YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0437 | Latin I | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Latince |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. SEMA SEVİNÇ BAYKAL |
Dersin Amacı: | Latince, günümüzdeki tüm Roman dillerinin söz dizimsel ve anlamsal kökü olan ve kullandığımız bilimsel ve kültürel ortak dillerin büyük çoğunluğunun etimolojik kaynağı olan kadim bir dildir. Latince I öğrencilere Latince dilinin temel gramer kurallarını ve kelime hazinelerini öğretmek için tasarlanmıştır. Bu derste gramer ve kelime öğrenirken öğrencilerin hemen metin içinden alıntılardan oluşan cümleler okumaya başlamaları sağlanacaktır. Böylece öğrenci Latince’yi bir tek kurallar ve sözcük ezberleyerek değil, ayni zamanda mantığı ile cümleleri çözmeye çalışarak öğrenmesi teşvik edilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Öğrencilerin, okumayla ilgili olarak Latin dil anlayışlarını daha da geliştirmek (kavrayış becerileri) 2) Öğrencilerin, Latinceyi aktif olarak kullanmalarını sağlamak (üretken beceriler) 3) Öğrencilerin, Roma uygarlığıyla ilgili olarak tarih ve kültür anlayışı oluşturmalarını pekiştirmek 4) Öğrencilerin, Latin kültürüyle ilgili sorgulamaya dayalı araştırma yöntemlerini pekiştirmek 5) Çok yaygın olan kelimeler ve deyimlerin nereden geldiklerini, nasıl kullanıldıklarını, ve anlamlarını ayırt edebilecekler |
Latince konuşulan bir dil olmadığı için daha çok gramer ağırlıklı bir ders işleyişi olacaktır. Kelime yapıları, Batı dilleri ile benzeşmeler, kelimelerin orijini çalışılacak. Latincenin tarihine değinilecek ve hangi alanlarda günlük yaşamımızda kullanıldığının altı çizilecek. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, bireysel çalışma, okuma, gözlem ve dijital kaynakların kullanımıdır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Latincenin tarihçesi, kullanım alanları Latin Dili hakkında genel bilgiler | |
2) | Latince okunuş kuralları Verbum “esse” ( to be) Latin Dili hakkında genel bilgiler | |
3) | 1.declinatio kelimeler ve ismin halleri Dilbilgisi kurallarına giriş, kelimelerin cinsini öğrenme, tekil, çoğul | |
4) | “Casus”lar İsmin hallerinin Türkçedeki karşılıkları Cümle yapılarına giriş. | |
5) | 1. grup sıfatlar, sıfat tamlamaları. 1. Ve 2. Coniugatio fiiller Latinceden Türkçeye çeviri çalışmaları | |
6) | Sayılar, özlü sözlerden örnekler Okuma, anlama ve çeviri çalışmaları | |
7) | Bazı Tümleç ve edatlar Çeviri çalışmaları | |
8) | Ara sınav haftası | |
9) | 3. ve 4. Coniugatio fiiller Cümle çevirileri | |
10) | 2.coniugatio fiiller Okuma, anlama, çeviri çalışmaları | |
11) | Sınav sorularının üzerinden geçilecek. Genel tekrar | |
12) | Emir kipi (Imperativus) Minerva (Athena) 2.declinatio kelimeler Çeviri ve mitoloji | |
13) | 2.declinatio’ya devam Diana (Artemis) Çeviri ve mitoloji | |
14) | Genel Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Wheelock’s Latin, Frederic M. Wheelock (rev. Richard A. Lafleur), 6th ed. Collins Reference, 2000. Workbook for Wheelock’s Latin, Paul T. Comeau and Richard A. Lafleur, 3rd ed. Collins Reference, 2000 38 Latin Stories, Anne H. Groton, James M. May, 5th ed. Bolchazy Carducci Pub, 1998. Floyd L. Moreland and Rita M. Fleischer, Latin: An Intensive Course. University of California Press, 1990. Pocket Oxford Latin Dictionary, James Morwood (ed.), Oxford, 2005. http://jimithekewl.com/latince-gramer/ |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Küçük Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 117 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | 4 |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | 3 |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. | 3 |