PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY1001 | Psikolojiye Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | •Psikolojinin bilimsel bir süreç olarak nasıl çalıştığını açıklamak •Psikolojideki temel konuları/tartışmaları ele almak •Psikolojik teorileri eleştirel değerlendirebilmek |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Psikolojinin çeşitli yaklaşımlarını, alanlarını ve alt alanlarını; ana kavramları ve önemli figürleriyle birlikte tanımlar. 2. Psikolojinin bilimsel temelini anlar. 3. Tanımlayıcı, deneysel ve ilişkisel araştırmanın güçlü ve zayıf yönlerini tanımlar. 4. Bir nöronun temel yapılarını, her yapının işlevini ve mesajların nöronda nasıl dolaştığını tanımlar. 5. Sinir sisteminin rolünü açıklar. 6. Öğrenmenin farklı çeşitlerini açıklar. 7. Duyum ve algı arasındaki farkı tanımlar. 8. Doğanın, yetiştirmenin ve epigenetiğin kişiliği ve davranışı nasıl etkilediğini açıklar. 9. Yaşam boyu gelişim teorilerini kıyaslar ve karşılaştırır. 10. Bebeklikten yaşlılığa kadar olan fiziksel, bilişsel ve duygusal gelişimi açıklar. |
Bu ders size psikolojinin temel ilkelerini ve psikolojik araştırmanın ana konularını tanıtacaktır. Kurs, psikolojinin akademik bir disiplin olarak nasıl geliştiğine dair kısa bir genel bakış ve bu çalışmada en yaygın olarak kullanılan birkaç temel metodolojiye giriş ile başlar. Sonraki üniteler, biyolojik bakış açısı, duyum ve algı, bilinç, öğrenme, gelişimsel bakış açısı, cinsiyet ve cinsellik dahil olmak üzere psikolojideki geniş alanlar etrafında düzenlenmiştir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Psikoloji Bilimi | |
2) | Psikoloji Tarihi Psikolojide Modern Perspektifler | |
3) | Bilimsel Metodoloji ve Psikolojide Etik | |
4) | Biyolojik Bakış Açısı | |
5) | Biyolojik Bakış Açısı | |
6) | Duyum ve Algı | |
7) | Bilinç | |
8) | Öğrenme | |
9) | ARA SINAV | |
10) | Gelişimsel Bakış Açısı | |
11) | Gelişimsel Bakış Açısı | |
12) | Cinsiyet ve Cinsellik Okumaları | |
13) | Stres ve Sağlık Okumaları | |
14) | Genel Bakış |
Ders Notları / Kitaplar: | Ciccarelli, S.K. & White, J.N. (2017). Psychology (5th ed). Essex: Pearson Education |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 0 |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 98 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 143 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | 4 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 5 |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | 4 |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | 4 |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 3 |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | 4 |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | 3 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | 3 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | 3 |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | 3 |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 4 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 4 |