EEE4113 Pulse and Digital CircuitsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EEE4113 Darbeli ve Sayısal Devreler Bahar 3 2 4 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ZAFER İŞCAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Geçerli değil
Dersin Amacı: Darbe ve dijital devrelerin kavramlarını anlamak ve herhangi bir uygulama için çeşitli devreleri tasarlamak. Çeşitli darbe ve dijital devrelerin sorunlarını gidermek ,analiz etmek ve inşa etmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Çeşitli giriş sinyalleri için lineer dalga şekillendirici devrelerin örneğin yüksek ve düşük geçişli RC devrelerin tasarımı.
2. Diyodlar ve trasistörler kullanan doğrusal olmayan dalga şekillendirme derevrelerinin örneğin clipper ve clamper devrelerinin tasarımı.
3. Çeşitli elektronik uygulamalar için farklı multivibratörler kullanarak sinüs olmayan sinyalleri oluturmak.
4. CRO ve TV gibi uygulamalarda kullanılan zaman tabanlı jeneratör devreleri.
5. Chopper sabitleyicili amplifikatör, örnekleme osiloskopu vb farklı frekanslarda işletim sistemlerinde senkronizasyon ve frekans bölümü ilkelerini kavramak ve uygulamalar için tek ve çift yönlü örnekleme kapılarının çalışma ilkelerini anlamak.
7. Farklı mantık aileleri kullanarak çeşitli mantık kapıları tasarlamak ve kendi performanslarını karşılaştırmak.
8. Darbe ve dijital devrelerin kavramlarını kullanarak gerçek zamanlı uygulamalar oluşturmak.

Dersin İçeriği

Dalgalar, Lineer Dalga şekillendiricili Devreler, Diyot ve Transistör Dalga şekillendiricili Devreler, Transistör İnverter, Multivibrator Devreler, karşılaştırıcı devreler, Rampa Jeneratörler, Mantık Kapıları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dalgalar • Dalga tipleri • Darbe tipli dalganın karakteristikleri • Dalgaların harmonik içeriği
2) Doğrusal pasif devreler • Doğrusal dalga şekillendirme (türev, integral,toplama) • Düzeltilmiş azaltıcılar
3) Diyod ile dalga şekillendirme teknikleri ve diyod anahtarlama • Diyod Clipper Devreleri (Seri Clipper, Seri gürültü Clipper, Şönt Clipper)
4) Diyod ile dalga şekillendirme teknikleri ve diyod anahtarlama • Diyod Clamper Devreleri(Negatif and Pozitif Clamper Devreleri, Önyargılı Clamping Devreleri)
5) Trasistörlü dalga şekillendirme devreleri • Basit transistör çalışması • Tarnsistörlü devrelerin yaklaşık analizi • Transistör anahtarlama zamanları ve hızlandırma kapasitörü
6) Trasistörlü dalga şekillendirme devreleri • Transistor çevirici devreleri • Yükleme etkileri ve geçici çalışma
7) Arasınav
8) Multivibratörler • Basit multivibratörler bilgileri • Durumlu and Astable multivibratörler
9) Multivibratörler • İki durumlu multivibratörler
10) Karşılaştırıcı devreler • Diferansiyel amplifikatör karşılaştırıcı • Schmit tetikleyici devresi
11) Karşılaştırıcı Devreler • OPAMP'ın Schmit Tetikleyici olarak çalışması • Zıfır geçiş algılayıcısı
12) Gerilim süpürmeli jeneratörler • Zaman tabanlı jeneratörler • Testere dişli jeneratörler • Rampa jeneratörler • Uni-Junction Transistör (UJT) Süpürmeli jeneratörler
13) Mantık Kapıları ve Boolean Matematiği • Boolean cebiri, mantık kapılarının matematiği • DL,RTL,DTL,TTL mantık kapıları • OR toplama, AND çarpma, NOT işlemi
14) Mantık Kapıları ve Boolean Matematiği • Gürültü marjları, Fan-in ve Fan-out, Güç tüketimi, çalışma hızı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Lecturer Notes
2. Pulse, Digital and Switching Waveforms Jacob Millman and Herbert Taub (Mc Graw Hill) 2008
Diğer Kaynaklar: 1. Solid state pulse circuits, PHI, 4TH Edition, David A. Bell, 2002
2. Pulse and Digital Circuits, 2005, PHI., A.Anand Kumar, 2005
3. Pulse and Digital Circuits, TMH, Motheki S. Prakash Rao, 2006


Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 9 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 9 2 18
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 6 96
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 160

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 5
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 4
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 3
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 1
7) İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 1
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 1
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 1
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 1