DİJİTAL OYUN TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW2082 | Hak Kuramı | Bahar | 0 | 2 | 1 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MERT NOMER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin hakların teorik temellerini, tarihsel gelişimini ve çağdaş uygulamalarını kapsamlı bir şekilde anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Hakların farklı sınıflandırmalarını ve hak teorisi içindeki temel felsefi tartışmaları ele alır. Klasik ve çağdaş perspektifleri inceleyerek, öğrencilerin hakların doğası, kapsamı ve gerekçelendirilmesi konularında eleştirel bakış açısı geliştirmelerini teşvik eder. Ders, teorik ve pratik alanlardaki karmaşık hak tartışmalarına katılım için gerekli analitik ve tartışma becerilerini geliştirmeye odaklanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: • Hak kavramının temel unsurlarını ve teorik temellerini anlayabileceklerdir. • Hakların farklı entelektüel geleneklerdeki tarihsel gelişimini ve dönüşümünü açıklayabileceklerdir. • Önemli hak teorilerinin güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirebilecek ve bunları çağdaş tartışmalarda uygulayabileceklerdir. • Hakların evrenselliği, gerekçelendirilmesi ve uygulanabilirliği üzerine felsefi ve hukuki tartışmalara katılabileceklerdir. • Hak teorisi ile ilgili temel hukuk ve felsefe metinlerini yorumlayıp değerlendirebileceklerdir. • Ekonomik adalet, çevresel haklar ve insan dışı varlıklara hakların genişletilmesi gibi çağdaş meselelere ilişkin bilgilerini uygulayabileceklerdir. • İnsan hakları, siyasi özgürlükler ve hukuk felsefesindeki etik meseleler üzerine tartışmalara katılabileceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction to the Course: Fundamental Concepts and Methodological Framework This session provides an overview of the course structure, key concepts, and methodological approaches to the study of rights. We will discuss the distinction between legal and moral rights, the role of normative theories, and the importance of a conceptual framework for analyzing rights. | |
2) | The Relationship Between Natural Law and Natural Rights: Tracing Rights from Classical to Modern Theories This week explores the historical and philosophical development of rights within the natural law tradition. We will examine the views of thinkers such as Aristotle, Aquinas, Suárez and Grotius. We will analyze the concept of “ius” and shift from classical natural law doctrines to early modern conceptions of natural rights. | |
3) | The Invention of the “Individual” – The Triumph of Humanity: Revolutions, Declarations, and the Transition from Natural Rights to Human Rights Focusing on the Enlightenment and revolutionary movements, this session examines how natural rights discourse evolved into the foundation of human rights. Key documents such as the American Declaration of Independence (1776) and the French Declaration of the Rights of Man and of the Citizen (1789) will be analyzed. | |
4) | Human Rights and Liberties from World War II to the Present: A Historical Narrative and Classical Critiques This lecture covers the role of human rights in the post-World War II order, including the establishment of the Universal Declaration of Human Rights (1948) and subsequent human rights treaties. We will also discuss classical critiques of human rights, including Marxist, realist, and postcolonial perspectives. | |
5) | The Classification of Rights: Jellinek’s Categorization, Generations of Rights, and Contemporary Debates We will examine Georg Jellinek’s tripartite classification of rights (status passivus, status negativus, status activus) and the concept of “generations of rights”. The historical development of first, second, and third-generation rights will be explored, along with critiques of this framework. Additionally, the inclusion of subsequent generations of rights, such as environmental and digital rights, will be discussed in light of contemporary debates. | |
6) | The Structural Analysis of Rights: Wesley N. Hohfeld’s Analytical Framework on Legal Rights This week focuses on Hohfeld’s system of jural relations, distinguishing between claim-rights, liberty-rights, power-rights, and immunity-rights. The implications of this framework for legal and moral rights theory will be explored. | |
7) | The Classical Will Theory of Rights: An Examination of Kant and Savigny’s Conceptions of Rights We will analyze the core tenets of the will theory of rights, emphasizing Kant’s deontological approach and Savigny’s historical legal perspective. The central question of whether rights derive from individual autonomy will be explored. | |
8) | General review session before the midterm. | |
9) | Midterms | |
10) | The Classical Interest Theory of Rights: The Approaches of Jeremy Bentham and Rudolf von Jhering This session examines the interest theory of rights, arguing that rights exist to protect certain fundamental interests. We will explore Bentham’s utilitarian critique of natural rights and Jhering’s functionalist perspective on legal rights. | |
11) | Contemporary Debates on Will vs. Interest Theories of Rights: A Comparative Analysis of H.L.A. Hart and Joseph Raz This session contrasts Hart’s defense of the will theory with Raz’s refined version of the interest theory. We will evaluate their respective strengths and weaknesses, considering implications for contemporary legal philosophy. | |
12) | Issues in Human Rights I: Are Human Rights Absolute? Are They Universal? This week engages with critical philosophical debates surrounding the nature of human rights. Are human rights context-dependent, or do they transcend cultural and political differences? Key arguments for and against universalism will be examined. | |
13) | Issues in Human Rights II: Global Economic Rights – Neoliberalism, Justice, and Poverty as a Human Rights Concern This session explores whether economic and social rights should be considered fundamental human rights. We will examine John Rawls’ theory of justice and its implications for economic rights, particularly in relation to the difference principle and distributive justice. Additionally, the debate on Universal Basic Income (UBI) as a potential human right will be analyzed, considering arguments from both proponents and critics. | |
14) | Issues in Human Rights III: The Justification and Scope of Human Rights – Who Holds Rights? What Is Dignity? Perspectives on Animal and Environmental Rights This final session explores contemporary debates on the moral and legal justification of human rights. We will also analyze whether rights should be extended to non-human entities, such as animals and the environment, in light of emerging legal and ethical theories. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | ● William A. Edmundson, An Introduction to Rights, Cambridge University Press, 2004. ● Jack Donelly, Universal Human Rights in Theory and Practice, Cornell University Press, 2013. ● Jack Donelly, The Concept of Human Rights, Routledge, 2020. ● Tom Campbell, Rights: A Critical Introduction, Routledge, 2006. ● Ahmet Mumcu, Elif Küzeci, İnsan Hakları ve Kamu Özgürlükleri, Turhan Kitabevi, Ankara 2019. ● Martin Loughlin, Kamu Hukukunun Temelleri, Dipnot Yayınları, Ankara 2017. ● Costas Douzinas, İnsan Haklarının Sonu, Dipnot Yayınları, Ankara 2023. ● İoanna Kuçuradi, İnsan Hakları: Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2022. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 10 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | 65 |
Küçük Sınavlar | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 105 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak. | |
2) | Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek. | |
3) | Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak. | |
4) | Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak. | |
5) | Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak. | |
6) | Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak. | |
7) | Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
8) | Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
9) | Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek. | |
10) | Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek. | |
11) | Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek. | |
12) | Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak. |