SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD1112 | Sanat, Kültür ve Toplum | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi TOLGA HEPDİNÇLER Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN Prof. Dr. NİLAY ULUSOY Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere görsel kültürü sanat, medya, kültür ve toplumla ilgilenen disiplinlerarası bir çalışma alanı olarak tanıtır. Sanat tarihi, temel kavramları ve analitik yöntemlerine dair bir girişin ardından derste resim, fotoğraf ve cinema aracılığıyla görselliğin tarihine bakılmaktadır. Son olarak da, ders sanallığın günlük hayatımızı belirlemeye başlamasını sanal gerçeklikten Internete farklı güncel görsellik biçimleri üzerinden ele almaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. sanat tarihini tanırlar. II. sanatın temel kavramlarını tanırlar. III. sanat eserlerini biçimsel olarak analiz edebilirler. IV. sanat eserlerinin içerik ve ortam analizini yapabilirler. V. görsel kültürü tanırlar. VI. sosyal sanat tarihi anlayışına dair bir temel edinirler. VII. Batılı ve Batılı olmayan farklı zaman anlayışlarını karşılaştırabilirler. VIII. temel sanat tarihi dönem ve akımlarını öğrenirler IX. sanat müzelerini tanırlar |
Sanat, Kültür ve Toplum dersi sanat eserlerini anlama ve analiz etmenin temel yetilerine verir. Bunun için de, ders imgeleri anlamak için gerekli analitik yetileri sağlarken, bunların ortamları ve sanatsal pratiklerini anlayacak tarihsel ve toplumsal yetileri de vermeyi açamlar. Bu derste, interaktif dersler, vaka çalışmaları, müze gezileri ve uygulamalı projelerle sanat tarihi, temel kavramlar, analiz yöntemleri ve görsel kültür öğretilirken; öğrencilerin başarıları yazılı sınavlar, sunumlar, proje ödevleri ve portföy değerlendirmeleriyle objektif olarak ölçülmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş, sanat ve sanat tarihi nedir? | |
2) | Görünüşleri değerlendirmek | Teach Yourself Art History, pp. 1-37 |
3) | Resim çerçevesinin dışına bakmak | Teach Yourself Art History, pp. 38-67 |
4) | Sanatın bugünü: Günümüzdeki bakma biçimleri | Teach Yourself Art History, pp. 68-111 |
5) | Müze ve Galerilerde sanat: Gösteri ve teşhir | Teach Yourself Art History, pp. 112-116 |
6) | Sanat tarihi kategorileri | Teach Yourself Art History, pp. 117-122 |
7) | Ara sınav | |
8) | Giriş: Görsel kültür nedir? | An Introduction to Visual Culture, pp.1-8 |
9) | Müze ziyareti | |
10) | Resim tanımı: çizgi, renk, görüş | An Introduction to Visual Culture, pp. 9-15 |
11) | Fotoğraf Çağı | An Introduction to Visual Culture, pp. 16-22. |
12) | Sanallık: Sanal antik dönemden piksel alanına | An Introduction to Visual Culture, pp. 23-26 |
13) | Kültürötesi: Kongo'dan Congo'ya | An Introduction to Visual Culture, pp. 27-31 |
14) | İlk Temas: Bağımsızlık gününden 1492 ve milenyuma | An Introduction to Visual Culture, pp. 32-36 |
15) | Sonuç ve final sınavı hazırlığı | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Pooke, Grant and Graham Whitham. Teach Yourself: Art History. London: Hodder Education, 2004. 2nd ed. Mirzoeff, Nicholas. An Introduction to Visual Culture. London and New York: Routledge, 2009. 2nd ed. |
Diğer Kaynaklar: | Mirzoeff, Nicholas (Ed.). Visual Culture Reader. London and New York: Routledge, 2012. 3rd ed. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 70 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 121 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 5 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 5 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 3 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 4 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 3 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 1 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 4 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 5 |