PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY1001 | Psikolojiye Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin psikoloji bilimi ve temel alt alanlarına dair giriş niteliğinde bir altyapı oluşturmalarını amaçlamaktadır. Öğrencilerin, psikolojiyi, insanların düşünce, duygu ve davranışlarını bilimsel metodolojiler çerçevesinde inceleyen bir disiplin olduğunu anlamalarına yardımcı olur. Ders aynı zamanda öğrencilere, temel psikolojik kavramları ve teorileri anlamalarında rehberlik etmeyi ve araştırma metodolojisini giriş düzeyinde öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Psikolojinin alt alanlarını, temel teori ve kavramlarını önemli figürleriyle birlikte tanımlar. 2. Psikolojinin bilimsel temelini anlar. 3. Tanımlayıcı, deneysel ve ilişkisel araştırmanın güçlü ve zayıf yönlerini tanımlar. 4. Sinir sisteminin işleyişini temel düzeyde açıklar. 5. Gelişimin hem biyolojik hem de çevre tarafından şekillenen yaşam boyu devam eden bir süreç olduğunu kavrar. 6. Bilinç kavramını temel düzeyde tanımlar ve bilincin farklılaşmış durumlarını ayırt eder. 7. Klasik ve edimsel koşullanmanın temel unsurlarını tanımlar. 8. Stres ve psikolojik iyi olma halinin nasıl ilişkili olduğunu tanımlar ve stres ve başa çıkma konusundaki temel perspektifleri kazanır. |
Ders, psikolojinin bilimsel bir disiplin olarak ortaya çıktığı tarihsel süreci inceleyerek ve psikolojide yaygın olarak kullanılan araştırma yöntemlerine giriş düzeyinde bilgiler sunarak başlar. Dersin devamı, biyolojik yaklaşım, duyum ve algı, bilinç, öğrenme, gelişimsel yaklaşım, stres ve psikolojik iyilik olmak üzere psikolojideki başlıca alt alanlar ve çalışma konuları etrafında yapılandırılmıştır. Bu derste kullanılan öğretme/öğrenme yöntem ve teknikleri arasında ders anlatımının yanı sıra ders materyallerinin okunması, bir makale değerlendirmesi yazılması ve konuk konuşmacıların sunumlarına katılım yer almaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Psikoloji Bilimi | Kitaptan 1. bölümün okunması |
2) | Psikoloji Tarihi Psikolojide Çağdaş Perspektifler | Kitaptan 1. bölümün okunması |
3) | Bilimsel Metodoloji ve Psikolojide Etik | Kitaptan 1. bölümün okunması |
4) | Biyolojik Bakış Açısı | Kitaptan 2. bölümün okunması |
5) | Biyolojik Bakış Açısı | Kitaptan 2. bölümün okunması |
6) | Duyum ve Algı | Kitaptan 3. bölümün okunması |
7) | Bilinç | Kitaptan 4. bölümün okunması |
8) | Ara Sınav | |
9) | Bilinç | Kitaptan 4. bölümün okunması |
10) | Öğrenme | Kitaptan 5. bölümün okunması |
11) | Makale Değerlendirme | |
12) | Gelişimsel Yaklaşım | Kitaptan 8. bölümün okunması |
13) | Gelişimsel Yaklaşım | Kitaptan 8. bölümün okunması |
14) | Stres ve Sağlık | Kitaptan 11. bölümün okunması |
Ders Notları / Kitaplar: | Ciccarelli, S.K. & White, J.N. (2017). Psychology (5th ed). Essex: Pearson Education |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | 65 |
Ödevler | 1 | 16 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 5 |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | 4 |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | 4 |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 3 |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | 5 |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | 2 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | 2 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | 3 |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | 2 |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 3 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 3 |