OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECE1002 | Sağlık, Beslenme ve Dayanıklılık | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SEDA GÖKÇE TURAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Amaçlar: 1. Çevresel ve müfredata ilişkin ilke ve yöntemlerle, her çocuğun fiziksel, zihinsel sağlığı, beslenme ve güvenlikle ilgili ihtiyaçlarının sağlanmasına dair bilgilenme 2. Günlük yaşamlarında sağlıklı davranışlar geliştirebilmelerinde çocuklara yardımcı olmak adına; sağlık, güvenlik ve beslenme konusunda araştırma temelli stratejilerin uygulanması ve değerlendirilmesi 3. Tehlike ve riskleri belirlemek, düzenli sağlık ve güvenlik değerlendirmelerini yapmak ve gerektiğinde doğru düzeltmeleri yapmak da dahil olmak üzere güvenli bir ortam oluşturmanın yollarını belirlemek 4. Fiziksel, cinsel ya da psikolojik suistimalin sonuçları olabilecek çocuk hastalıklarının belirtilerini ve acil durum müdahalesini bilmek, stres ve travmanın çocuk ve aile üzerindeki etkilerini tartışmak 5. Tıbbi birimler, aileler ve çalışanlara yönelik yasal ve etik konular, ilkyardım ve acil müdahale yöntemleri, kayıt tutma, iletişim süreçleri 6. Değişik yeteneklerdeki çocuklar için gelişimsel ve kültürel olarak uygun yemek saati stratejileri belirleme 7. Çocukların sağlık ve beslenme ihtiyaçlarını karşılamak için aileler ve tıbbi birimlerle uyum içinde sağlıklı yemek planlaması yapmak 8. Etkili sağlık ve bağışıklık sistemlerine örnekler sunmak 9. Çocukların gelişimsel ve sağlık durumlarına yönelik gerekli taramaların ve yönlendirmelerin belirlenmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu sinif bitti zaman ogrenciler bunlar yapabilecekler 1. Çevresel ve müfredata ilişkin ilke ve yöntemlerle, her çocuğun fiziksel, zihinsel sağlığı, beslenme ve güvenlikle ilgili ihtiyaçlarının sağlanmasına dair bilgilenme 2. Günlük yaşamlarında sağlıklı davranışlar geliştirebilmelerinde çocuklara yardımcı olmak adına; sağlık, güvenlik ve beslenme konusunda araştırma temelli stratejilerin uygulanması ve değerlendirilmesi 3. Tehlike ve riskleri belirlemek, düzenli sağlık ve güvenlik değerlendirmelerini yapmak ve gerektiğinde doğru düzeltmeleri yapmak da dahil olmak üzere güvenli bir ortam oluşturmanın yollarını belirlemek 4. Fiziksel, cinsel ya da psikolojik suistimalin sonuçları olabilecek çocuk hastalıklarının belirtilerini ve acil durum müdahalesini bilmek, stres ve travmanın çocuk ve aile üzerindeki etkilerini tartışmak 5. Tıbbi birimler, aileler ve çalışanlara yönelik yasal ve etik konular, ilkyardım ve acil müdahale yöntemleri, kayıt tutma, iletişim süreçleri 6. Değişik yeteneklerdeki çocuklar için gelişimsel ve kültürel olarak uygun yemek saati stratejileri belirleme 7. Çocukların sağlık ve beslenme ihtiyaçlarını karşılamak için aileler ve tıbbi birimlerle uyum içinde sağlıklı yemek planlaması yapmak 8. Etkili sağlık ve bağışıklık sistemlerine örnekler sunmak 9. Çocukların gelişimsel ve sağlık durumlarına yönelik gerekli taramaların ve yönlendirmelerin belirlenmesi |
İnsan vücudu, gelişimi ve işleyişi hakkında temel bilgiler; 0-8 yaş dönemi çocuklarda görülen hastalıklar ve korunma yöntemleri; güvenlik; ilkyardım; besinler; 0-8 yaş dönemi çocuklar için uygun besinler; okul öncesi dönemi için menü oluşturma; besinierin hazırlanmasında sağlık ve temizlik kuralları; okulöncesi dönem çocuklarına sağlık ve beslenme konularının öğretimi;okulöncesi sağlık ve beslenme öğrenme ortamlarının hazırlanması |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | Anlatım |
2) | Erken çocuklukta güvenlik ve güvenli çevrenin sağlanması | Anlatım |
3) | Beslenme | Reading |
4) | Beslenmenin fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal gelişim için önemi | Tartışma |
5) | Okul öncesi çocukları için beslenme planı hazırlama | Sunum |
6) | Okul öncesi çocukları ile ilgili acil durumlar: Zehirlenme, yaralanma vb. | Örnek Olay İnceleme |
7) | Hastalıklar ve hijyen | Simülasyon |
8) | İhmal ve istismar | Anlatım |
9) | İlk yardım | Drama |
10) | Yanıklar, boğulma, böcek sokmaları, diş acil durumları, baş bitleri, kusma, göz yaralanmaları, zehirlenme ve baş yaralanmaları gibi acil durumlar için tedavi yöntemleri | Sunum |
11) | Okul öncesi kurumları için sağlık politikaları | Okuma |
12) | Okul öncesi çocukları için öğle yemeği ve ikindi kahvaltısı örnek menü | Simulation |
13) | Okul öncesi çocukların sağlıklı beslenme için yönlendirilmesi | İşbirliğine Dayalı Öğrenme |
14) | Ödev sunumları | Sunum |
Ders Notları / Kitaplar: | Marotz, L. R. (2012). Health, safety, and nutrition for the young child. Albany, NY: Delmar |
Diğer Kaynaklar: | • Matricardi, J. &McLarty,J. (2008). Health, safety, and nutrition activities a to z. Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 10 | 12 | 120 |
Arazi Çalışması | 7 | 10 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 12 | 72 |
Sunum / Seminer | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 314 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir. | 2 |
2) | 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir. | 4 |
3) | Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir. | 2 |
4) | 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır. | 2 |
5) | Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir. | |
6) | Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir. | |
7) | Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir. | |
8) | Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır. | |
9) | Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir. | |
10) | Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır. | 3 |
11) | Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir. | 3 |
12) | Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır. | |
13) | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır. | |
14) | Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır. | |
15) | Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir. | |
16) | İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir. |