim sürecine yönelik yaratıcı materyallar, yazılımlar, oyunlar ve etkinlikler tasarlayabilir.
7) Öğretim süreci içinde ve dışında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili kullanma becerilerine sahip olur.
8) Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme-değerlendirme uygulamaları yapabilir.
9) Hızlı değişen ve gelişen bilişim teknolojileri gereksinimleri doğrultusunda kendini sürekli olarak geliştirmeyi sağlayacak becerilere sahip olur.
10) Türk toplumunun değerleri kapsamında vatandaşlık ve bilişim teknolojilerinin doğru kullanımını içeren siber etik bilincini kazanır ve bunları gelecek kuşaklara aktarma yeterliğine sahip olur.
11) Bilişim teknolojileri projelerinin yönetim ve değerlendirilmesi becerilerini kazanır.
12) Kurumların teknolojik altyapı gereksinimlerini bilir ve bu sistemleri hazırlama becerisine sahip olur.