TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MED1008 | Duyu Organları ve Endokrin Sistem | Bahar | 3 | 2 | 4 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi YASEMİN ÇANILLIOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SERDAR DURDAĞI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Endokrin sistem ve duyu organlarının normal gelişimini, yapısını, işleyişini ve genetik regülasyonunu, normal radyolojik görüntülerle birlikte sunmak. Tıbbi farmakoloji ve tıbbi immünolojiye giriş konularını vermek. Sterilizasyon ve dezenfeksiyon kurallarını öğretmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; o Kraniyel sinirleri, endokrin organları ve duyu organlarını sıralar, anatomik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri açıklar, kadavra üzerinde komşuluklarıyla birlikte gösterir, radyolojik görüntülerde tanır o Endokrin bezlerin, duyu organların ve immün sistem organlarının emryolojik gelişimlerini, fizyolojik işleyişlerini ve genetik regülasyonlarını açıklar, bunları oluşturan hücreleri mikroskop altında tanır o Farmakodinamiği ve ilaç etkileşimlerini tanımlar o Sterilizasyon ve dezenfeksiyon kurallarını açıklar ve uygular |
Anatomi dersinde kraniyel sinirler, endokrin ve duyu organları anlatılmaktadır, verilen bilgiler kadavra üzerinde ve radyolojik görüntelemeyle pekiştirilmektedir. Histoloji ve Emryoloji dersinde, fizyoloji dersinde olduğu gibi endokrin sisitem ve duyu organları anlatılmaktadır. Tıbbi genetik endokrin sistemin genetik regulasyonunu ve renkli görmenin genetiğini açıklamaktadır. Tıbbi farmakoloji ve tıbbi immünoloji giriş derslerini vermektedir. Tıbbi mikrobiyoloji sterilizasyon ve dezenfeksiyon öğretmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sinirlerin histolojik organizasyonuve işitmeyle görmenin biyofiziği. I-VI. Kraniyel sinirlerin anatomisi.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon. | - |
2) | Göz hastalıkları, dermatoloji ve kulak-burun-boğaz’dan olgu sunumları. Doğal bağışıklık. Farmakodinamik. VII-X. Kraniyal sinirlerin anatomisi. | - |
3) | Endokrin sisteme giriş dersleri ve genetik regulasyon. Hipotalamus-hipofiz aksı. Antikor-antijen ve antijen sunumu. İlaç etkileşimleri. XI, XII. Kraniyal sinirler ve hipotalamus, hipofiz anatomisi. | - |
4) | Endokrin organların histolojisi, kulak embryolojisi, tiroid ve adrenal hormon fizyolojisi, duyu organlarının anatomisi. Kazanılmış bağışıklık. | - |
5) | Duyuların fizyolojisi. Göz ve deri embryoloji, anatomi ve histolojisi. Toksikoloji. Ders kurkulu sınavı. | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Thomas M. Nordlund Quantitative Understanding of Biosystems: An Introduction to Biophysics NA Developing Human SC 9th Gartner Color Textbook of Histology 3rd V. P. Eroschenko Difiores Atlas of Histology 12e Internat John E. Hall Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology Kim E. Barrett Susan M. Barman Scott Boitano Heddwen Brooks Ganong's Review of Medical Physiology, 24th Edition (LANGE Basic Science) Eric Widmaier Hershel Raff Kevin Strang Vander's Human Physiology: The Mechanisms of Body Function |
Diğer Kaynaklar: | Bruce Alberts Alexander Johnson Julian Lewis Martin Raff Keith Roberts Peter Walter Molecular Biology of the Cell David L. Nelson Michael M. Cox Lehninger Principles of Biochemistry Jeremy M. Berg John L. Tymoczko Lubert Stryer Biochemistry, Seventh Edition Robert K. Murray David A. Bender Kathleen M. Botham Peter J. Kennelly Victor W. Rodwell P. Anthony Weil Harpers Illustrated Biochemistry (Lange Medical Book) Patrick R. Murray PhD Ken S. Rosenthal PhD Michael A. Pfaller MD Medical Microbiology: with STUDENT CONSULT Online Access, 7e Geo. Brooks Karen C. Carroll Janet Butel Stephen Morse Jawetz Melnick&Adelbergs Medical Microbiology 26/E (Jawetz, Melnick, & Adelberg's Medical Microbiology) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 50 | 1 | 50 |
Laboratuvar | 10 | 1 | 10 |
Uygulama | 10 | 1 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 80 | 1 | 80 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 154 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |