CPS5130 Bilişsel Davranışçı TerapisiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar KLİNİK PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
KLİNİK PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CPS5130 Bilişsel Davranışçı Terapisi Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM KOŞE
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: "Bu ders, Bilişsel Davranışçı Terapi’nin (BDT) kuramsal temellerini ve temel tekniklerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, Aaron T. Beck tarafından geliştirilen klasik BDT yaklaşımı temelinde, psikopatolojinin bilişsel modelini, otomatik düşünceler, ara inançlar ve temel inançlar kavramlarını öğrenirler. Ders, öğrencilerin duygu-düşünce-davranış üçlüsünü ayırt etmelerine, danışanın bilişsel çarpıtmalarını tanımlamalarına ve bu çarpıtmaları yeniden yapılandırma tekniklerini uygulamalarına yönelik bilgi ve becerilerini geliştirmeyi hedefler.

Kuramsal anlatımlar, klinik örnekler, vaka analizleri ve rol canlandırmalarla desteklenir. Öğrenciler ayrıca, bilişsel değerlendirme tekniklerini, vaka formülasyonu geliştirmeyi, hedef belirlemeyi ve yapılandırılmış seans planlamayı öğrenirler. Depresyon, anksiyete bozuklukları, obsesif-kompulsif bozukluk ve travma sonrası stres bozukluğu gibi çeşitli klinik tabloların BDT ile çalışılmasına dair protokoller tartışılır."

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bilişsel davranışçı terapinin kuramsal temelini, temel kavramlarını ve yapılandırılmış seans yapısını açıklayabilecektir.
Otomatik düşünce, ara inanç ve temel inançları tanımlayarak danışanın yaşadığı psikolojik sorunları bilişsel model çerçevesinde formüle edebilecektir.
Duygular, düşünceler ve davranışlar arasındaki etkileşimi değerlendirebilecek, bilişsel çarpıtmaları ayırt ederek yeniden yapılandırma tekniklerini kullanabilecektir.
Farklı psikopatolojiler (depresyon, anksiyete, OKB vb.) için kanıta dayalı BDT müdahale stratejilerini uygulayabilecektir.
Seans hedefi belirleme, ev ödevi verme, ilerlemeyi izleme ve terapi sürecini yapılandırma konularında uygulamalı beceri geliştirecektir.

Dersin İçeriği

BDT'ye Giriş ve Temel İlkeler; BDT Tarihçesi, Kuramsal İlkeleri, otomatik düşünceler, ara inançlar, temel inanaçlar
"Klinik Görüşme Süreci ve Seansların Yapıları "
Teraötik İttifakın Tanımı ve Önemi
Vaka Formülasyonu Geliştirme ve Formülasyonun Terapötik Sürece Entegrasyonu
Bilişsel Yenden Yapılandırma Teknikleri; alternatif düşünceler, Sokratik Sorgulama
Duygu-Düşünce-Davranış Bağlantısı, Duygularla Çalışmada BDT teknikleri
Ara Sınav
Ara İnanaçların Tanımak ve Ara İnançlar ile Çalışmak
Temel İnançları Tanımak ve Temel İnançlar ile Çalışmak
Davranışsal Müdahale Teknikleri: Maruz Bırakma ve İmgeleme
Davranışsal Müdahale Teknikleri: Ödev Verme
Seansları Sonlandırma
Depresyon ve Anksşyete Bozukluklarının Bilişsel Modeli
Final Sınavı

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) BDT'ye Giriş ve Temel İlkeler; BDT Tarihçesi, Kuramsal İlkeleri, otomatik düşünceler, ara inançlar, temel inanaçlar Refrans Kitabın 1. bölümünün okunması
2) "Klinik Görüşme Süreci ve Seansların Yapıları " Referans kitabın 2., 3., and 4. bölümlünün okunması
3) Teraötik İttifakın Tanımı ve Önemi "Referans kitabın 5. bölümlünün okunması "
4) Vaka Formülasyonu Geliştirme ve Formülasyonun Terapötik Sürece Entegrasyonu Referans kitabın 6., 8., ve 9. bölümlünün okunması
5) Bilişsel Yenden Yapılandırma Teknikleri; alternatif düşünceler, Sokratik Sorgulama "Referans kitabın 7. bölümlünün okunması "
6) Duygu-Düşünce-Davranış Bağlantısı, Duygularla Çalışmada BDT teknikleri Referans kitabın 10. bölümlünün okunması
7) Ara Sınav
8) Ara İnanaçların Tanımak ve Ara İnançlar ile Çalışmak "Referans kitabın 11. bölümlünün okunması "
9) Temel İnançları Tanımak ve Temel İnançlar ile Çalışmak
10) Davranışsal Müdahale Teknikleri: Maruz Bırakma ve İmgeleme Referans kitabın 13. bölümlünün okunması
11) Davranışsal Müdahale Teknikleri: Ödev Verme "Referans kitabın 14. bölümlünün okunması "
12) Seansları Sonlandırma Referans kitabın 15. bölümlünün okunması
13) Depresyon ve Anksşyete Bozukluklarının Bilişsel Modeli
14) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Beck, J. S. (1995). Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond (1st ed.). The Guilford Press.
Diğer Kaynaklar: Beck, J. S. (1995). Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond (1st ed.). The Guilford Press.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ödevler 14 3 42
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikolojik bozuklukların önlemesi, değerlendirilmesi ve psikoterapisini içeren psikoloji uzmanlık alanını, bilimadamı-uygulamacı anlayışı ile tanımak. 5
2) Gelecekte araştırma yapabilmek için gerekli araştırma yöntemleri ve istatistik bilgi ve becerilerini edinmek. 1
3) Uluslararası klinik psikoloji yüksek lisans programlarının standartlarına ve etik ilkelere uygun bir müfredat izlemek. 5
4) Hastalarla çalışırken iç tutarlılığı olan belli bir ana yaklaşımı benimsemek. 4
5) Değişik klinik ortamlarda uygulama deneyimi kazanmak.
6) Bilişsel ölçme ve değerlendirme yöntemlerini öğrenmek. 2
7) Psikolojik ölçme ve değerlendirme yöntemlerini öğrenmek. 3
8) Süpervizyon altında temel müdahale becerileri kazanmak. 1
9) Bir danışman yardımıyla klinik psikolojinin değişik alanlarında araştırma tasarlama ve yürütmek.
10) Birtakım bağlamsal değişkenlerin (ailesel, çevresel, vs.) psikopatolojilerin gelişimine nasıl katkıda bulunduğu konusunda bilgi sahibi olmak. 5