EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDT6103 | EğitimTeknolojisinde Okumalar | Bahar | 3 | 0 | 3 | 9 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ALİ ŞİMŞEK |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ŞEFİKA FEZA ORHAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin genel amacı; eğitim teknolojisinin farklı boyutlarıyla ilgili önemli tartışma konuları hakkında kapsamlı bir anlayış ve eleştirel bakış açısı kazanmaları konusunda öğrencilere yardımcı olmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız. 01. Alandaki önemli kavramları tanımlama ve ilişkilendirebilme 02. Eğitim teknolojisinin tarihindeki önemli evreleri ve gelişmeleri özetleyebilme 03. Eğitim teknolojisine kaynaklık eden kuramları sınıflayabilme 04. Alandaki alt uzmanlık dallarını betimleyebilme 05. Eğitim teknolojisi alanındaki başlıca örgütleri ve dergileri belirleyebilme 06. Alandaki öncü ve önemli araştırmacıların katkılarını açıklayabilme 07. En çok referans gösterilen yayınların içerdiği fikirleri değerlendirebilme 08. Eğitim teknolojisiyle ilgili temel sorunları tartışabilme 09. Araştırmaları yöntem ve içerik açısından durumunu değerlendirebilme 10. Eğitim teknolojisi uzmanlarının sahip olması gereken yeterlikleri belirtebilme 11. Güncel gelişmeleri ve geleceğe ilişkin eğilimleri tartışabilme 12. Gündemdeki konular bağlamında kişisel bir araştırma alanı seçebilme |
Tanıtım ve giriş Eğitim teknolojisi alanı Öğretim tasarımı kuramları ve modelleri Açık ve uzaktan öğrenme Çoklu ortam tasarımı Eğitimde teknoloji entegrasyonu Ara değerlendirme Eğitim ergonomisi Ortam-yöntem tartışması Öğrenme kuramları Öğretim stratejileri Öğrenme analitikleri Eğitimde yapay zeka Öğretim tasarımı ve teknolojisinde yeni eğilimler |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanıtım ve giriş | Ders izlencsi |
2) | Eğitim teknolojisi alanı | Reiser, R. A. (2007). A history of instructional design and technology. In R. A. Reiser & J. V. Dempsey (Eds.), Current trends and issues in instructional design and technology (pp. 17-34). Upper Saddle River, NJ: Pearson. Davidson-Shivers, G. V. & Rasmussen, K. L. (2007). Competencies for instructional design and technology professionals. In R. A. Reiser & John V. Dempsey (Eds.), Current trends and issues in instructional design and technology (pp. 271-286). Upper Saddle River, NJ: Pearson. Klein, J. D. & Rushby, N. (2007). Professional organizations and publications in instructional design and technology. In R. A. Reiser & John V. Dempsey (Eds.), Current trends and issues in instructional design and technology (pp. 260-270). Upper Saddle River, NJ: Pearson. |
3) | Öğretim tasarımı kuramları ve modelleri | Andrews, D. H. & Goodson, L. A. (1980). A comparative analysis of models of instructional design. Journal of Instructional Development, 3(4), 2-16. Reigeluth, C. M. (1999). What is instructional design theory and how is it changing? In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional design theories and models (pp.5-29). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. |
4) | Açık ve uzaktan öğrenme | Gunawardena, C. V. & McIsaac, M. S. (2003). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed. pp.113-142). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. |
5) | Çokortamlı öğrenme | DeBell, A. (2019). How to use Mayer’s 12 principles of multimedia (Examples included? Retrieved February 5, 2024 from https://waterbearlearning.com/mayers-principles-multimedia-learning/ Hartley, J. (1996). Text design. In D. H. Jonassen, (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (pp. 795-820). New York: Macmillian. |
6) | Eğitimde teknoloji ve yenilik yönetimi | Bajracharya, J. R. (2021). Technology integration models and frameworks in teaching and training. Journal of Training and Development, 6, 1-11. DOI:10.3126/jtd.v6i01.41674. |
7) | Arasınav | İlk 7 haftanın konuları |
8) | Eğitim ergonomisi | McVey, G. F. (1996). Ergonomics and the learning environment. In D. H. Jonassen, (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (pp. 1045-1104). New York: Macmillian. Tessmer, M. (1990). Environment analysis: A neglected stage of instructional design. Educational Technology Research and Development, 38(1), 55-64. |
9) | Ortam-yöntem tartışması | Clark, R. E. (1994). Media will never influence learning. Educational Technology Research and Development, 42(2), 21-29. Kozma, R. B. (1994). Will media influence learning? Reframing the debate. Educational Technology Research and Development, 42(2), 7-19. Salomon, G. (1983). The differential investment of mental effort in learning from different sources. Educational Psychologist, 18, 42-50. |
10) | Öğrenme kuramları | Burton, J. K., Moore, D. M., & Magliaro, S. G. (1996). Behaviorism and instructional technology. In D. H. Jonassen, (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (pp. 46-73). New York: Macmillian. Duffy, T. M. & Cunningham, D. J. (1996). Constructivism: Implications for the design and delivery of instruction. In D. H. Jonassen, (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (pp. 170-198). New York: Macmillian. |
11) | Öğretim stratejileri | Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (1996). Cooperation and the use of technology. In D. H. Jonassen, (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (pp. 1017-1044). New York: Macmillian. Mory, E. H. (1996). Feedback research. In D. H. Jonassen, (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (pp. 919-956). New York: Macmillian. Weinsten, C. Mayer, R. (1986). Teaching of learning strategies. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327). Garner, R. (1990). When children and adults do not use learning strategies: Toward a theory and settings. Review of Educational Research, 60(4), 517-529. |
12) | Öğrenme analitikleri | Kovanovic, V. (2019). The journey of learning analytics. HERDSA Review of Higher Education, 6, 37-63. |
13) | Eğitimde yapay zeka | Diaz, M. (2023). What is AI? Everything to know about artificial intelligence. Retrieved June 12, 20223 from https://www.zdnet.com/article/what-is-ai-heres-everything-you-need-to-know-about-artificial-intelligence/ West, D. M. & Allen, J. R. (2018). How artificial intelligence is transforming the world? Retrieved June 12, 2023 from https://www.brookings.edu/research/how-artificial-intelligence-is-transforming-the-world/ |
14) | Öğretim tasarımı ve teknolojisinde yeni eğilimler | Merrill, M. D. & Wilson, B. (2007). The future of instructional design (point/counterpoint). In R. A. Reiser & John V. Dempsey (Eds.), Current trends and issues in instructional design and technology (pp. 335-351)). Upper Saddle River, NJ: Pearson. |
Ders Notları / Kitaplar: | Andrews, D. H. & Goodson, L. A. (1980). A comparative analysis of models of instructional design. Journal of Instructional Development, 3(4), 2-16. Anglin, G. (Ed.). (1991). Instructional technology: Past, present, and future. Englewood, CO: Libraries Unlimited. Clark, R. E. (1994). Media will never influence learning. Educational Technology Research and Development, 42(2), 21-29. Garner, R. (1990). When children and adults do not use learning strategies: Toward a theory and settings. Review of Educational Research, 60(4), 517-529. Fleming, M. & Levie, W. H. (Eds.). (1993). Instructional message design: Principles from behavioral and cognitive science. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications. Heinich, R. (1984). The proper study of educational technology. Educational Communications and Technology Journal, 32(2), 67-87. Jonassen, D. H. (Ed.). (1996). Handbook of research on educational communications and technology. New York: Macmillian. Reiser, R. A. & Dempsey, J. V. (Eds.). (2007). Current trends and issues in instructional design and technology. Upper Saddle River, NJ: Pearson. Salomon, G. (1983). The differential investment of mental effort in learning from different sources. Educational Psychologist, 18, 42-50. Spector, M. J. (Ed.). (2015). Foundations of educational technology: Integrative approaches and interdisciplinary perspectives. New York: Routledge. Tessmer, M. (1990). Environment analysis: a neglected stage of instructional design. Educational Technology Research and Development, 38(1), 55-64. Weinsten, C. Mayer, R. (1986). Teaching of learning strategies. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327). New York: Macmillian. |
Diğer Kaynaklar: | Andrews, D. H. & Goodson, L. A. (1980). A comparative analysis of models of instructional design. Journal of Instructional Development, 3(4), 2-16. Anglin, G. (Ed.). (1991). Instructional technology: Past, present, and future. Englewood, CO: Libraries Unlimited. Clark, R. E. (1994). Media will never influence learning. Educational Technology Research and Development, 42(2), 21-29. Garner, R. (1990). When children and adults do not use learning strategies: Toward a theory and settings. Review of Educational Research, 60(4), 517-529. Fleming, M. & Levie, W. H. (Eds.). (1993). Instructional message design: Principles from behavioral and cognitive science. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications. Heinich, R. (1984). The proper study of educational technology. Educational Communications and Technology Journal, 32(2), 67-87. Jonassen, D. H. (Ed.). (1996). Handbook of research on educational communications and technology. New York: Macmillian. Reiser, R. A. & Dempsey, J. V. (Eds.). (2007). Current trends and issues in instructional design and technology. Upper Saddle River, NJ: Pearson. Salomon, G. (1983). The differential investment of mental effort in learning from different sources. Educational Psychologist, 18, 42-50. Spector, M. J. (Ed.). (2015). Foundations of educational technology: Integrative approaches and interdisciplinary perspectives. New York: Routledge. Tessmer, M. (1990). Environment analysis: a neglected stage of instructional design. Educational Technology Research and Development, 38(1), 55-64. Weinsten, C. Mayer, R. (1986). Teaching of learning strategies. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327). New York: Macmillian. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 42 | % 20 |
Ödev | 10 | % 80 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 46 |
Ödevler | 16 | 144 |
Küçük Sınavlar | 2 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 208 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eğitim teknolojisi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kavrama ve eğitim ile ilişkilendirebilmek. | |
2) | Eğitim teknolojisinin diğer disiplinler ile olan ilişkilerini kavrama ve bu ilişkiler çerçevesinde olası uygulamalar ile ilgili fikirlerini ifade edebilmek. | |
3) | Eğitim teknolojisi alanına yenilik getiren yeni bir düşünce, yöntem veya uygulama tasarlayabilme, geliştirebilme ve değerlendirebilme | |
4) | Disiplinlerarası bakış açısını kullanarak eğitim teknolojisi alanında özgün araştırmalar yönetebilme | |
5) | Eğitim teknolojisi alanında özgün bir konuyu bilimsel araştırma yöntemleri ilkeleri çerçevesinde bağımsız veya işbirliği içerisinde araştırabilme, elde ettiği sonuçları araştırma raporu olarak sunabilme | |
6) | Eğitim teknolojisi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşleri savunabilme | |
7) | Eğitim teknolojisi alanındaki uzmanlar ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme | |
8) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak eğitim teknolojisi ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | |
9) | Eğitim teknolojisi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri takip ederek, toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. | |
10) | Eğitim teknolojisi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. | |
11) | Eğitim teknolojisi alanında bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilgi birikimine katkı getirebilme. | |
12) | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |