PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY1001 | Psikolojiye Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin psikoloji bilimi ve temel alt alanlarına dair giriş niteliğinde bir altyapı oluşturmalarını amaçlamaktadır. Öğrencilerin, psikolojiyi, insanların düşünce, duygu ve davranışlarını bilimsel metodolojiler çerçevesinde inceleyen bir disiplin olduğunu anlamalarına yardımcı olur. Ders aynı zamanda öğrencilere, temel psikolojik kavramları ve teorileri anlamalarında rehberlik etmeyi ve araştırma metodolojisini giriş düzeyinde öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Psikolojinin alt alanlarını, temel teori ve kavramlarını önemli figürleriyle birlikte tanımlar. 2. Psikolojinin bilimsel temelini anlar. 3. Tanımlayıcı, deneysel ve ilişkisel araştırmanın güçlü ve zayıf yönlerini tanımlar. 4. Sinir sisteminin işleyişini temel düzeyde açıklar. 5. Gelişimin hem biyolojik hem de çevre tarafından şekillenen yaşam boyu devam eden bir süreç olduğunu kavrar. 6. Bilinç kavramını temel düzeyde tanımlar ve bilincin farklılaşmış durumlarını ayırt eder. 7. Klasik ve edimsel koşullanmanın temel unsurlarını tanımlar. 8. Stres ve psikolojik iyi olma halinin nasıl ilişkili olduğunu tanımlar ve stres ve başa çıkma konusundaki temel perspektifleri kazanır. |
Ders, psikolojinin bilimsel bir disiplin olarak ortaya çıktığı tarihsel süreci inceleyerek ve psikolojide yaygın olarak kullanılan araştırma yöntemlerine giriş düzeyinde bilgiler sunarak başlar. Dersin devamı, biyolojik yaklaşım, duyum ve algı, bilinç, öğrenme, gelişimsel yaklaşım, stres ve psikolojik iyilik olmak üzere psikolojideki başlıca alt alanlar ve çalışma konuları etrafında yapılandırılmıştır. Bu derste kullanılan öğretme/öğrenme yöntem ve teknikleri arasında ders anlatımının yanı sıra ders materyallerinin okunması, bir makale değerlendirmesi yazılması ve konuk konuşmacıların sunumlarına katılım yer almaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Psikoloji Bilimi | Kitaptan 1. bölümün okunması |
2) | Psikoloji Tarihi Psikolojide Çağdaş Perspektifler | Kitaptan 1. bölümün okunması |
3) | Bilimsel Metodoloji ve Psikolojide Etik | Kitaptan 1. bölümün okunması |
4) | Biyolojik Bakış Açısı | Kitaptan 2. bölümün okunması |
5) | Biyolojik Bakış Açısı | Kitaptan 2. bölümün okunması |
6) | Duyum ve Algı | Kitaptan 3. bölümün okunması |
7) | Bilinç | Kitaptan 4. bölümün okunması |
8) | Ara Sınav | |
9) | Bilinç | Kitaptan 4. bölümün okunması |
10) | Öğrenme | Kitaptan 5. bölümün okunması |
11) | Makale Değerlendirme | |
12) | Gelişimsel Yaklaşım | Kitaptan 8. bölümün okunması |
13) | Gelişimsel Yaklaşım | Kitaptan 8. bölümün okunması |
14) | Stres ve Sağlık | Kitaptan 11. bölümün okunması |
Ders Notları / Kitaplar: | Ciccarelli, S.K. & White, J.N. (2017). Psychology (5th ed). Essex: Pearson Education |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | 65 |
Ödevler | 1 | 16 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 3 |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | 5 |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | 3 |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 2 |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | 1 |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | 2 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | 1 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |