REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG5001 | Psikolojik Danışmada Araştırma Yöntemleri | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ARZU BUYRUK GENÇ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. SEDA SARAÇ |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, tarama yöntemi, ilişkisel yöntem vd.) gözden geçirmek ve öğrencilerin belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini uygulamalı olarak öğrenmelerini sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Bilimsel araştırma yöntemine ilişkin temel kavramları bilme 2. Araştırma probleminin belirlenmesi ve problem durumunun tanımlanması 3. Araştırma tasarımının oluşturulması 4. Veri toplama yönteminin belirlenmesi /geliştirilmesi 5. Örneklem çerçevesi oluşturulması 6. Veri analizi yöntemlerinin belirlenmesi 7. Verilerin yorumlanması ve araştırma raporunun yazılması |
-Vaka Çalışması -Teknoloji Destekli Öğrenme -Okuma -Simülasyon -Bireysel Çalışma -İşbirliğine Dayalı Öğrenme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve dersin içeriğiyle ilgili bilgilendirme | |
2) | Eğitim Araştırmalarının Temel İlkeleri [Bilimsel araştırmanın alternatifleri, bilimin işleyişi, eğitim araştırma alanına giriş, araştırma tasarımına genel bir bakış sağlayarak, nicel ve nitel araştırma makalelerinin formatlarına açıklama getirerek nicel ve nitel araştırma sürecinin adımlarını içermektedir.] | |
3) | Problem/Amaç [Araştırma probleminin seçimi ve ölçütler, araştırma probleminin tanımlanması, değişkenler, hipotez, hipotez türleri hipotezin özellikleri, amaç, hipotezlerin oluşturulması, sayıltılar, sınırlılıklar, önem ve operasyonel tanımlar] | |
4) | Literatür Değerlendirmesi [Literatür değerlendirme kaynakları, basılı kaynaklar, veri tabanları, İnternet vb.] | |
5) | Nicel, Nitel ve Karma Araştırma Yöntemleri [Deneysel, tarama, ilişkisel araştırma, nedensel araştırma, olgu bilim, durum çalışması, etnografya vb.] | |
6) | Nicel, Nitel ve Karma Araştırma Yöntemleri [Deneysel, tarama, ilişkisel araştırma, nedensel araştırma, olgu bilim, durum çalışması, etnografya vb.] | |
7) | Örnekleme [Olasılıklı olmayan örnekleme, olasılıklı örnekleme, evrenin tanımlanması, örneklem büyüklüğü, örneklemin temsiliyet gücü] | |
8) | Vize | |
9) | Nitel ve Nicel Ölçüm [Veri Toplama] [Ölçüm neden gerekli, nicel ve nitel ölçüm, ölçüm sürecinin bölümleri, geçerlik ve güvenirlik] | |
10) | Nitel ve Nicel Ölçüm [Veri Toplama] [Ölçüm neden gerekli, nicel ve nitel ölçüm, ölçüm sürecinin bölümleri, geçerlik ve güvenirlik] | |
11) | Nicel ve Nitel Veri Analizi [Nitel veri analizinin basamakları, nitel veri analizi türleri vb.] | |
12) | Araştırmanın Raporunun Yazılması [Araştırma raporu, bilimsel araştırmanın politikası, objektiflik ve değerden bağımsızlık, dipnot, APA, Harvard vb. yazım stillerinin kullanımı] | |
13) | Araştırma Raporlarının Sunulması | |
14) | Araştırma Raporlarının Sunulması |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. • Creswell, J. W. (2015). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. (5th edition). Pearson: Boston. • Frankel, J. R., & Wallen, E. (2004). How to design and evaluate research in education (7th ed.). Mc Graw-Hill International. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 156 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojik danışma kuramları çerçevesinde danışana uygun amaç belirleyebilir, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini gösterebilir. | 1 |
2) | Psikolojik danışmanlar bireysel ve grupla danışma süreçlerini planlama, yürütme ve değerlendirme becerisi kazanır. | 1 |
3) | Psikolojik danışmanlar, bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | 2 |
4) | Psikolojik danışmanlar, mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | 2 |
5) | Psikolojik danışmanlar, danışanlarının gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | 5 |
6) | Psikolojik danışmanlar, teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | 3 |
7) | Psikolojik danışmanlar, araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | 5 |
8) | Psikolojik danışman uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, çalıştığı kurumun personeline, psikolojik danışma hizmeti alan bireye ve vasilerine refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | 5 |
9) | Psikolojik danışmanlar mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür | 5 |
10) | Psikolojik danışmanlar, bireylere ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, yaşamda karşılaşılan sorunlar ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar | 4 |
11) | Psikolojik danışmanlar alanındaki güncel gelişmeleri takip eder, mesleki gelişim için sürekli öğrenme tutumu sergiler. | 5 |