FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ALD5006 | Aile ve Çocuk Hukuku | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ARZU BUYRUK GENÇ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Hukuk, Psikoloji, PDR |
Dersin Amacı: | Bu ders, aile ve çocuk hukukunun temel ilkelerini, ulusal ve uluslararası mevzuatı, çocuk hakları sözleşmelerini, koruyucu ve önleyici hukuki mekanizmaları incelemeyi amaçlar. Aynı zamanda boşanma, velayet, nafaka, evlat edinme gibi konuların hukuki ve toplumsal yansımaları ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Aile ve çocuk hukukunun temel kavramlarını açıklar. Türk Medeni Hukuku çerçevesinde aile ilişkilerini analiz eder. Uluslararası çocuk hakları sözleşmelerini yorumlar (BM Çocuk Hakları Sözleşmesi, Lanzarote Sözleşmesi, İstanbul Sözleşmesi). Çocuk koruma sistemi ve kurumlar arası işleyişi açıklar. Boşanma, velayet, nafaka, evlat edinme gibi konularda hukuki süreçleri değerlendirir. Çocuk istismarı ve ihmali durumlarında hukuki yükümlülükleri tanımlar. Çocuk adalet sistemi kapsamında çocukların korunması ve haklarına dair uygulamaları analiz eder. |
Bu ders aile ve çocuk hukuku hakkında kapsamlı bilgi, velayet edinme ve boşanma konularını ele almaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | Yok |
2) | Aile ve çocuk hukukuna giriş: Kavramsal ve tarihsel çerçeve | Yok |
3) | Türk Medeni Hukukunda aile yapısı, evlenme, boşanma, mal rejimi | Yok |
4) | Velayet, vesayet, nafaka: Hukuki düzenlemeler | Yok |
5) | Evlat edinme ve koruyucu aile uygulamaları | Yok |
6) | Uluslararası sözleşmeler: BM Çocuk Hakları Sözleşmesi, Lanzarote Sözleşmesi | Yok |
7) | Çocuk koruma kanunu (5395 SK) ve koruyucu/önleyici tedbirler | Yok |
8) | Aile mahkemeleri ve çocuk mahkemelerinin yapısı | Yok |
9) | Ara sınav | Yok |
10) | Çocuk istismarı ve ihmali: Hukuki tanım, bildirim yükümlülüğü | Yok |
11) | Çocukların dinlenme ve ifade özgürlüğü hakkı | Yok |
12) | Mülteci ve göçmen çocukların hukuki statüsü | Yok |
13) | Dijital ortamda çocuk hakları: Siber zorbalık, dijital mahremiyet | Yok |
14) | Genel tekrar | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Türk Medeni Kanunu 5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu BM Çocuk Haklarına Dair Sözleşme N. Akyüz (2019). Çocuk Hakları ve Hukuku G. Başcı, F. Doğan (2022). Aile Hukuku ve Uygulama Güncel Yargıtay kararları ve içtihatlar |
Diğer Kaynaklar: | Türk Medeni Kanunu 5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu BM Çocuk Haklarına Dair Sözleşme N. Akyüz (2019). Çocuk Hakları ve Hukuku G. Başcı, F. Doğan (2022). Aile Hukuku ve Uygulama Güncel Yargıtay kararları ve içtihatlar |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 | 588 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 594 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | 2 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 1 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda, ilgili model/kuramları kullanarak, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon gerektiren durumlarda kanıta dayalı uygulamaları tanımlamak ve problem çözme yöntemlerini belirlemek. | 1 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 1 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 3 |
8) | Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilmek. | 5 |
9) | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon uygulamaları için gerekli olan modern alet, teknik ve modaliteleri seçme ve kullanma becerisi; sağlık bilişimi teknolojilerini etkin düzeyde kullanma becerisi kazanmak. | 1 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 1 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
12) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. | 4 |