KLİNİK PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CPS5124 | Araştırma Yöntemleri ve İstatistik II | Bahar | 3 | 0 | 3 | 9 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM KOŞE |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. METEHAN İRAK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin temel amacı, istatistiksel karar verme süreçlerine dair kavramsal bir anlayış kazanmanıza yardımcı olmaktır. Buna ek olarak, en sık kullanılan istatistiksel testlerin altında yatan mantığı, kullanım alanlarını ve hesaplama yöntemlerini öğretmek, bu testlerin sonuçlarını yorumlamayı ve farklı istatistiksel testlerin hangi koşullar altında kullanılması gerektiğini kavramayı sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; "1. Psikoloji alanında sıklıklar kullanılan istatistiksel yöntemleri anlayabilecek ve uygulayabilecektir. " "2. Araştırma hipotezlerini test etmek için uygun istatistiksel analizleri seçebilecektir." "3. SPSS kullanarak veri analizleri yapabilecektir." "4. Psikoloji alanındaki bilimsel makalelerde sunulan istatistiksel bulguları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilecektir." "5. Bulguları akademik raporlama kurallarına (APA formatı) uygun şekilde sunabilecektir." |
Bu derste davranışsal bilimlerde veri analizinin kavramsal altyapısı anlatılacak, SPSS programında uygulamalar ile pekiştirilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders ve İzlence Tanıtımı – Tanışma ve Giriş | |
2) | İstatistik Genel Tekrar, Dağılımlar | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
3) | SPSS Arayüzüne Giriş, Veriyi Hazırlama, Görselleştirme | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
4) | Hipotez testi, t-testi | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
5) | Korelasyon, Basit Regresyon | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
6) | Çoklu Regresyon | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
7) | Faktör Analizi (Keşfedici/Doğrulayıcı) | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
8) | Ara Sınav | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
9) | Geçerlik ve Güvenirlik (Raliability & Validity) | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
10) | Genel bir tekrar | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
11) | Ki-kare testi, parametrik olmayan testler | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
12) | ANOVA | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
13) | Ilımlaştırıcı (Moderation) ve Aracı (Mediator) Değişken Analizi | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
13) | Ilımlaştırıcı (Moderation) ve Aracı (Mediator) Değişken Analizi | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
14) | Final Proje Sunumları, Sınav öncesi tekrar | Sözlü ve görsel anlatım, SPSS'te uygulama |
Ders Notları / Kitaplar: | Yok |
Diğer Kaynaklar: | "* Field, A. (2017). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. SAGE. • Jaccard, J., & Becker, B. A. (2009). Statistics for the Behavioral Sciences. 5th edition. Cengage Learning. • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. PEGEM • Hamdi İslamoğlu & Ümit Alnıaçık (2019). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. BETA" |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojik bozuklukların önlemesi, değerlendirilmesi ve psikoterapisini içeren psikoloji uzmanlık alanını, bilimadamı-uygulamacı anlayışı ile tanımak. | 1 |
2) | Gelecekte araştırma yapabilmek için gerekli araştırma yöntemleri ve istatistik bilgi ve becerilerini edinmek. | 5 |
3) | Uluslararası klinik psikoloji yüksek lisans programlarının standartlarına ve etik ilkelere uygun bir müfredat izlemek. | 5 |
4) | Hastalarla çalışırken iç tutarlılığı olan belli bir ana yaklaşımı benimsemek. | 1 |
5) | Değişik klinik ortamlarda uygulama deneyimi kazanmak. | |
6) | Bilişsel ölçme ve değerlendirme yöntemlerini öğrenmek. | |
7) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme yöntemlerini öğrenmek. | |
8) | Süpervizyon altında temel müdahale becerileri kazanmak. | |
9) | Bir danışman yardımıyla klinik psikolojinin değişik alanlarında araştırma tasarlama ve yürütmek. | 3 |
10) | Birtakım bağlamsal değişkenlerin (ailesel, çevresel, vs.) psikopatolojilerin gelişimine nasıl katkıda bulunduğu konusunda bilgi sahibi olmak. |