GEP1431 Türk İşaret Dili IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SOSYOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP1431 Türk İşaret Dili Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. HALE ERSÖZ BOZACI
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. AHU AKIN ŞAHİN
Dersin Amacı: B dersin ama)ı katılım)ılara başlangıç seviyesinde Türk İşaret Dili’nin (TİD) öğretilmesidir.
Dilbilgisi yapısı Türkçe’den farklı olan TİD’in yapısı in)elene)ektir. Ders Türkçe ve/veya Türk İşaret
Dili şeklinde işlenir. Dersler çift dille (sesli ve/veya TİD sessiz işaretle) yapıla)aktır.
İşitme engellilerin kültür yapısı hakkında bilgilendirerek ve TİD alfabesi, temel kelimeleri ve
dilbilgisi yapısı aktarılarak, pratik yaptırılarak öğren)ilere işitme engelliler ile günlük hayatta iletişim
krma be)erileri kazandırmak, engelli kültürü ve gönüllülük esaslı çalışmaların önemi ve
desteklenmesi hakkında farkındalıklarını artırmak amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
B dersin sonnda öğren)iler ;
1. TİD tarihçesini, gelişimini ve sağır-işitme engelli kültürünü anlayabile)ekler.
2.TİD parmak alfabesini öğrenerek temel iletişime geçebilme be)erisini kazanabile)ekler.
3.Temel TİD dilbilgisi kavramlarını, yapısını, )ümle krmayı, sor sormayı, )evaplamayı öğrenebile)ekler.
4.Dygları ve eylemleri, fiilleri TİD ile ifade etmeyi öğrenebile)ekler
5.İşitme engelliler için hayati önem taşıyan mimik, jest kllanımlarını öğrenerek el ve beden koordinasyon
kazanabile)ekler.
6.TİD ile günlük hayatta temelde kllanılan kelimeleri, kalıpları, )ümleleri öğrenerek iletişim krabilme be)erisi
kazanabile)ekler.
7.TİD kllanarak kendileri, çevreleri ve diğer kişiler hakkında temel bilgiler verebile)ekler, sor sorabile)ekler.
8.Karşılıklı konşma pratikleri yapılarak akı)ı ve anlaşılır el, mimik, jest kllanımını pekiştirebile)eklerdir.
9. Engelli bireyler, engel türleri ve doğr iletişim konsnda bilgi sahibi olabile)eklerdir.

Dersin İçeriği

Dersimizde, öğretim yöntem ve teknikleri olarak; anlatım, grup çalışması, örnek olay inceleme, bireysel çalışma, konuk uzman daveti, sosyal faliyeti, teknoloji destekli öğrenme yöntemlerinden faydalanılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Türk İşaret Dili ve sağır tanımı • Ders İzlencesinin İncelenmesi • Beklentiler
2) TİD parmak alfabe işaretleri, TİD’de adallar (zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu soru lar ve cevap cümleleri Kon u anlatımı, pratik uygu lama ve tanışma işaretleri, karşılıklı sor u-cevap
3) TİD ile temel çevre işaretleri, olumlu olumsuz kalıplar Konu anlatımı pratik uygulama , karşılıklı kon uşma
4) TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin aktarılması,çevre işaretlerinin pekiştirilmesi Kon anlatımı, pratik yo lama , karşılıklı kon şma Performans çalışması (kanaat): 1.1. El alfabesi çalışması Teslim süresi: Belirtilen süre aralığında İtslearnin sistemine video olarak yüklenecektir. BÖLGESEL FARKLILIKLAR KABUL EDİLMEYECEKTİR.
5) TİD ile aile bireyleri ve konu şma kalıpları Kon u anlatımı, pratik yo lama , karşılıklı kon uşma
6) TİD ile aile bireyleri tekrarı ve zaman ifadeleri günler,aylar,hafta,mevsim işaretleri Kon u anlatımı, ol mlu –ol umsu z işaretlerin k ullanımı
7) Genel tekrar ve cümleler, TİD ile temel fiil işaretleri kısa metin çalışmaları ile pratik yo lama Cümleler, TİD ile temel fiil işaretleri kısa metin çalışmaları ile pratik yo lama
8) Ara Sınav YÜZ YÜZE İtslearnining sistemine yüklenen videolar ve derste yapılan işaretler baz alınarak yazılı ve/ veya videol u ödev-sınav yapılır. BÖLGESEL FARKLILIKLAR KABUL EDİLMEYECEKTİR
9) TİD ‘de d uygu işaretleri. Ol umsuzluk ekleri ve dilbilgisi çalışmaları Konu anlatımı, cümle ve mimik pratikleri
10) TİD’de sayılar ve k ullanımları Kon anlatımı,cümle pratikleri
11) TİD’nde emir sor ve cümle kalıpları, TİD ile sayısal ifadeler ve k llanım farklılıkları çalışması Kon anlatımı karşılıklı kon uşma pratiği, soru -cevap
12) Karşlkl iletişimde akclk sağlama, temel kavramlar k llanarak karşlkl kon şma Ksa metin çalşmalar ile pratik y lama
13) Genel Tekrar Cümle çalşmalar, ördüğünü anlama-aktarma yazl çalşma
14) Final programı yüz yüze yapılacaktır ve sistemden ilan edilecektir İtslearning sistemine yüklenen videolar ve derste yapılan işaretler baz alınarak yazılı ve/ veya videol ödev-sınav yapılır. BÖLGESEL FARKLILIKLAR KABUL EDİLMEYECEKTİR.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Kitaplar: 1. Ders eğitmeninin seviyeye göre hazırladığı özel ders notları ve videoları İTSLEARNİNG
sistemine hafta hafta eklenir.
2. http://trkisaretdili.bah)esehir.ed.tr/
Bahçeşehir Üniversitesi tarafından İstanbl Edebiyat Derneği (İSEDER)
işbirliği ile yürütülen Avrpa Birliği Hayat Boy Öğrenme Projesi TİDBAU' nn
(Türk İşaret Dili İle Bariyerleri Aşın ve Uzlaşın) erişilebilir zaktan eğitim portalı, 2017
DİĞER KAYNAKLAR
3.Gün)el Türk İşaret Dili Sözlüğü www.tidsozlk.net

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 5
Ara Sınavlar 1 % 45
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 3
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 2
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 3
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 3
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 2
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 2
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 4
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 4
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 2
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 2
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 2
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 2