BESLENME VE DİYETETİK (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1431 | Türk İşaret Dili | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. HALE ERSÖZ BOZACI |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. AHU AKIN ŞAHİN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | B dersin ama)ı katılım)ılara başlangıç seviyesinde Türk İşaret Dili’nin (TİD) öğretilmesidir. Dilbilgisi yapısı Türkçe’den farklı olan TİD’in yapısı in)elene)ektir. Ders Türkçe ve/veya Türk İşaret Dili şeklinde işlenir. Dersler çift dille (sesli ve/veya TİD sessiz işaretle) yapıla)aktır. İşitme engellilerin kültür yapısı hakkında bilgilendirerek ve TİD alfabesi, temel kelimeleri ve dilbilgisi yapısı aktarılarak, pratik yaptırılarak öğren)ilere işitme engelliler ile günlük hayatta iletişim krma be)erileri kazandırmak, engelli kültürü ve gönüllülük esaslı çalışmaların önemi ve desteklenmesi hakkında farkındalıklarını artırmak amaçlanmaktadır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; B dersi seçen öğren)iler sağır/işitme engelliler ve farklı engel grplarının gereksinimlerini öğrenmekle beraber kendi alanlarına yönelik çözüm blabilmeyi ve engelli çalışmalarında proje geliştirebilme bilin)inin önemini kavraya)aklardır. B farkındalık, öğren)ilerin meslek hayatlarında karşılaşabile)ekleri engelli bireylere yaklaşımları ve iletişimleri konsnda katkı sağlaya)aktır. Resmi tatillere denk gelen ders günlerinin telafisi ola)aktır, ön)esinde dyrs sistemden yapıla)aktır. |
1. TİD tarihçesini, gelişimini ve sağır-işitme engelli kültürünü anlayabile)ekler. 2.TİD parmak alfabesini öğrenerek temel iletişime geçebilme be)erisini kazanabile)ekler. 3.Temel TİD dilbilgisi kavramlarını, yapısını, )ümle krmayı, sor sormayı, )evaplamayı öğrenebile)ekler. 4.Dygları ve eylemleri, fiilleri TİD ile ifade etmeyi öğrenebile)ekler 5.İşitme engelliler için hayati önem taşıyan mimik, jest kllanımlarını öğrenerek el ve beden koordinasyo 6.TİD ile günlük hayatta temelde kllanılan kelimeleri, kalıpları, )ümleleri öğrenerek iletişim krabilme be)erisi kazanabile)ekler. 7.TİD kllanarak kendileri, çevreleri ve diğer kişiler hakkında temel bilgiler verebile)ekler, sor sorabile)ekler. 8.Karşılıklı konşma pratikleri yapılarak akı)ı ve anlaşılır el, mimik, jest kllanımını pekiştirebile)eklerdir. 9. Engelli bireyler, engel türleri ve doğr iletişim konsnda bilgi sahibi olabile)eklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon Türk İşaret Dili ve sağır tanımı • Ders İzlencesinin İncelenmesi • Beklentiler | |
2) | TİD parmak alfabe işaretleri, TİD’de adallar (zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu sorular ve cevap cümleleri Konu anlatımı, pratik uygulama ve tanışma işaretleri, karşılıklı soru-cevap | |
3) | TİD ile temel çevre işaretleri, olumlu olumsuz kalıplar Konu anlatımı pratik uygulama , karşılıklı konuşma | |
4) | TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin aktarılması,çevre işaretlerinin pekiştirilmesi Kon anlatımı, pratik yolama , karşılıklı konşma | Performans çalışması (kanaat): 1.1. El alfabesi çalışması Teslim süresi: Belirtilen süre aralığında İtslearnin sistemine video olarak yüklenecektir. BÖLGESEL FARKLILIKLAR KABUL EDİLMEYECEKTİR. |
5) | TİD ile aile bireyleri ve konuşma kalıpları Konu anlatımı, pratik yolama , karşılıklı konuşma | |
6) | TİD ile aile bireyleri tekrarı ve zaman ifadeleri günler,aylar,hafta,mevsim işaretleri Konu anlatımı, olmlu –olumsuz işaretlerin kullanımı | |
7) | Genel tekrar ve cümleler, TİD ile temel fiil işaretleri kısa metin çalışmaları ile pratik yolama Cümleler, TİD ile temel fiil işaretleri kısa metin çalışmaları ile pratik yolama | |
8) | Ara Sınav YÜZ YÜZE | İtslearnining sistemine yüklenen videolar ve derste yapılan işaretler baz alınarak yazılı ve/ veya videolu ödev-sınav yapılır. BÖLGESEL FARKLILIKLAR KABUL EDİLMEYECEKTİR |
9) | TİD ‘de duygu işaretleri. Olumsuzluk ekleri ve dilbilgisi çalışmaları Konu anlatımı, cümle ve mimik pratikleri | |
10) | TİD’de sayılar ve kullanımları Kon anlatımı,cümle pratikleri | |
11) | TİD’nde emir sor ve cümle kalıpları, TİD ile sayısal ifadeler ve kllanım farklılıkları çalışması Kon anlatımı karşılıklı konuşma pratiği, soru -cevap | |
12) | Karşlkl iletişimde akclk sağlama, temel kavramlar kllanarak karşlkl konşma Ksa metin çalşmalar ile pratik ylama | |
13) | Genel Tekrar Cümle çalşmalar, ördüğünü anlama-aktarma yazl çalşma | |
14) | Final programı yüz yüze yapılacaktır ve sistemden ilan edilecektir | İtslearning sistemine yüklenen videolar ve derste yapılan işaretler baz alınarak yazılı ve/ veya videol ödev-sınav yapılır. BÖLGESEL FARKLILIKLAR KABUL EDİLMEYECEKTİR. |
Ders Notları / Kitaplar: | B ders için aşağıdaki notlandırma sistemi yglana)aktır. Sınavlar, dersin yapısından dolayı engelli kültürünü ve işaret yglamalarını yapma ve / veya anlama pratiğini içerdiğinden video çekimli ve / veya yazılı formdadır. Sınavlar TİD-TÜRKÇE-TİD şeklinde işaret yglama pratiklerini ve / veya çeviri sorlarını-engelli kültürünü içerir |
Diğer Kaynaklar: | Kitaplar: 1. Ders eğitmeninin seviyeye göre hazırladığı özel ders notları ve videoları İTSLEARNİNG sistemine hafta hafta eklenir. 2. http://trkisaretdili.bah)esehir.ed.tr/ Bahçeşehir Üniversitesi tarafından İstanbl Edebiyat Derneği (İSEDER) işbirliği ile yürütülen Avrpa Birliği Hayat Boy Öğrenme Projesi TİDBAU' nn (Türk İşaret Dili İle Bariyerleri Aşın ve Uzlaşın) erişilebilir zaktan eğitim portalı, 2017 DİĞER KAYNAKLAR 3.Gün)el Türk İşaret Dili Sözlüğü www.tidsozlk.net |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 45 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
3) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | |
4) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | |
5) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | |
6) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
7) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
8) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. |