AİLE DANIŞMANLIĞI (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ALD5021 | Kronik Hastalıklar ve Bakım | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ARZU BUYRUK GENÇ |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, aile danışmanlarının kronik hastalığı olan bireylerin bakım süreçlerini anlayarak bu bireyler ve aileleriyle etkili bir danışmanlık süreci yürütebilmelerini sağlamaktır. Bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal yönleriyle bütüncül olarak ele alınması hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Kronik hastalık kavramını tanımlar. Kronik hastalıkların birey üzerindeki biyopsikososyal etkilerini açıklar. Kronik hastalıkların aile sistemine etkisini analiz eder. Kronik hastalıklarda bakım süreçlerini planlar. Kronik hastalıklarda stresle baş etme yollarını açıklar. Bakım veren aile üyelerinin yaşadığı yük ve tükenmişliği değerlendirir. Kronik hastalıklarda multidisipliner çalışmanın önemini kavrar. Kronik hastalıklarda etik ve yasal sorumlulukları açıklar. Hastalıkla başa çıkmada psikoeğitim programları geliştirir. Kronik hastalığa sahip bireylerin yaşam kalitesini artırmaya yönelik stratejiler önerir. Danışmanlık sürecinde hasta-aile iletişimini destekler. Kronik hastalık yaşayan bireylerle empatik ve destekleyici ilişki kurar. |
Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Vaka Çalışması -Teknoloji Destekli Öğrenme -Simülasyon -Bireysel Çalışma -İşbirliğine Dayalı Öğrenme -Okuma -Anlatım -Tartışma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kronik hastalık kavramına giriş | |
2) | Kronik hastalıkların sınıflandırılması | |
3) | Kronik hastalıkların birey üzerindeki etkileri | |
4) | Aile sistemi ve kronik hastalık | |
5) | Kronik hastalıkta bakım süreçleri | |
6) | Evde bakım modelleri | |
7) | Kronik hastalıklarda stres ve baş etme | |
8) | Vize | |
9) | Psikoeğitim uygulamaları ve danışmanlık teknikleri, Aile üyelerinin bakım rolü ve tükenmişlik | |
10) | Multidisipliner yaklaşım ve danışmanın rolü | |
11) | Kronik hastalıkta etik ve yasal konular | |
12) | Kronik hastalıkla yaşam ve uyum süreçleri | |
13) | Kronik hastalıkta yaşam kalitesini artırma stratejileri | |
14) | genel değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Törüner, E. K., & Büyükgönenç, L. (2019). Kronik hastalıklarda bakım. Nobel Akademik Yayıncılık. Sağlık Bakanlığı. (2021). Kronik hastalıklar yönetim rehberi. Ankara: Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. Öz, F. (2014). Kronik hastalıklarda psikososyal bakım. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 10 | 140 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 205 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Aile danışmanlığı alanında elde ettiği bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak ortaya konulan verileri yorumlar ve değerlendirir, alanın sorunlarını tanımlar, analiz ve sentez eder, meslekî ve etik değerler doğrultusunda çözüm önerileri geliştirir, bilgi paylaşımında bulunur ve ekip çalışmalarına katılır. | 1 |
2) | Aile danışmanlığı alanındaki bilimsel bilgi ve bulgulara, sonuçlara ulaşma, güncel literatürü takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 1 |
3) | Aile danışmanlığı alanı ile ilgili her türlü bilgi ve teknolojilerini kullanır. | 1 |
4) | Aile danışmanlığı alanında edindiği bilgi, beceri ve deneyimi kullanarak birey, aile ve topluma yönelik oluşan sorunlarda çözüm odaklı gerekli eğitimi yapar. | 1 |
5) | Bir aile danışmanı olarak sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 1 |
6) | Aile danışmanlığında etik ilkelere uygun, kültürel duyarlılığı yüksek bir danışmanlık anlayışı geliştirir. | 1 |
7) | Bireysel, çift ve aile düzeyinde yaşanan sorunları çok boyutlu bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
8) | Aile danışmanlığı sürecinde bilimsel ölçme ve değerlendirme araçlarını etkili biçimde kullanır. | 1 |
9) | Aile içi iletişim, roller ve sınırlar gibi yapısal unsurları değerlendirme ve müdahale etme becerisi geliştirir. | 1 |
10) | Aile danışmanlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık ve girift sorunları çözmek için bireysel ve bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
11) | Aile danışmanlığı alanında araştırma yapma, veri analizi ve bilimsel raporlama konusunda yeterlilik gösterir. | 1 |